پیشنهاد ادغام وزرات نیرو و نفت فعلا طرح است/ از...
وزیر نیرو در رابطه با طرح تشکیل وزارت انرژی گفت: این فعلا طرح است و من از...31 فروردین 1404
رئیس اندیشکده اقتصاد ایران با تاکید بر اینکه فرسوده بودن ناوگان دریایی و بالابودن سن ناوگان که به 17 سال میرسد معضل اصلی در تجارت خارجی محسوب میشود گفت: اقتصاد نفتی باعث شده که توجه چندانی به توسعه ترانزیت کشور نشود.
به گزارش نسیم اقتصاد، مهدی صادقی در نشست خبری شناخت فرصت های تجاری جمهوری اسلامی ایران و کشور امارات با تاکید بر اینکه اگر راهبرد برون گرایی به صورت کامل پیاده سازی شود بسیاری از مشکلات در بخش تجارت حل می شود گفت: راهبرد برون گرایی به عنوان موضوع مهم در سیاست اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است و می توان به صراحت گفت که پاشنه آشیل نظام ارزی راهبرد برون گرایی است.
وی ادامه داد: اگر وارد یک شرایط پایدار غیر تورمی شویم یکی از این مسیرها راهبرد برون گرایی است. اجرای راهبرد برون گرایی باعث می شود نظام تولیدی کشور پایدار شود.
صادقی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دستگاه ها بخشی از ظرفیت خود را استفاده نمی کنند و ظرفیت خالی در این بخش داریم و این به دلیل آن است که بنگاههای تولیدی تقاضای پایدار ندارند تصریح کرد: صرف بیان این مطلب کافی نیست بلکه باید مشخص شود این راهبرد چگونه محقق میشود.
صادقی با اشاره به اینکه فرصتهای مختلفی برای پیاده سازی راهبرد برون گرایی وجود دارد و امارات یک نقطه کانونی در حوزه تجارت خارجی است ادامه داد: امارات یک نقطه کانونی برای پیاده سازی راهبرد برون گرایی است و باید از این بخش به نفع توسعه جغرافیایی خارجی استفاده کرد.
صادقی رویداد شناخت فرصتهای تجاری ایران و امارات که در روزهای هشتم و نهم اسفند در تهران برگزار میشود را نقطه عطفی برای حل مشکل انتقال ارز دانست و گفت: حل مشکل نقل و انتقال پول و بازگشت ارز صادراتی باید در دستور کار قرار بگیرد چرا که یکی از مشکلات در این بخش انتقال پول است و مسئله ارز چالش بزرگی بوده که البته تک نرخی شدن ارز می تواند به این موضوع و مهم کمک کند.
بسیاری از بازرگانان در این بخش مشکل دارند و معطل کشتی هستند
رئیس اندیشکده اقتصاد ایران با بیان اینکه در حوزه حملونقل بین المللی با چالشهای زیادی روبرو هستیم گفت: بسیاری از بازرگانان در این بخش مشکل دارند و معطل کشتی هستند چرا که در سالهای گذشته ناوگان حملونقل دریایی نوسازی نشده است.
حداکثر عمر ناوگان دریایی باید 9 سال باشد
او ادامه داد: نرخ ارز در بازرگانی خارجی مورد توجه است اما در حوزه حمل و نقل بین المللی نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرد چرا که حداکثر عمر ناوگان دریایی باید 9 سال باشد اما در حال حاضر میانگین سن ناوگان حملونقل دریایی 15 تا 17 سال است که نیاز دارد شرایط جدیدی را برای آنها تعریف کرد.
او تاکید کرد: بسته بندی مجدد در شرایط تحریم معضل مهمی است که امیدواریم با افزایش ارتباط با کشور امارات این معضل حل شود.
رئیس اندیشکده اقتصاد ایران گفت: ایران دارای قدرت رقابت است و به لحاظ سلیقه باید این موضوع را دنبال کنیم چرا که در بسیاری از عرصه ها سلیقه مصرف کننده را مورد توجه قرار داده ایم و باید استانداردها به استاندارهای جهانی نزدیک شود.
او بیان کرد: باید فرصت های تجاری با همسایگان بهبود دهیم و به بازارهای خارجی ورود کنیم.
صادقی در پاسخ به این سوال که حجم ترانزیت بین ایران و کشور امارات در حال حاضر به چه شکل است گفت: اقتصاد نفتی باعث شده که توجه چندانی به توسعه ترانزیت کشور نشود و همین امر خود باعث شده ما نتوانیم به هدف گذاریهای صورت گرفته در این بخش دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: در صورت توجه به این بخش ما میتوانستیم 10 درصد از تجارت را از طریق ترانزیت به دست بیاوریم، اما متاسفانه به دلیل کم توجهی به این بخش ما این فرصت را از دست دادهایم.
او بیان کرد: ایران در یک موقعیت استتثایی برای ترانزیت کالا قرار گرفته است، اما توجه چندانی به این بخش نشده است و همین امر خود باعث شده که از توسعه و تجارت عقب بمانیم.
وی افزود: ترانزیت با کشور امارات داریم، اما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
در ادامه مقدسی فر، دبیر علمی این رویداد گفت: باید جایگزین مناسب برای اقتصاد متکی به نفت ایجاد کنیم تا به ظرفیتهای مختلف اقتصاد ایران متکی شویم.
او ادامه داد: امیدواریم از این رویداد نهایت بهره منهدی صورت گیرد. هدف اصلی این رویداد نیز ایجاد فرصتهای جدید و رفع نگرانیهای موجود در حوزه تبادلات تجاری با همسایگان به خصوص کشور امارات است.
همایش شناخت فرصت های تجاری ایران و امارات 8 و 9 اسفند ماه در سالن ضرغام جنب هتل المپیک برگزار خواهد شد.
در بیست و هفتمین همایش ملی شرکتهای برتر اقتصاد ایران ( IMI-100 ) از شرکت پالایش نفت بندرعباس... 3 بهمن 1403
افتتاحییه دهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و قطر با مشارکت بیش از 60... 22 آذر 1403
رئیس کل بانک مرکزی درباره روی کار آمدن ترامپ و اثرات آن بر اقتصاد ایران گفت: حلقههای... 20 آبان 1403
گزارش شامخ اردیبهشت ماه که با قدری تاخیر توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران منتشر... 29 خرداد 1403
وزیر راه و شهرسازی از برگزاری کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه در ماه... 19 اردیبهشت 1403
وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد دبیرخانه دایمی اجلاس همکاریهای اقتصادی ایران و... 7 اردیبهشت 1403
سال 1402 قرار بود، سال مهار تورم و رشد تولید باشد، سالی که بنا شد تا از تمام ظرفیتهای... 14 فروردین 1403
نظرات شما