وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه بیش از 2.6 میلیون واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است، گفت: آمارهای بانک مرکزی نشان‌دهنده رشد تولید و ساخت مسکن از منفی 6.9 درصد در سال 1400 به 7.1 درصد در پایان سال 1402 (در مجموع رشد 14 درصدی) است.

به گزارش نسیم اقتصاد، «مهرداد بذرپاش» امروز (شنبه) در نشست خبری در وزارت راه و شهرسازی افزود: در بخش تولید مسکن در گذشته کاهش ساخت و سازها را مطابق آمارهای رسمی شاهد بودیم که اثر مستقیمی در آمار تورم کشور داشت.
 
وی بیان داشته مطابق آمار بانک مرکزی در سال 1400 با رشد منفی 6.9 درصدی در بخش تولید و ساخت مسکن مواجه بودیم که با تلاش انجام شده و پایان سال گذشته به رشد 7.1 درصدی رسیدیم که نوید ساخت و سازهای گسترده از طریق مردم و با کمک دولت را می‌دهد.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از 2.6 میلیون واحد نهضت ملی مسکن در مدل‌های مختلف در کشور در حال ساخت است که بخشی از آنها تحویل شده و مابقی آنها در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد.
 
بذرپاش اظهار داشت: تولید مسکن از سوی مردم بدون گرفتن زمین و تسهیلات نیز عدد قابل توجهی است.
 
واگذاری یک میلیون قطعه زمین در روستاها
 

وی خاطرنشان کرد: در موضوع تامین زمین از 100 هزار هکتار عبور کرده‌ایم؛ به طوری که بیش از 50 هزار هکتار در مناطق شهری وارد عملیات ساخت نهضت ملی مسکن شده و همین میزان زمین نیز در محدوده‌های روستایی تامین شده است.
 
بذرپاش یادآور شد: در بخش روستایی از ابتدای انقلاب تا سال 1402، تعداد 800 هزار قطعه زمین تقدیم روستاییان شده بود؛ این در حالی است که در سال 1402 و 4ماهه امسال بیش از یک میلیون قطعه زمین وارد سامانه بخش روستایی شده که بخشی از آن تحویل مردم شده و این یک عدد بی‌سابقه است.
 
زمین برای ساخت 1.9 میلیون واحد تامین شد
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش مسکن مهر تا پیش از این در محدوده‌های شهری 1.1 میلیون واحد تامین زمین انجام شده بود، اما در کمتر از سه سال عمر دولت سیزدهم تا امروز 1.9 میلیون واحد تامین زمین انجام شده است.
 
وی بیان کرد: در موضوع بافت فرسوده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالیانه 47 هزار پروانه صادر شده بود که در سه ساله دولت سیزدهم به 94 هزار فقره افزایش یافت.
 
افزایش دو برابری نوسازی مسکن روستایی در دولت سیزدهم
 
بذرپاش خاطرنشان کرد: نوسازی مسکن روستایی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالیانه 80 هزار واحد بود که در سه سال گذشته به 2 برابر این رقم یعنی بیش از 165 هزار واحد در سال افزایش یافت.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: در دولت سیزدهم بیش از 120 هزار واحد خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شد و همین هشدار سبب شد تا عرضه بیش از 180 هزار واحد خالی را به بازار شاهد باشیم.
 
وی یادآور شد: در موضوع کنترل بازار مسکن، با همکاری مجلس قانون سامان‌دهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها مصوب شد که در آن سقف اجاره بهای سالیانه به طور متوسط 25 درصد در نظر گرفته شد و سازوکارهای سختگیرانه‌ای برای عدم اجرای قانون نیز پیش‌بینی شده است.
 
کاهش چشمگیر تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن

 
بذرپاش ادامه داد: تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن مطابق آمار بانک مرکزی با کاهش چشمگیر به 9.7 درصد کاهش یافته است.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قانون رسمیت بخشیدن به اسناد رسمی یکی از قوانین مترقی دقیق و کنترل کننده پرونده‌های املاک است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نهایی و ابلاغ شده است و تخلفات این حوزه را به حداقل خواهد رساند.
 
وی به برخی احکام بسیار خوب پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه در بخش مسکن اشاره کرد و گفت: مطابق یکی از این احکام 0.2 درصد از پهنه کل سرزمینی به پهنه‌های شهری اضافه خواهد شد که برآوردهای اولیه ما نشان می‌دهد 300 هزار هکتار زمین می‌تواند به محدوده‌های شهری اضافه شود؛ این موضوع مانع از احتکار زمین شده و با عرضه بیشتر زمین مردم راحت‌تر صاحبخانه شده و کنترل زمین و مسکن رقم خواهد خورد.
 

لینک کوتاه
رشد ساخت مسکن دولت سیزدهم نهضت ملی

اخبار مرتبط

نظرات شما