بازار ارز در نیمه مهرماه، وارد مسیری متفاوت شد. در حالی که در روز شنبه قیمت‌ها در بازار ارز و حتی بازارهای موازی در جهت نزولی در حرکت بود، اما در روز یک‌شنبه، دومین روز هفته قیمت‌ها صعودی شد و دلار یک کانال بالا رفت.

به گزارش نسیم اقتصاد، آخرین گزارش‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد که قیمت دلار در کریدور سوم کانال 60 هزار تومان قرار دارد و به باور فعالان اقتصادی و تحلیلگران، این رفتار بازار کاملا هیجانی است و هر آن احتمال سقوط قیمت دلار وجود دارد.

با این حال، معامله‌گران در بازار ارز عنوان می‌کنند که فشار بازارساز روی بازار بالاست و به صورت مستقیم و غیرمستقیم سعی در کنترل قیمت‌ها دارد. به باور آن‌ها، ارزپاشی سیاست‌گذار تاکنون توانسته در کنترل قیمت‌ها در بازار ارز موثر باشد و حتی تا حدی قیمت‌ها را مهار کند.

مردم می‌دانند نباید وارد بازار ارز شوند

در همین رابطه، حمیدرضا جیهانی، پژوهشگر اقتصادی و کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی به هیچ یک از اصول انسانی پایبند نیست، گفت: البته از این رژیم که ماهیتش برپایه جنایت بوده، انتظاری بیش از این نمی‌رود، اما در داخل کشورمان عده‌ای به دنبال این هستند تا با کوچکترین اتفاق سیاسی، بازارهای مختلف از جمله ارز را بهم بریزند تا اندکی سود به دست آورده و به شکل دیگری دست به جنایت بزنند.

وی ادامه داد: با شروع جنگ لبنان، شهادت سیدحسن نصرالله و در نهایت عملیات وعده صادق 2، شاهد افزایش تلاطمات بازارهای مالی از جمله ارز بودیم که در این بین دلالان نیز تمام تلاش خود را در راستای افزایش قیمت‌ها کردند؛ اما بی‌نتیجه بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: البته در عملیات وعده صادق 1 هم این تجربه تکرار شد و نرخ ارز حتی تا مرز 70 هزار تومان بالا رفت و شاهد نرخ‌سازی شبانه در کانال‌ها بودیم ولی طی چند روز، قیمت‌ها به سطح قبلی بازگشت که می‌توان اقتدار بانک مرکزی را عامل کنترل نرخ ارز در برابر شوک‌های سیاسی دانست.

دلار کانال عوض کرد/ منتظر این اتفاق در بازار ارز باشید

جیهانی مطرح کرد: مردم باید بدانند متغیرهای کلان اقتصاد همچون نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی که از عوامل مهم کنترل نرخ تورم هستند، در مسیر بهبود قرار گرفته است و افزایش فروش نفت نیز دست بازارساز را برای کنترل نرخ‌ها باز گذاشته است.

این پژوهشگر بازارهای مالی افزود: تلاطمات زودگذر این روزهای نرخ ارز نیز ریشه اقتصادی ندارند و فقط مربوط به اتفاقات سیاسی می شود، البته در یک سال و نیم اخیر نیز با وجود تعدد تنش‌های سیاسی، دیگر هر چالشی در منطقه به عنوان یک شوک بر اقتصاد در ذهن مردم در نظر گرفته نمی‌شود و به نوعی انتظارات تورمی در این حوزه به خوبی کنترل شده است.

جیهانی به ایسنا گفت: به نظر می رسد حتی اگر این اتفاقات سیاسی ادامه‌دار باشد، دیگر تاثیری بر بازار ارز نخواهد داشت و مردم به خوبی می‌دانند که نباید در تلاطمات، اقدام به خرید و فروش کنند و عامل سوددهی به دلالان باشند.

وی در پایان مطرح کرد: دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باید به کمک بانک مرکزی آمده و با افراد و کانال‌هایی که به هر نحوی به دنبال نرخ‌سازی و برهم ریختن بازار هستند، برخورد کنند.

نوسانات نرخ دلار پایدار نیست

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز درباره وضعیت بازار ارز در روزهای اخیر، گفت: ما در یک سال گذشته با بی‌سابقه‌ترین اتفاقات سیاسی ـ امنیتی در منطقه و کشور روبه‌رو بودیم که هر کدام می‌توانست شدیدترین جهش‌ها را در نرخ ارز ایجاد کند اما این‌گونه نشد.

وی با بیان اینکه با مدیریت خوبی که بانک مرکزی در این حوزه اعمال کرد شاهد کاهش قابل توجه نوسانات ارزی در بازار بودیم، اظهار کرد: کاهش نوسانات و تلاطم‌های ارزی در حالی بود که ما بزرگ‌ترین اتفاقات سیاسی در دهه‌های گذشته اعم از پاسخ نظامی ایران به اسرائیل و عملیات وعده صادق 1 و 2، شهادت اسماعیل هنیه در تهران و شهادت رئیس جمهور کشورمان را تجربه کردیم.

سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: در سال‌های گذشته بازار ارز بعضا حتی با یک اظهارنظر هم دچار تلاطم و نوسان بالا و پایداری می‌شد و شاهد جهش‌های قیمتی در بازار بودیم.

سلیمی با تاکید بر اینکه بازار ارز کشور از آن شرایط حساس و متزلزل سال‌های قبل به جایگاهی رسیده است که بزرگترین اتفاقات امنیتی منطقه هم نمی‌تواند آن را دچار تلاطم‌های شدید گذشته کند، افزود: این صحبت من به‌معنای این نیست که با افزایش قیمت روبه‌رو نخواهیم بود بلکه منظور این است که جلوی تلاطم‌های شدید گذشته گرفته شده است و اگر هم تلاطم و نوسان پس از یک اتفاق سیاسی در بازار ایجاد می‌شود، پس از چند روز فروکش می‌کند.

وی با اشاره به عملیات وعده صادق2 ایران، به تسنیم گفت: نوسانات اخیر بازار ارز ناشی از حمله ایران به اسرائیل مانند تجارب قبلی موقتی خواهد بود و مردم مراقب باشند فریب دلالان و سودجویان را نخورند. مؤلفه‌های اقتصادی در یکی دو سال گذشته بهبود خوبی داشته است و کنار اینها مدیریت خوب بانک مرکزی و دست پر بازارساز شرایط خوبی را برای حفظ آرامش بازار رقم زد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس در پایان ابراز کرد: امیدواریم این مسیر در دولت جدید هم ادامه پیدا کند و همچنان شاهد ثبات بیش از پیش بازار ارز و دیگر بخش‌های اقتصادی کشور باشیم.

لینک کوتاه
دلار بازار ارز سخنگوی هیات رییسه مجلس

اخبار مرتبط

نظرات شما