سخنگوی شهرداری تهران خط 6 متروی تهران را به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین و استراتژیک‌ترین خطوط متروی پایتخت دانست و گفت: این خط نه تنها حمل‌ونقل عمومی را تسهیل می‌کند، بلکه به کاهش ترافیک و بهبود کیفیت هوای تهران نیز کمک می‌کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، عبدالمطهر محمدخانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خط 6 متروی تهران به‌ عنوان یکی از طولانی‌ترین و تاثیرگذارترین خطوط شبکه متروی پایتخت، گفت: خط 6 متروی تهران نقشی کلیدی در تسهیل حمل‌ونقل عمومی ایفا می‌کند و بهره‌برداری از ایستگاه‌های این خط از سال 1398 و به‌ طور تدریجی صورت گرفته است.

وی افزود: خط 6 مترو به دلیل مسیر طولانی، ایستگاه‌های متعدد و همچنین پوشش روزانه مسافران مناطق پرجمعیت جنوب شرق، مرکز و شمال غرب شهر، جایگاه ویژه‌ای در شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران دارد.

خطی که از محله‌های پرجمعیت می‌گذرد

محمدخانی با اشاره به اینکه خط 6 مترو با احتساب بخش توسعه جنوبی (از دولت آباد تا شهرری) دارای 42 کیلومتر طول و 32 ایستگاه است، اظهار کرد: این خط از ایستگاه شهید آرمان علی وردی (کوهسار) در شمال‌غرب تهران آغاز شده و پس از عبور از مناطق مرکزی، به ایستگاه دولت‌آباد در جنوب‌شرق تهران و در ادامه به محدوده شهرری ختم می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ارتباطات و اموربین‌الملل شهرداری تهران، خط 6 مترو با گذر از محله‌های پرتردد و پرجمعیتی مانند شهران، خیابان کارگر، بلوار کشاورز، میدان حضرت ولیعصر (عج)، میدان شهدای هفتم تیر، میدان امام حسین (ع)، میدان شهدا، خیابان شهدای هفدهم شهریور، میدان خراسان و دولت آباد، بخش قابل توجهی از مسافران شبکه مترو را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: خط 6 متروی تهران به دلیل برخورداری از ایستگاه‌های تبادلی با سایر خطوط مترو، نقشی حیاتی در توزیع مسافران و کاهش ازدحام ایستگاه‌های دیگر خطوط دارد. ایستگاه‌هایی مانند شهدا، میدان امام حسین (ع)، میدان حضرت ولیعصر (ع)، میدان شهدای هفتم تیر و تربیت مدرس از جمله ایستگاه‌های تبادلی و تقاطعی خط 6 هستند که دسترسی به خطوط دیگر شبکه مترو را تسهیل می‌کنند.

توسعه جنوبی و تکمیل ایستگاه‌های باقی‌مانده

محمدخانی در پاسخ به این سوال ایسنا که آخرین وضعیت توسعه جنوبی خط 6 متروی تهران چگونه است، توضیح داد: توسعه جنوبی خط 6 از ایستگاه دولت آباد تا منطقه شهرری به طول 10 کیلومتر و شامل 5 ایستگاه، به همراه تکمیل ایستگاه‌های باقی‌مانده بخش اصلی این خط، یکی از اولویت‌های برنامه اجرایی شرکت متروی تهران در دوره کنونی مدیریت شهری بوده است.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: تاکنون 23 ایستگاه از ایستگاه‌های خط 6 مترو به بهره‌برداری رسیده و 4 ایستگاه از بخش اصلی (ایستگاه‌های خیابان 17 شهریور، میدان خراسان، سرباز و استاد نجات اللهی) در حال ساخت یا تکمیل هستند.

وی با اشاره به مراحل تکمیلی احداث خط 6 متروی تهران عنوان کرد: حفاری و ساخت تونل بخش توسعه جنوبی خط مذکور به اتمام رسیده و 5 ایستگاه محدوده شهرری نیز در حال احداث هستند.

محمدخانی افزود: از سوی دیگر طی سال‌های اخیر، اقدامات موثری برای بهبود زیرساخت‌های این خط صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به بهره‌برداری از پست برق مستقل، ایجاد ورودی‌های جدید، نصب و راه‌اندازی تعداد بیشتری از آسانسورها و پله‌برقی‌ها، راه‌اندازی بخش دیگری از هواسازها و هواکش‌های میان‌تونلی و همچنین تلاش برای تکمیل پایانه مترویی دولت آباد اشاره کرد.

ایستگاه‌های تبادلی خط 6 مترو پررفت و آمدترین‌ها

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: خط 6 مترو به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، تأثیر بسزایی در کاهش زمان و هزینه سفرهای درون‌شهری، تقلیل ترافیک معابر سواره‌رو و کمک به محیط زیست خواهد داشت. وجود ایستگاه‌های تبادلی این خط در نقاط شلوغ و پر رفت و آمد پایتخت و امکان جابجایی مسافر با اکثر خطوط شبکه متروی تهران، بهره‌وری خط 6 را به میزان قابل توجهی ارتقاء داده است.

تشکیل یک هاب حمل و نقلی کارآمد

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران بیان کرد: براساس برنامه‌های مدیریت شهری، تکمیل ایستگاه‌های باقی‌مانده خط 6 (4 ایستگاه بخش اصلی و 5 ایستگاه بخش توسعه جنوبی) به همراه افزایش تعداد قطارها و بهبود زیرساخت‌های این خط، از جمله اولویت‌های شرکت متروی تهران است.

وی در پایان تصریح کرد: با احداث ایستگاه پایانی بخش توسعه جنوبی خط 6، به واسطه اتصال خطوط یک و 6 متروی تهران با خط راه‌آهن سراسری کشوری، یک هاب حمل و نقلی کارآمد و موثر در کاهش ترافیک شهری تشکیل می‌شود که ارتباط شبکه حمل و نقل عمومی درون‌شهری با سیستم حمل و نقل بین‌شهری را برقرار کرده و آسایش و رفاه شهروندان را بیش ازهر زمان دیگر فراهم می‌کند.

 

لینک کوتاه
متروی تهران خط راه‌آهن حمل و نقل کاهش ترافیک شهری پایتخت

اخبار مرتبط