نگاهی به عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد صنعت پالایش در دوران فعالیت دولت سیزدهم توانسته است افزون بر بهبود آمارهای کمّی و کیفی تولید فرآورده‌های نفتی، در حوزه صادرات، تولید و توزیع پایدار سوخت، همکاری با کشورهای همسایه، صدور خدمات فنی و مهندسی گام‌های مهمی بردارد.

به گزارش نسیم اقتصاد، براساس گزارش عملکرد وزارت نفت که دستاوردهای این صنعت در بازه زمانی مرداد 1400 تا خرداد 1403 را نشان می‌دهد، صنعت پالایش وزارت نفت دولت سیزدهم توانسته است آمارهای خود را در حوزه پالایش نفت خام، صادرات فرآورده‌های نفتی و توسعه کمّی و کیفی فرآورده‌های تولیدی بهبود بخشد.

افزایش 13درصدی ظرفیت پالایشی کشور

با افزایش خوراک نفت خام و میعانات گازی پالایشگاه‌ها، ظرفیت پالایشی کشور با افزایش 13درصدی از روزانه 2 میلیون و 100 هزار بشکه به روزانه 2 میلیون و 370 هزار بشکه رسیده است.

تکمیل طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشی و افزایش کیفی محصولات پالایشگاه‌های نفت

تکمیل و بهره‌برداری از فاز دوم توسعه پالایشگاه آبادان به ظرفیت 210 هزار بشکه در روز به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار، تکمیل و بهره‌برداری واحد تصفیه نفت‌گاز، یوتیلیتی، آفسایت و مخازن پالایشگاه اصفهان (فاز اول) با کیفیت یورو 5 به میزان 16 میلیون لیتر در روز به ارزش 800 میلیون دلار، تکمیل و بهره‌برداری از واحد تصفیه هیدروژنی نفت‌گاز پالایشگاه تبریز و سه طرح کیفی‌سازی به ارزش 100 میلیون دلار، انجام تعمیرات اساسی و تکمیل ظرفیت عملیاتی پالایشگاه 140 هزار بشکه‌ای ال‌پالیتو به ارزش 110 میلیون یورو و صدور خدمات فنی - مهندسی به پالایشگاه‌های فراسرزمینی با فروش 3 میلیون قلم کالای ایرانی، تکمیل طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی آدیش جنوبی به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز به ارزش بیش از 500 میلیون دلار ازجمله این طرح‌ها بوده که به افزایش تولید روزانه بیش از 20 میلیون لیتر نفت‌گاز یورو 5 و افزایش تولید 18 میلیون لیتری بنزین در کشور منجر شده است.

افزایش یک‌هزار کیلومتری خط لوله نفت و فرآورده در دولت سیزدهم با سرمایه‌گذاری 1.2 میلیارد دلاری

حجم انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق خطوط لوله با استقرار دولت سیزدهم از روزانه 348 میلیون لیتر به روزانه 377 میلیون لیتر (در پایان سال 1402) افزایش یافته است.

دولت سیزدهم همچنین در طول دوره دو سال‌ و نیم از آغازبه‌کار خود، بیش از یک هزار کیلومتر خط لوله در قالب چهار پروژه مختلف را آماده بهره‌برداری کرده است که با راه‌اندازی این خطوط که درمجموع با سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد و 200 میلیون دلاری به سرانجام رسیده، 665 هزار بشکه به ظرفیت انتقال خطوط لوله کشور افزوده شده است.

خط لوله 26 اینچ بندرعباس - سیرجان - رفسنجان به طول 460 کیلومتر، خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تنگ‌فنی - شازند به طول 240 کیلومتر با ظرفیت انتقال 300 هزار بشکه، خط لوله انتقال فرآورده نفتی 14 اینچ تبریز - خوی - ارومیه به طول 220 کیلومتر با ظرفیت 65 هزار بشکه در روز و اجرای طرح اتصال هشت نیروگاه حرارتی به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی برای تأمین سوخت مایع هشت نیروگاه کشور ازجمله این پروژه‌ها بوده که در دولت سیزدهم تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

جهش بیش از 100درصدی حجم صادرات گاز مایع در دولت سیزدهم

در سال 1399، 3 میلیون و 200 هزار تن گاز مایع به کشورهای دیگر صادر شده است که این عدد با تمرکز دقیق دولت سیزدهم بر جلوگیری از هدررفت این فرآورده در شبکه غیررسمی، شفاف‌سازی توزیع و اجرای طرح الکترونیکی توزیع گاز مایع برای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه، با رشد 100درصدی به 6 میلیون و 500 هزار تن در سال 1402 رسیده است.

افزایش 19.6درصدی تولید بنزین کشور

آمارها نشان می‌دهد با تکمیل برخی طرح‌های بهینه‌سازی و اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشی در پالایشگاه‌های کشور، تولید متوسط بنزین موتور کشور 10درصد رشد یافته و از روزانه 95 میلیون و 300 هزار لیتربه روزانه 114 میلیون لیتر رسیده است.

افزایش 8.3درصدی تولید گازوئیل

در بازه زمانی مرداد 1400 تا پایان سال 1402 همچنین تولید نفت‌گاز (گازوئیل) کشور 5.5درصد رشد کرده و از عدد روزانه 105 میلیون و 200 هزار لیتر به 114 میلیون لیتر در روز رسیده است. همچنین، در این بازه زمانی مقدار تولید نفت‌گاز با استانداردهای یورو 4 به بالا از روزانه 40 میلیون لیتر به روزانه 73 میلیون لیتر افزایش یافته است.


لینک کوتاه
افزایش صادرات گاز مایع

اخبار مرتبط

نظرات شما