هشدار نسبت به وزش باد شدید در تهران/ پیشبینی...
اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به وزش باد شدید تا خیلی شدید از فردا...28 اردیبهشت 1404
مدیرعامل کشتیرانی گفت: عمر ناوگان کشتیرانی 20 سال است که باید به زیر 10 سال برسانیم در همین راستامجوزهایی برای استفاده از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی دریافت کردیم که البته تا به امروز پرداخت نشده است.
به گزارش نسیم اقتصاد، محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری یکشنبه یک ناشر که صبح امروز یکشنبه 28 اردیبهشت در بورس تهران برگزار شد اظهار کرد: سال 1398 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با دو فروند نفتکش، بنزین صادراتی به ونزوئلا را حمل کرد که منجر به تقدیر رهبر انقلاب شد.
وی افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی جزو شرکتهای قدیمی کشور است از سال 87 وارد بورس شد ماموریت آن در حوزه حملونقل و لجستیک است صندوقهای بازنشستگی اصلی ترین سهامداران این شرکت هستند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی افزود: ما 5 میلیون تن ظرفیت کشتیرانی داریم در حوزه حملونقل ریلی و جادهای هم فعال هستیم مجموعه غیر دریایی ما لزوما پشتیبانی بخش دریایی را عهدهدار نیستند جایگاه شرکت در منطقه، اول و در دنیا هجدهم است؛ هم در دریای خزر و هم در جنوب کار کشتیرانی را انجام میدهیم در بخش پشتیبانی عملیاتی و تدارکاتی هم فعال هستیم در حوزه آموزش هم بهترین موسسه آموزشی را داریم 70 درصد دریانوردان کشور از طریق این موسسه آموزش دیدهاند.
مدرس خیابانی ادامه داد: در سال گذشته 27 میلیون انواع کالا و 860 هزار تی ای یو در بخش کانتینری حمل کردیم کشتیرانی در خط مقدم مواجهه با تحریمهاست همکاران ما به جز 24 نفر در مواقع اضطراری، تماما ایرانی هستند و از سال 98 که 670 نیروی خارجی داشتیم به تدریج کاهش یافتند و امروز تقریبا به طور کامل همه نیروهای کشتیرانی ایرانی هستند. تعرفه حمل کالا نیز جهانی است و ما تابع این قیمت ها هستیم.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آخرین تحریمها مربوط به سال گذشته بود که اتحادیه اروپا و به تبع اروپا، انگلیس کشتیرانی را تحریم کردند گفت:در منطقه چابهار برنامهریزی کردهایم که یکی از هاب های جدی گروه کشتیرانی ایجاد شود 8 گذرگاه اصلی در دنیا داریم که تنگه هرمز یکی از آنهاست و باید این موضوع را یک فرصت تلقی کنیم؛ این ظرفیت، امکان حمل بار داخل خلیج فارس یه صورت فیدری توسط شرکت کشتیرانی را فراهم کرده است؛ در دنیا دفاتر زیادی داریم در هند چین اروپا روسیه و ... دفتر داریم؛ شرکت کشتیرانی میتواند در کریدور شمال جنوب نقش اساسی داشته باشد که توسعه آن مستلزم همراهی سایر دستگاهها از جمله دستگاههای حاکمیتی است کشتیرانی هم یکی از نهادهای موثر در توسعه کریدور است.
وی خاطرنشان کرد: بندری را در بخش خزری روسیه تحت مدیریت داریم با عنوان آستاراخان که در سالهای گذشته تحریم شد این بندر جزو بهترین بنادر فعال روسیه در بخش خزری این کشور است.
بندر چابهار در سالهای آینده نقش اساسی را در ایران ایفا میکند
وی با بیان اینکه بندر چابهار شاید در ظاهر قضیه این باشد که بندر بااهمیتی نیست ولی در سالهای آینده میتواند نقش اساسی را در ایران ایفا کند گفت: ما هم دنبال توسعه این بندر هستیم. اعتقاد ما این است که توسعه بندر چابهار از منظر مسئولیت اجتماعی هم در توسعه منطقه مکران نقش ایفا میکند سال گذشته 86 هزار تی ای یو حمل کانتینری از چابهار داشتیم که سبب شد رتبه دوم بنادر کانتینری کشور را در اختیار بگیرد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی با بیان اینکه عمر ناوگان ما 20 سال است که باید به زیر 10 سال برسانیم اظهار کرد: مجوزهایی برای استفاده از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی دریافت کردیم تا امروز هیچ وام معوقه نداریم و سال گذشته مجوز تخصیص یک میلیارد دلار وام داده شد اما تا امروز هیچ پولی به ما داده نشده است.
وی با بیان اینکه 542 میلیون دلار مانده تسهیلات شرکت کشتیرانی است و سالانه 106 میلیون دلار اقساط به بانکهای عامل بازپرداخت میکنیم. اضافه کرد: ما در حوزه مسئولیت های اجتماعی مدارسی در بنادر کشور احداث یا بازسازی کردهایم اعتقاد ما این است که ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در افزایش حقوق مالکانه سهامداران ما نقش ایفا میکند.
کشتیرانی در مواجهه با تحریمها در صف اول است
مدرس در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر توافقات بر آینده کشتیرانی گفت: کشتیرانی در مواجهه با تحریمها در صف اول است لذا در هر صورت ما مسیر خود را ادامه میدهیم چه توافق انجام شود چه محقق نشود.
وی افزود: اگر توافقات حاصل نشود باز هم برای ما اتفاقی نمیافتد کشتیرانی در این 20 سال روز به روز موفقتر عمل کرده است محدودیتها هست اما تلاش همکارانم این محدودیتها را سرکوب میکند.
مدرس در پاسخ به پرسشی درباره خسارات حادثه بندر شهید رجایی به داراییهای کشتیرانی گفت: تمام دارایی های ما بیمه دارند و ما نگرانی از بابت خسارات وارده نداریم برآورد شده 2100 کانتینر آسیب دیده اما جزییات آن در دست بررسی است کشتیرانی حوزه پر ریسکی است و دارایی های ما تماما بیمه دارند و بیمه داخلی داریم و شرکت کارگزاری بیمه تخصصی داریم.
وی با بیان اینکه سود تلفیقی شرکت در سال گذشته 19 هزار و 500 میلیارد تومان بود گفت: برنامهای جهت تحدید ارزیابی دارایی نداریم اما تصمیم سهامداران است که باید در این زمینه تصمیمی بگیرند. در پی جنگ تعرفهای دنیا، کاهش نرخ حمل دریایی رخ داد که به 1500 دلار کاهش یافت اما پیشبینی میشود با فروکش کردن جنگ تعرفهای، نرخ تعرفه حمل دوباره به نرخ قبل برگردد.
پیش از نشست خبری در مراسمی به منظور نواختن زنگ آغاز فعالیت بورس تهران محمدرضا مدرس خیابانی، طی سخنانی با یادآوری اینکه در هفدمین سالگرد ورود گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی به بورس اوراق بهادار تهران هستیم، تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان کشتیرانی منطقه غرب آسیا طی سال 1403 نسبت به سال قبل از آن بیش از 90 درصد رشد سود داشته و از رقم 10 همت در سال 1402 به 19 همت در سال 1403 دست یافته است.
وی افزود: پیشبینی ما این است که در سال 1404 این رشد تداوم یابد هر چند بازار کشتیرانی متاثر از بازار و سیاست بینالمللی و نوسانهای ناشی از آن است.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از برنامههای مهم این شرکت را برگزاری مجمع فوقالعاده در خرداد ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: در صورت موافقت سازمان بورس، طی این مجمع سرمایه شرکت از 82500 میلیارد ریال فعلی به 116000 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.وی دو ماهه آغازین سال 1404 را برای نماد "حکشتی" خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: طی این مدت نماد حکشتی 32 درصد رشد داشته که نویدبخش روندی رو به رشد در امسال است.
مدرسخیابانی در ادامه اظهارات خود به سرمایهگذاری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار اشاره و خاطرنشان کرد: این مهم با حفظ منافع ذینفعان صورت گرفته که طی آن موفق شدیم حمل و نقل در این بندر را نخست در سال 1401 به 6 هزار TEU کانتینر برسانیم و در سال 1403 به رقم قابل توجه 90 هزار TEU کانتینر ارتقاء دهیم و تلاش خواهیم کرد بندر چابهار به یکی از خطوط اصلی حمل و نقلی گروه کشتیرانی و کشور تبدیل شود.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: با همت همکاران در گروه کشتیرانی پس از 12 سال صورتهای مالی شرکت در سال 1403 به عنوان صورتهای مالی "مقبول" از سوی سازمان حسابرسی مورد تایید قرار گرفت.
در پی وقوع حادثه انفجار در بندر شهید رجایی، تیمی متشکل از معاون اتکایی و برخی مدیران کل... 7 اردیبهشت 1404
وزیر راه و شهرسازی گفت: هماکنون فعالیت های مختلف بارگیری، تخلیه و ... طبق روال گذشته در... 7 اردیبهشت 1404
مرکز رصد جمعیت کشور اعلام کرد: استان گیلان با نرخ 7.4 در هزار نفر جمعیت بیشترین نرخ فوت و... 11 شهریور 1403
رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: اتاق های بازرگانی به طور کلی با افزایش تعطیلات آخر هفته به... 23 خرداد 1403
نظرات شما