"غلامرضا تاجگردون"رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ناترازی اقتصادی کشور با ارز سه نرخی فعلی تداوم پیدا می‌کند، گفت: این موضوع باعث تاثیر بر صندوق ها و کسری بودجه نیز می‌شود، حتی رشد اقتصادی حاصل نمی شود و بر زنجیره های اقتصاد تاثیر گذار خواهد بود.

به گزارش نسیم اقتصاد، تاجگردون روز پنجشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در محل اتاق بازرگانی کرمان ضمن بیان اینکه دیار کریمان، استانی ویژه و خاص به لحاظ تنوع ظرفیت ها، محرومیت و ذخایر معدنی کشور است و محروم ترین نقطه کشور در این استان قرار دارد اظهار داشت: اقتصاد ایران با وجود تمامی بحران ها، جنگ و تحریم ها هنوز سرپا است اما باید بهتر کار شود تا اقتصاد را قوی تر کنیم.
 
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی های موجود در کشور تصریح کرد: کشور ما دچار چالش جدی در کمبود منابع شده، در حالی که نمی‌توانیم شکاف بین نرخ بازار آزاد و یارانه را حذف کنیم و باید مجلس با تدابیری این شکاف را کاهش دهد،در غیر این صورت بودجه تضعیف می‌شود.
 
وی گفت: مردم بدانند که هنوز ارز چهارهزار و 200 تومانی در کشور داریم که داروهای خاص برای افراد خاص با برخی اقلام ضروری با آن تامین می شود.
 
تاجگردون با بیان اینکه تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی اشکال دارد و این خط آزاد و غیر آزاد، مردم را آزار می دهد اظهارداشت: چه تفاوتی بین خدمات در ایران وجود دارد که به برخی ارز چهار هزار و 200 تومانی، برخی 28 هزار تومانی و مابقی آزاد تعلق می گیرد.
 
کسری 6 میلیارد دلاری دولت
 
وی تصریح کرد: سهم دولت در بودجه 12 میلیارد دلار ارز است، در حالی که مصرف ارز یارانه ای کشور (28 هزار تومانی و چهار هزار و 200 تومانی) 18 میلیارد دلار است.
 
این نماینده مجلس افزود: 6 میلیارد دلار باقی مانده دیگر را بانک مرکزی برای تخصیص ارز کالاها باید از بازار و کسانی که کالا صادر کردند خریداری کند.
 
وی با اشاره به مابه‌التفاوت ارزهای مختلف در ایران، ضمن طرح این پرسش که مابقی این نرخ باید از کجا بیاید، اظهارداشت: بانک مرکزی باید پول چاپ کند که باعث تاثیر بر بودجه، تورم و انتقاد تولید کننده داخل می شود.
 
تاجگردون بیان کرد: ما با انبوه بیماران صعب العلاج و مشکل‌دار مواجهیم در عین حال دچار چالش جدی هستیم که عامل آن کمبود منابع است.
 
وی با بیان اینکه نتیجه جلسات مقداری به سمت اصلاح نرخ ارز می رود گفت: ما یکباره نمی توانیم شکاف بین نرخ ارز بازار و یارانه‌ای را حذف کنیم و فکر می کنم مجلس هم در زمینه اصلاح این نرخ همراهی می کند تا این شکاف کمتر شود.
 
تاجگردون تاکید کرد: در یک جلسه نمی توانیم این مسایل را حل کنیم اما پیشنهادهایی از نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان دریافت کردیم که در جمع همکاران مجلس مطرح خواهیم کرد.
 
یک شغل هم از 100 همت اعتبار ایجاد نشد
 
هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این نشست گفت: 100 همت تسهیلات چهار درصد هفت ساله به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت می کنیم اما یکجا هم یک شغل با این اعتبارات دایر نشده است.
 
وی افزود: این اعتبارات را دلالان دریافت و جانشین مددجو می شوند، آنان 500 میلیون ریال به مددجو پرداخت و مابقی اعتبارات را برای خرید خودرو و طلا هزینه می کنند و طی 6 ماه سرمایه‌دار می شوند.
 
قوامی تاکید کرد: منظور قانونگذار از تخصیص این اعتبار، اشتغالزایی بوده که اتفاقی برای اشتغال کشور نمی افتد.
 
این نماینده مجلس افزود: مددجو را در مزرعه خورشیدی سهامدار کنیم تا مشکل ناترازی برق، درآمد پایدار برای مددجو و وابستگی به مراکز حمایتی و دولت کم شود زیرا دیگر نیاز نیست که به سراغ دولت برود.
 
در ابتدای این نشست مسئولان استان و نیز فعالان اقتصادی مسائل و مشکلات استان را در حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طرح کردند.

لینک کوتاه
تاجگردون ارز سه نرخی ناترازی اقتصادی