میانگین مصرف روزانه بنزین در ایران طی 9 سال گذشته از 82 میلیون لیتر در روز به 121 میلیون لیتر رسیده که به معنای افزایش 50 درصدی آن است. افزایش قیمت نیز فقط 50 درصد بوده در حالی که تورم در این فاصله زمانی، حدود 10 برابر شده، به عبارت دیگر قیمت بنزین نسبت به سال 1394 حدود یکپنجم شده است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، روزنامه اعتماد نوشت: با این وضع گمان میکنید که بنزین چه شرایطی باید داشته باشد؟ با بهرهبرداری از پالایشگاه خلیجفارس؛ کشور در مرحله صادرات بنزین قرار گرفت، زیرا اضافه بر نیاز داشت، ولی در همین 5-4 سال گذشته چنان شیب مصرف بالا رفت که دوباره در این شرایط بحرانی ارزی، مجبور به واردات شدهایم.
گفته میشود تا حدود 5 میلیارد دلار فقط واردات بنزین داریم. جالب است که کل ارزی که برای داروی کشور تخصیص مییابد خیلی کمتر از این رقم است و برای واردات و تامین دارو با مشکل مواجه هستند.
مقایسه تامین بودجه برای بنزین با وضعیت آموزش و پرورش، وضع تغذیه و امنیت غذایی، بهداشت، دستگاه قضایی و... همه موارد دیگر حکایت از این میکند که مساله سیاستگذاری در ایران در امور اقتصادی به ویژه انرژی با یک مشکل اساسی مواجه است.
جالب اینکه قاچاق بنزین نیز به وفور دیده میشود. از آن مهمتر اینکه برخی مسافران تابستانی به علت کمبود بنزین مجبور شدهاند بنزین را با قیمتهای گران تهیه کنند. قیمتهایی که مبلغ آن به خزانه و حساب تولیدکننده واریز نمیشود.
با اطمینان میتوان گفت که سیاست انرژی در ایران در جهان منحصربهفرد است. همه کارشناسان میدانند که ادامه این سیاست نادرست و به زیان جامعه است، ولی در عین حال کسی جرات و شهامت حل آن را ندارد.
این وضعیت به نحوی با منافع و زیانهای گروههای گوناگون گره خورده است که سیاستگذار نه جرات حذف منافع مذکور و نه توان جبران زیانهای این سیاست برای اقشار زیاندیده را دارد. بدتر از همه اینکه برای حل مساله یا تخفیف ناترازی ممکن است به تولید بنزینهای باکیفیت پایین متوسل شوند که آلودگی زیادی را در پاییز و زمستان ایجاد میکند. اگر این آلودگی را بگذارید در کنار آلودگیهای ناشی از سوخت مازوت در نیروگاهها، متوجه ابعاد مشکل میشویم.
بنزین را میتوان وارد کرد، ولی برای واردات باید ارز پرداخت و دهها رقم دیگر از واردات که ضروری هم هستند تحت فشار واردات بنزین قرار میگیرند و حذف خواهند شد. گران کردن آن هم مورد اعتراض مردم است، به ویژه اینکه سیاست خودرویی کشور ایراد اساسی دارد. خودروهای کمکیفیت با مصرف بالا و قیمت بسیار گران تولید میشود و اجازه واردات خودروی خوب و با مصرف پایین داده نمیشود.
در واقع حداقل بخشی از این مصرف فراوان بنزین محصول همین سیاست تولید خودرو است. قیمت هم در حد رایگان است. بنابراین کیفیت بنزین تولیدی روز به روز سقوط میکند و عوارض بیماریزای آن بیشتر و هوا نیز آلودهتر میشود.
مجموعه این عوامل موجب شده است که تمامی شاخصهای مصرف انرژی در ایران در موقعیت بدی قرار گیرند. مصرف انرژی به ازای هر واحد ارزش تولید کالا و خدمات در ایران، بیش از 3 تا 4 برابر میانگین جهانی است. مصرف بنزین به نسبت جمعیت کشور و در مقایسه با سطح توسعه اقتصادی و تعداد خودرو نیز بسیار بالاتر از میانگین کشورهای مشابه و پیشرفته است.
قیمت انرژی، رابطه میان قیمت همه کالاها و خدمات و کلا قیمتهای نسبی را خراب کرده و همه اینها به زیان مردم، کشور و اقتصاد و تولید است.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
رئیس کل بانک مرکزی درباره روی کار آمدن ترامپ و اثرات آن بر اقتصاد ایران گفت: حلقههای... 20 آبان 1403
کارشناس انرژی گفت: مصرف بالای بنزین، مصارف غیربهینه خودروها و همچنین قاچاق سوخت... 9 شهریور 1403
گزارش شامخ اردیبهشت ماه که با قدری تاخیر توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران منتشر... 29 خرداد 1403
وزیر راه و شهرسازی از برگزاری کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه در ماه... 19 اردیبهشت 1403
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش گفت: ناترازی بنزین تنها با اصلاح بخش مصرف رفع... 12 اردیبهشت 1403
وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد دبیرخانه دایمی اجلاس همکاریهای اقتصادی ایران و... 7 اردیبهشت 1403
سال 1402 قرار بود، سال مهار تورم و رشد تولید باشد، سالی که بنا شد تا از تمام ظرفیتهای... 14 فروردین 1403
کارشناس حوزه انرژی با اشاره به لزوم بکارگیری راهکارهایی در کوتاهمدت و بلندمدت برای... 7 اسفند 1402
نظرات شما