مدیرعامل صندوق ملی مسکن گفت: به شرکت‌های که فناوری ساخت آنها در حوزه مسکن دانش بنیانی است، فولاد با قیمت خریداری شده تحویل داده خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمدرضا مهدیار اسماعیلی در نشست خبری که امروز به منظور تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش مسکن برگزار شد، اظهار کرد: ساخت دو میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است که از این میزان 700 هزار پروژه تحویل مردم شده و مابقی در حال ساخت است.

وی افزود: این پروژه ها 400 هزار میلیارد تومان منابع مستقیم دریافت کرده اند که 234 هزار میلیارد تومان آورده مستقیم خود مردم، 137 هزار میلیارد تومان منابع بانکی و 30 هزار میلیارد تومان نیز از طریق سازمان های همکار تامین شده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن تصریح کرد: در سال گذشته حدود 20 هزار میلیارد تومان مستقیما از محل منابع صندوق هزینه کردیم که 9500 میلیارد تومان آن صرفا جهت انتقال زیرساخت های آب و برق به شهرها است.

وی در ادامه گفت: 5300 میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر تخصیص داده شد.

اسماعیلی با بیان اینکه برای کنترل هزینه ساخت مسکن و جلوگیری از تورم، خرید فولاد را انجام داده ایم، افزود: 2000 میلیارد تومان از منابع صندوق صرف این عملیات شده است.

اسماعیلی همچنین عنوان کرد: آسانسورهای باقی ماند از نهضت ملی مسکن از محل منابع داخلی تکمیل شد. 1674 آسانسور تا امروز خریداری و نصب شده است. همچنین 1650 میلیارد تومان نیز برای تکمیل محوطه ها و دسترسی معابر پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن در ادامه گفت: موظفیم برای اقشار کم درآمد وام قرض الحسنه پرداخت کنیم که به همین منظور تا امروز هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره کوتاه حیات صندوق ملی مسکن اقداماتی انجام شده که روند ساخت مسکن را از لحاظ فنی و تکنیکی با تحول همراه می کند، گفت: یکی از این اقدامات طراحی سازه هایی برای جلوگیری از افزایش هزینه ساخت است. به همین منظور تامین فولاد مورد نیاز و سیمان مورد نیاز از طریق بورس کالا خریداری می شود. سال گذشته عملیات خرید فولاد را آغاز کردیم و امسال عملیات خرید سیمان انجام می شود.

اسماعیلی در ادامه گفت: تا امروز در عملیات نهضت ملی مسکن 280 هزار میلیاردتومان تسهیلات برای حدود 800 هزار قرارداد منعقد شده، در نظرگرفته شده است که‌ از این میزان 140 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی همچنین افزود: مبلغ تسهیلات از 550 میلیون تومان به 800 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

اسماعیلی در ادامه گفت: در تکمیل سامانه های مربوط به نهضت ملی مسکن، هزینه های کل سامانه های املاک و سامانه خودنویس تامین شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه خرید فولاد برای کاهش هزینه ساخت مسکن انجام می شود، افزود: به شرکت های فعال در حوزه مسکن که فناوری آنها مبتنی بر دانش بنیان است فولاد با قیمت خریداری شده تحویل داده می شود که می تواند تا 30 درصد هزینه ها را کاهش دهد.

اسماعیلی در ادامه گفت: از سوی مقام عالی وزارت با تلاش هایی که در خصوص تاسیس صندوق های سرمایه گذاری شد و با استفاده از ظرفیت ماده 5 قانون جهش تولید مسکن مقرر شد دستگاه ها زمین های مازاد خود را ارائه کنند. صندوق ملی مسکن آغازکننده این عملیات در کشور است و تا کنون 30 فقره زمین های پهناور از سوی دستگاه های همکار در اختیار صندوق قرار گرفته است.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود بین 120 هزار تا 200 هزار هکتار زمین جدید به شهرها الحاق شود تا مردم از زمین رایگان برخوردار شوند.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه 800 هزار پروژه نهضت ملی مسکن که به قرارداد رسیده است، اظهار کرد: این واحدها 280 همت قرارداد منعقد مالی دارند که بانک‌ها موظفند در فازهای مختلف آن را پرداخت کنند و تا امروز 140 همت یعنی نیمی از این مبالغ مبتنی بر پیشرفت پروژه‌ها و همچنین تامین مالی بانک‌ها پرداخت شده است.

وی در ادامه گفت: در این میان بانک مسکن بهترین عملکرد را با پرداخت 90 همت تسهیلات داشته و پس از آن به ترتیب بانک ملت با 17 همت، بانک ملی با 8.7 همت، بانک تجارت با هشت همت و بانک سپه با هفت همت قرار دارند.

اسماعیلی تصریح کرد: بانک‌ها موظفند طبق قانون، 20 درصد تسهیلات خود را صرف پرداخت به بخش مسکن کنند و در غیر این صورت مشمول جریمه می‌شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: 10 هزار و 195 میلیارد ریال منابع نفتی مربوط به استجازه رهبری برای نهضت ملی مسکن در یک ماه و نیم گذشته تا کنون وصول شده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن در پایان گفت:پروژه های که امروز شروع می شود قیمت هر متر مربع آن 8.5 تا 11 میلیون تومان بوده و حدود یک میلیارد تومان قیمت تمام شده هر واحد مسکونی می شود که 550 تا 800 میلیون تومان آن تسهیلات و مابقی آورده متقاضیان را شامل می شود.

لینک کوتاه
صندوق ملی مسکن دانش بنیانی ها خرید سیمان بورس

اخبار مرتبط

نظرات شما