مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون هشت میلیون و 547 هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش 150.5هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شد که معادل 15 درصد افزایش است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی افزود: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 1.117 میلیون تن معادل 15 درصد و در مقایسه با سال 1401 به میزان 2.821 میلیون تن معادل 49 درصد و در مقایسه با سال 1400 به میزان 4.456 میلیون تن و معادل 109 درصد رشد نشان می‌دهد.
 
مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران تصریح کرد: تاکنون 53.1 هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، واریز شده و پرداخت مابقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی وزارت جهادکشاورزی است.
 
وی اظهارداشت: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم به ترتیب مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و 622 هزار تن، گلستان یک میلیون و 97 هزار تن، فارس 800 هزار تن، کرمانشاه 680 هزار تن، خراسان رضوی 487 هزار تن و کردستان 461 هزار تن می‌باشد.
 
سهرابی گفت: عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و لرستان ادامه دارد.
 
وی مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری را لطف و عنایت خداوند متعال، شرایط دمایی و بارندگی مناسب در فصل بهار، تلاش و کوشش کشاورزان، برنامه‌ریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققان، مصرف متعادل کودهای شیمیایی، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، توسعه کشت‌های مکانیزه، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، اجرای طرح جهش تولید دیمزارها و آموزش کشاورزان برشمرد.
 
مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.
 
سهرابی، بار دیگر بر تحویل گندم به مراکز رسمی خرید تضمینی تاکید کرد و افزود: کشاورزان از تحویل گندم خود به دلالان خودداری و آن را به مراکز رسمی دولتی خرید تضمینی عرضه کنند.

لینک کوتاه
افزایش خرید گندم اتحادیه صنف و صنعت کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما