بورس پس از دو روز صعود پس از انتخابات، بازهم به همان روند نوسانی هفته‌های گذشته خود بازگشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد؛ بورس پس از رشد در روزهای ابتدای هفته، در معاملات دیروز و امروز روندی نزولی به خود گرفت تا سهامداران به این نتیجه برسند که بازار سهام به تنظیمات کارخانه بازگشته است.با این حال دیروز و امروز تقاضا بر عرضه غلبه داشت و ارزش‌ صف‌های خرید و سرانه خرید هر کد حقیقی بیشتر بود. بنابراین به نظر می‌رسد شاخص با تعدیل مواجه شده است. بازار برای تعیین مسیر خود به دولتمردان جدید توجه دارد.
بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات هفته جاری بیش از 120 هزار واحد رشد را به خود دید. شاخص از عدد 2 میلیون و 100 هزار واحدی شروع کرد و در محدودهای 2 میلیون و 220 هزار واحدی متوقف شد. افت دیروز و امروز بازار بعد از این چنین رشد در تایم کوتاه مدت منطقی است. اما ادامه دار بودن این افت برای بازار ممکن است خطرناک باشد.محدوده 2.2 میلیون واحدی به اندازه کافی بازار را در سال 1402 با چالش مواجه کرده است و این بار در سال 1403 برای دومین بار شاخص به این محدوده رسیده است .اندیکاتور rsi  شاخص کل وارد محدوده های هیجان خرید شده است البته که هنوز سیگنال منفی را ایجاد نکرده است و ظرف دو روز ابتدایی این هفته خود را به عدد 72 واحدی رسانده است.
بازار هنوز تصمیم نگرفته است
وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: مواردی همچون کنترل نرخ سود سپرده، افرایش نرخ دلار نیما و چشم انداز روابط بین المللی برای بازار سرمایه مهم است که یا توجه به روشن نشدن تکلیف تیم‌ اقتصادی دولت جدید برای اهالی بازار با ابهام روبرو است.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هر یک از موارد گفته شده می تواند به عنوان محرکه رشد شاخص کل در نظر گرفته شود.وی افزود: بازار به روزهای آینده خوش بین است و این توقف را می توان به دلیل عبور از مقاومت های میانگین 55 روزه و 200 روز دید تا بعد از یک رالی صعودی سریع بازار استراحتی داشته باشد و مسیر ادامه را به هوشیاری بهتری طی کند.
افت شاخص های عملکردی بورس
در معاملات روز سه‌شنبه 19 تیر ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 4 هزار و 278 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 217 هزار و 20 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 326 واحدی در رقم 709 هزار و 703 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 154 واحدی به رقم 22 هزار و 845 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 833 واحد به سطح 125 هزار و 102 واحد رسید.
خروج پول حقیقی از بازار سرمایه
روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای سومین روز متوالی منفی شد و 323 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.امروز نماد وبملت (بانک ملت)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و خودرو (ایران خودرو)  بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حپرتو (پرتوبار فرابر خلیج فارس)، بفجر (فجر انرژی خلیج فارس) و وپارس (بانک‌پارسیان)، تعلق داشت.
تداوم روند کاهشی ارزش معاملات خرد بازار سهام
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 12 هزار و 195 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 520 میلیارد تومان بود که 29 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 28 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 566 میلیارد تومان رسید.
رشد ارزش صف‌های خرید بورس
در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت 233 نماد و تعداد نماد های منفی 565 نماد بوده است. یعنی حدود 71 درصد نمادها سرخ پوش شدند.در جریان معاملات روز سه‌شنبه، 57 نماد صف خرید داشتند و 80 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 57 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 348 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش یک درصدی به 224 میلیارد تومان رسید.
با دنبال کردن صفحه اقتصادی خبرگزاری فارس در جریان آخرین تحولات اقتصادی ایران و جهان قرار بگیرید:

 

لینک کوتاه
بورس

اخبار مرتبط

بورس صعود کرد

بورس صعود کرد

شاخص کل بورس با رشد بیش از 41 هزار واحدی در ساعات آغازین بازار، به دو میلیون و 142 هزار واحد... 16 تیر 1403

بورس ریخت

بورس ریخت

تالار شیشه‌ای پس از شش روز رشد، امروز دچار ریزش شد و شاخص کل با کاهش 23 هزار واحدی به رقم... 10 تیر 1403

نظرات شما