از هفته گذشته تاکنون شاهد قطعیهای مکرر برق در پایتخت هستیم و دولت توقف مازوت سوزی را دلیلی بر قطعی برق مناطق مختلف کشور و تهران عنوان کرده؛ در ضمن باید گفته شود مردم تهران علاوه بر قطعیهای مکرر برق همچنان آلودگی هوا را نیز تجربه میکنند و حالا این سؤال وجود دارد اگر مازوت سوزی دلیل آلودگی هوای پایتخت بوده؛ چرا همچنان شاخص آلودگی هوای تهران روند روبهرشدی را طی میکند تا جایی که میزان شاخص آلودگی هوا در روز گذشته به 120 و وضعیت ناسالم رسیده است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، سالهاست از موضوع آلودگی هوای تهران میگذرد معضلی که بارها تیتر رسانههای مختلف قرار گرفته تا شاید چارهای اندیشیده و دولتمردان نیز راهکاری برای حل آن ارائه دهند؛ اما هر سال که شدت آلودگی هوای پایتخت افزایش پیدا میکند شاهد سردرگمی مردم تهران هستیم و البته سکوت و انفعال مسئولان شهری و دولتی!
برخی اوقات میزان شاخص آلودگی هوای پایتخت به حدی بوده که ادارات و مدارس تهران تعطیل میشوند و از سالهای گذشته تاکنون نیز شاهد این تعطیلیها بودهایم که به نحوی مسکن محسوب میشود که به زعم کارشناسان روند تعطیلیها جز ضربه زدن به سیستم اداری و آموزش هیچ عایدی دیگری به دنبال ندارد.
عده زیادی از کارشناسان حوزه محیطزیست معتقدند کیفیت نامناسب خودروها و همچنین مازوت سوزی نیروگاههای تولید برق سبب افزایش آلودگی هوای پایتخت میشود و توقف مازوت سوزی و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را نیز راهکاری بر کاهش آلودگی هوای پایتخت میدانند.
اگرچه دولت هم بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا را توقف مازوت سوزی میداند و البته در روزهای اخیر شاهد این اتفاق هم بودهایم؛ ولی باتوجهبه اینکه مازوت سوزی در نیروگاههای برخی از شهرها مثل کرج، اصفهان و شازند متوقف شده به دلیل اینکه چرخه تولید برق در این نیروگاهها قطع میشود؛ قطعاً ناترازی برق در سراسر کشور اتفاق میافتد و تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.
اما از هفته گذشته تاکنون نیز شاهد قطعیهای مکرر برق در پایتخت هستیم و دولت نیز توقف مازوت سوزی را دلیلی بر قطعی برق مناطق مختلف کشور و تهران عنوان کرده؛ در ضمن باید گفته شود مردم تهران علاوه بر قطعیهای مکرر برق همچنان آلودگی هوا را نیز تجربه میکنند و حالا این سؤال وجود دارد اگر مازوت سوزی دلیل آلودگی هوای پایتخت بوده؛ چرا همچنان شاخص آلودگی هوای تهران روند روبهرشدی را طی میکند تا جایی که میزان شاخص آلودگی هوا در روز گذشته به 120 رسیده است.
در همین راستا پیمان فلسفی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، به شاخص آلودگی هوای تهران و ضرورت حل آن اشاره کرد و گفت: آلودگی هوای تهران مربوط به سوخت خودروها است؛ زیرا خودروهای داخلی از کیفیت و استاندارد کافی برخوردار نیستند.
وی افزود: عمده آلودگی هوای تهران به دلیل سوخت خودروها است؛ چرا که مصرف سوخت بالا بوده و نتیجه آن نیز آلودگی بیش از حد هوا میشود همچنین ما در فصل زمستان نیز با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم که این موضوع باعث تشدید آلودگی هوا در سطح شهر تهران میشود و اگر وزش باد مناسب نیز اتفاق نیفتد آلودگی هوا تشدیدتر میشود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: خودروهای فرسوده عمر بالایی دارند و همین موضوع باعث میشود سوخت این خودروها افزایش پیدا کند و میزان تولید آلودگی را هم بالا میبرند.
این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: بر اساس قانون باید خودروهای فرسوده جای خود را به خودروهای نو میدادند و در حقیقت بایستی هرساله میزانی از خودروهای فرسوده چرخه حملونقل خارج میشدند؛ اما به دلیل کوتاهی دستگاههای مربوطه این کار صورت نمیگیرد یا اگر هم انجام میشود بسیار ناچیز است؛ بنابراین موضوع تعویض خودروهای فرسوده باید از سوی کمیسیون صنایع پیگیری شود تا این قانون اجرا گردد تا این مهم در کاهش میزان آلودگی هوا نقش داشته باشد.
وی تأکید کرد: آلودگی هوای تهران مربوط به نیروگاهها نیست؛ بلکه به سوخت خودروها مربوط میشود که باید اراده جدی وجود داشته باشد تا این موضوع برطرف شود.
لینک کوتاه
نظرات شما