معاون نوسازی و اجرای طرحهای صنعتی ایدرو در نشست خبری با خبرنگاران گفت: ایدرو با تاسیس شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس، گام بلندی در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر برداشته است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، معاون نوسازی و اجرای طرح های صنعتی ایدرو با اشاره اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بهعنوان یکی از اصلیترین نهادهای اجرایی کشور در حوزه صنعت و توسعه، مسئولیت اجرای پروژه پیشگام در توسعه انرژیهای پاک را بر عهده دارد، در نشست خبری با اصحاب رسانه در بازدید از طرح بیواتانول سوختی در شهر کرمانشاه اظهار کرد: ایدرو با تاسیس شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس، گام بلندی در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر برداشته است.
به گفته سعید جعفری، پروژه سوخت سبز زاگرس نهتنها به کاهش آلایندگی محیط زیست کمک میکند، بلکه با ایجاد فرصتهای شغلی جدید، به توسعه اقتصادی مناطق غربی و جنوب غربی کشور نیز کمک میکند.
وی با تشریح اینکه این پروژه ازجمله پروژههای مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه بوده، گفت در میانه راه، ساخت و راهاندازی پروژه تصمیم گرفته شد که برای تسریع در تکمیل آن از سرمایههای بخش خصوصی بهره گرفته شود. بدین ترتیب از آبانماه سال 1402 ایدرو اقدام به جذب سرمایه بخش خصوصی کرد.
به گفته جعفری، عرضه سهام شرکت (بهعنوان اولین شرکت سهامی عام پروژه) طی 2 مرحله در بورس تهران انجام شد؛ در مرحله نخست؛ 7 و 8 مهرماه 1402 به مبلغ 2000 میلیارد تومان و مرحله دوم؛ 5 آذر 1403 به مبلغ 1600 میلیارد تومان عرضه طی کمتر از 2 ساعت در بورس تهران انجام شد. به این ترتیب سهم سازمان گسترش به حدود 35 درصد کاهش یافت.
به گفته وی، زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی کرمانشاه از خرداد 1403 فرایند اختتامیه، نصب و راهاندازی ماشینآلات آغاز شد و از شهریورماه بهرهبرداری آزمایشی پروژه کلید خورد.
جعفری همچنین به فرآیند پیشرفت طرح پروژه تولید بیواتانول سوختی در استان کهگیلویه و بویراحمد (باشت) نیز اشاره کرد و گفت: درصد پیشرفت فیزیکی این طرح در این استان نزدیک 34 درصد است که پیش بینی ما این است در سال 1405 شاهد بهرهبرداری این طرح نیز باشیم. بخشی از منابع این طرح از بازار سرمایه (بورس) جذب شده و با نصب تجهیزات ایدرو انتظار دارد تا پایان سال 1404 این طرح به بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی برسد و در سال 1405 به بهره برداری کامل برسد.
وی با اشاره به مواد اولیه مورد نیاز این طرح که انواع غلات (ذرت، گندم، جو و سورگوم) است، گفت: بازار غلات کشور سالانه 26 میلیون تن و نیاز سالانه یک واحد 200 هزارلیتری (روزانه)، 180 هزار تن است. این در حالی است که برای این طرح میتوان حتی از ضایعات انواع غله برای خوراک طرح استفاده کرد. البته در شرایط فعلی، خوراک طرح ذرت است و تقریبا روزانه 270 هزار تن خوراک ذرت بهره گرفته میشود. برای هر یک از این طرحها، انتظار تولید سالانه 66 میلیون لیتر الکل و 66 هزار تن خوراک دام غنی شده (کنجاله تخمیری پر پروتئین خوراک دام /
DDGS) میرود که معادل روزانه 200 هزار لیتر الکل و 200 تن خوراک دام غنی شده است.
به گفته جعفری ایدرو با راهاندازی این طرحها در مسیر حرکت به سمت تامین سوخت سبز در حرکت است و در واقع بایواتانول سوختی به عنوان عامل افزایشدهنده عدد اکتان بنزین ریشه گیاهی دارد و باعث بهبود کیفیت سوخت و کاهش آلایندهها در خروجی اگزوز خودرو میشود. این افزودنی پاک پالایشگاهی بیش از 20 سال است که در حدود 90 کشور دنیا به بنزین افزوده شده و عمدتاً جایگزین
MTBE شده است. ماده
MTBE به عنوان اکسیژندهنده به سوخت و برای افزایش عدد اکتان بنزین به آن افزوده میشود اما از طریق تبخیر و حل شدن در آبهای زیرزمینی، به چرخه حیات وارد شده و علاوه بر آلوده کردن هوا، آبهای زیرزمینی را نیز آلوده میکند.
وی با اشاره به نیاز داخلی کشور براساس تولید روزانه 120 میلیون بنزین در کشور تاکید کرد، براساس تامین نیاز کشور، ما حداقل به 6 میلیون لیتر روزانه بایو اتانول سوختی نیاز داریم که کل بنزین مصرفی کشور به سوخت آلاینده تبدیل شود و این نشان میدهد باید 30 کارخانه با همین مختصات راهاندازی شوند.
معاون ایدرو با اشاره اینکه سازمان گسترس و نوسازی صنایع ایران در حمایت از سرمایهگذاران (داخلی و خارجی) در راستای صدور مجوزها و تسهیل فرآیندها گامهای جدی بر میدارد، تصریح کرد: ایدرو تنها به دنبال مقوله تسهیلگری در این زمینه است و قصد دارد همه موانع شکل گرفته در طرحهایی از این دست را از پیشرو بردارد.
لینک کوتاه
نظرات شما