سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون نمیتوانیم در مورد کنکور سال 1404 تغییری اعمال کنیم؛ مگر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی خود مصوبهای جدید در این مورد داشته باشد.
به گزارش
نسیم اقتصاد، «احسان عظیمیراد» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایلنا درباره پیشنهادات این کمیسیون برای اصلاح مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: موضوع جلسه روز یکشنبه مورخ 27 آبان کمیسیون آموزش، به بررسی اصلاح مصوبه تأثیر قطعی معدل اختصاص داشت و موضوعات گوناگونی در آن مورد بحث قرار گرفت. بنا به درخواست رئیس جمهور -که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند- از وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی سنجش خواسته شد تا نتیجه بررسیها و پیشنهادات خود را درباره این موضوع اعلام کنند. ضمن اینکه اعضایی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش و مرکز پژوهشهای مجلس هم بهعنوان میهمان در این جلسه حضور داشتند.
وی ادامه داد: در این جلسه ایرادات مصوبه تأثیر قطعی معدل کاملا تشریح و به بحث گذاشته شد و مرکز پژوهشهای مجلس نیز گزارش مفصلی را در باب عدالت آموزشی ارائه کرد که خلأها و کمبودهای جدی و مشکلات اساسی اجرای این مصوبه را بیان میکرد. بنا بر این گزارش، این مصوبه نتوانسته عدالت آموزشی را بهمعنای واقعی محقق کند. از سوی دیگر، استرس زیادی برای دانشآموزان و خانوادههایشان ایجاد شده و چون زیرساختهای اجرایی در آموزش و پرورش مهیا نبوده، در این دو سال نتوانسته آنچه را که شاید هدف غایی و آرمانی مصوبه تاثیر قطعی معدل بوده در اجرا محقق کند.
نظر اعضای کمیسیون در اصل بر لغو مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور بود
عظیمی راد توضیح داد: نظر اعضای کمیسیون بر این بود که مصوبه در اصل باید لغو شود، اما اراده شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لغو نیست و رییس جمهور نیز دستور بررسی مجدد دادهاند. از طرفی هم دبیرخانه شورا مکررا اعلام میکند که مصوبه را لغو نمیکنند، اما اصلاح را انجام میدهند.بنابراین از آنجا که قرار شد نظر کمیسیون حکم یک پیشنهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشد، در نهایت تصویب شد که پیشنهاد کمیسیون به شورا این باشد که اولاً تأثیر قطعی معدل صرفاً برای پایه دوازدهم و با تأثیر 40 درصد (و نه 60 درصد) باشد، در ثانی تأثیر پایه یازدهم مثبت باشد و پایه دهم نیز حذف شود.
بازگشت دروس عمومی به کنکور در صورت تصویب شورای انقلاب فرهنگی
عظیمی راد در ادامه به سایر مصوبات کمیسیون آموزش اشاره کرد و گفت: پیشنهاد دیگر کمیسیون این بود که دروس عمومی به منابع کنکور سراسری اضافه شوند، زیرا دروس عمومی میتوانند به برخی از دانش آموزان کمک کنند؛ یعنی ممکن است خیلی از دانشآموزان نتوانند دروس تخصصی را خوب و کامل یاد بگیرند یا در حوزه تستزنی موفق باشند، اما میتوانند در دروس عمومی موفق ظاهر شوند.ما باید در جهت افزایش عدالت در کنکور این امکان را برای دانشآموزانی که در زمینه دروس عمومی مهارت بیشتری دارند را فراهم کنیم تا از این درسها استفاده کنند و رتبه خود را بهبود بخشند، زیرا کسانی که در زمینه دروس تخصصی مهارت دارند و افردی که در هر دو زمینه ماهر هستند بههرحال نفع و استفاده خود را خواهند برد.
ضرورت ایجاد ضریب محرومیت برای داوطلبان مناطق محروم
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: پیشنهاد آخری که بهعنوان پیشنهاد پنجم مطرح و تصویب شد و به شورا نیز ارائه خواهد گردید ایجاد یک ضریب محرومیت برای مناطق محروم بود. درحال حاضر داوطلبان کنکور بر اساس سهمیههای مناطق 1 ،2 و 3 ارزیابی میشوند، درحالی که در این مناطق، متأسفانه مدارس، مجموعهها و مناطقی داریم که با یکدیگر برابر نیستند؛ یعنی در شهری مانند تهران که همه دانشآموزان جزء منطقه 1 محسوب میشوند، مدارس آسیبپذیری داریم که از نظر امکانات و کمبودها باید در مناطق دیگری باشند تا بتوانند با بچههای غنیتر رقابت کنند.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس افزود: این پیشنهادات پنجگانه به شورای انقلاب فرهنگی ارائه میشود تا برای بررسی نهایی در خصوص تاثیر قطعی معدل در دستور کار این شورا قرار گیرند. این پیشنهادها مربوط به سال 1405 و بعد از آن هستند و طبق قانون نمیتوانیم در مورد سال 1404 تغییری اعمال کنیم، مگر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی خود مصوبهای داشته باشد.
امکان دو بار ترمیم معدل برای داوطلبان کنکور 1404
وی تصریح کرد: اما یکی از موضوعاتی که برای 1404 پیشنهاد کردیم و مصوب شد، دادن فرصت دو بار ترمیم بود که این پیشنهاد هم برای کنکور امسال و هم کنکور سالهای 1405 به بعد مطرح شده است، اما داوطلبان کنکور سال 1404 به دنبال این هستند که تأثیر معدل پایه یازدهم برایشان مثبت ارزیابی شود و این در اختیار کمیسیون نیست.
عظیمیراد گفت: ما این موضوع را در جلسه هم مطرح کردیم اما نظر آموزش پرورش و شورای عالی این بود که این موضوع از لحاظ قانونی برای امسال و کنکور 1404 امکانپذیر نیست و زمان آن گذشته است. چون این ادعا مطرح شد، ما مصوبه دیگری در این زمینه نداشتیم وفقط بحث امکان دو مرتبه ترمیم را تصویب کردیم که به شورا پیشنهاد میکنیم.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه که مهم است و آن را در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور رییس کمیسیون و رییس محترم مجلس، نیز مطرح خواهیم کرد این است که در جلسه شورا با موضوع تصویب پیشنهادات برای کنکور 1405، برای داوطلبان آزمون 1404 نیز فکری کنند تا دانشآموزان کمترین آسیب را ببینند. مثبت کردن تأثیر دروس پایه یازدهم یکی از اقداماتی است که میتوان برای کمک به آنان انجام داد که امیدواریم این اتفاق بیفتد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
کلید اولیه سوالات نوبت دوم کنکور سراسری سال 1403 در گروه های آزمایشی پنجگانه منتشر شد. 27 تیر 1403
سازمان سنجش آموزش کشور پیرترین و جوانترین داوطلبان نوبت دوم کنکور سراسری 1403 را... 17 تیر 1403
نتیجه کنکور سراسری اعلام شد. 31 خرداد 1403
مشاور رییس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش از ثبت نام بیش از 310 هزار نفر در نوبت اول... 8 آذر 1402
نظرات شما