مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از شرکت ها و صنایع این استان خواست تا عملکرد شرکت پالایش نفت تهران در خصوص مدیریت پساب را الگو قرار دهند.

به گزارش نسیم اقتصاد، محسن اردکانی خاطرنشان‌کرد: اخطارهای لازم به صنایع ارسال شده است و برخی صنایع تمکین کرده و زیرساخت‌های بهره‌مندی از پساب را فراهم کرده‌اند؛ مانند پالایشگاه نفت تهران که آب مصرفی دستگاه‌های خنک‌کننده را از محل پساب تولیدی این استان تامین می‌کند.

مدیرعامل آبفای استان تهران با اشاره بر همسویی قوانین مبنی بر استفاده از پساب، ادامه‌داد: در قانون هفتم توسعه برای آن دسته از مراکز و نهادها که برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده می‌کنند درحالی‌که بستر استفاده از پساب نیز وجود دارد، جرم‌انگاری شده است.

اردکانی بیان‌داشت: تا پایان سال و با بهره‌برداری از 6 واحد تصفیه‌خانه جدید فاضلاب، سالیانه حدود 113 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید پساب در استان تهران افزوده خواهد شد؛ به‌این‌ترتیب ظرفیت تولید پساب استان تهران به 660 میلیون مترمکعب در سال افزایش خواهد یافت.

وی اضافه‌کرد: هم‌اکنون 31 واحد تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیتی افزون بر 547 میلیون مترمکعب در سال در گستره استان تهران در مدار بهره‌برداری است و فاضلاب را که تهدیدی 100 درصدی برای محیط‌زیست و جامعه است را پس از جمع‌آوری و تصفیه به پساب قابل‌استفاده در صنعت و کشاورزی تبدیل می‌کند.

شایان ذکر است شرکت پالایش نفت تهران طراحی، نصب و راه اندازی سیستم  فیلتراسیون طرح تصفیه پساب شهری با هدف تامین آب به میزان ده هزار متر مکعب در روز برای بخش های صنعتی (آب جبرانی برج های خنک کننده) پالایشگاه تهران از محل تصفیه پساب فاضلاب شهری و همچنین کمک به مدیریت بحران آب را با اختصاص اعتباری بالغ بر حدود 120 میلیارد ریال در بخش خرید و 40 میلیارد ریال در بخش اجرا در دستور کار خود قرار داده است.

طبق آمار مقدار مصرف آب شرب شهر تهران 38.5 m3/s است که با راه اندازی این پروژه (فاز اول طرح تصفیه پساب شهری پالایشگاه تهران) حدود 0.36% از مصرف آب شرب تصفیه شده شهری بعنوان آب صنعتی جلوگیری خواهد شد و در حقیقت این آب به چرخه آب شهری تهران اضافه خواهد شد.

 

لینک کوتاه
شرکت پالایش نفت تهران مدیریت پساب شهری صنایع

اخبار مرتبط