با وجود احداث بیش از 2500 جایگاه سیاناجی از اوایل دهه 80، مصرف روزانه این سوخت پاک در چند سال اخیر حدود چهار میلیون مترمکعب کاهش یافته است؛ کاهش مصرفی که مسئولان صنعت سوخت را به بازنگری در سیاستهای تبدیل ناوگان، تولید خودروهای دوگانهسوز و تقویت زیرساختهای سوخترسانی و شارژ خودروهای برقی واداشته است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، روند مصرف سوخت فشرده طبیعی یا همان سیاناجی در کشور طی سالهای اخیر با کاهش روبهرو بوده است.
طبق اعلام کرامت ویسکرمی ـ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران - مصرف روزانه این سوخت از 23 میلیون مترمکعب به حدود 19 میلیون مترمکعب کاهش یافته است؛ آماری که لزوم بازنگری در سیاستهای توسعهای این بخش را گوشزد میکند.
از ابتدای دهه 1380 تاکنون، بیش از 2500 جایگاه سیاناجی در سطح کشور احداث شده است.
این آمار نشاندهنده تلاشهای اولیه برای گسترش استفاده از این سوخت پاکتر نسبت به بنزین و گازوئیل است، اما افت مصرف اخیر نشان میدهد که این تلاشها نیازمند تقویت و سرمایهگذاریهای جدید در بخشهای مختلف این صنعت است. ویسکرمی تأکید دارد که برای بازگشت روند مصرف سیاناجی به مسیر صعودی، باید در سه حوزه کلیدی شامل تبدیل ناوگان، تولید خودروهای کارخانهای دوگانهسوز و احداث و توسعه جایگاههای سیاناجی سرمایهگذاری شود. نبود انگیزه کافی برای استفاده از این سوخت میتواند به فراموشی تدریجی آن در میان مردم و فعالان حملونقل منجر شود.
یکی از اقدامات مهم در راستای تقویت این صنعت، اجرای مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تبدیل 900 هزار خودروی عمومی تکسوز به دوگانهسوز است. تاکنون 350 هزار دستگاه از این خودروها بهصورت رایگان دوگانهسوز شدهاند که میتواند به تدریج به افزایش مصرف سیاناجی در کشور کمک کند.
طبق آخرین اعلام، روزانه بیش از 250 میلیون لیتر فرآوردههای نفتی در کشور توزیع میشود که در زمستان به 320 میلیون لیتر میرسد. این حجم بالا نیازمند ناوگان مجهز و کارآمد برای توزیع است که باید نوسازی و بهروزرسانی شود.
البته توسعه حملونقل پاک در ایران تنها محدود به گسترش سیاناجی نیست. در همین راستا دولت برنامههای جدی برای ورود خودروهای برقی به ناوگان کشور دارد، بهطوریکه بر اساس مصوبات شورای اقتصاد، ایجاد زیرساختهای لازم برای استفاده گسترده از خودروهای برقی باید با جدیت دنبال شود.
یکی از اقدامات مرتبط با گسترش خودروهای برقی، جایگزینی خودروهای پرمصرف بنزینی با خودروهای هیبریدی و برقی است. این روند میتواند به کاهش مصرف سوختهای فسیلی و بهبود وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ بیانجامد، اما تحقق آن نیازمند سرمایهگذاری و حمایت گسترده است.
برای پشتیبانی از خودروهای برقی، ایجاد ایستگاههای شارژ در نقاط مختلف کشور یک ضرورت حیاتی است. مسوولان وزارت نفت پیشنهاد دادهاند جایگاههای فعلی عرضه سوخت مایع و سیاناجی بهعنوان پایگاههای مناسب برای نصب تجهیزات شارژ مورد استفاده قرار گیرند.
این اقدام میتواند موجب صرفهجویی در منابع زیرساختی شده و شبکهای گسترده از ایستگاههای شارژ را با کمترین هزینه توسعه دهد. همچنین، این ترکیب چندمنظوره در جایگاهها، امکان انتخاب سوخت را برای مصرفکنندگان تسهیل خواهد کرد.
در نهایت، آینده صنعت سیاناجی در کشور به میزان سرمایهگذاری، حمایت دولتی و استقبال عمومی بستگی دارد. با توجه به شرایط فعلی و لزوم کاهش مصرف فرآوردههای نفتی، بازآرایی سیاستهای سوختی و توجه به تنوعبخشی در منابع انرژی میتواند ایران را در مسیر توسعه پایدار انرژی قرار دهد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
گرمای بیسابقه تابستان امسال، با شکستن رکورد مصرف برق، خاموشیهای بیسابقه را رقم... 18 مرداد 1403
نظرات شما