رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تا امروز تنها کمتر از یک میلیمتر (حدود 0.3٪) نسبت به بارش های بلند مدت کمبود داریم و اکنون بعد از چهار سال متوالی کم بارشی، میانگین بارش کشور به مقادیر نرمال بلند مدت رسیده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از سازمان هواشناسی کشور، سحر تاج بخش مسلمان اظهار داشت: بر اساس داده های موجود استانهای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد بیش از 30% بارش بلند مدت خود را در سال آبی جاری تا کنون (از مهر تا 26 خرداد 1403) کسب کرده اند.
 
رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: در استان های اردبیل، اصفهان، ایلام، خراسان شمالی، خوزستان، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان و مازندران هم بین دو تا 29% بیش از نرمال باران گزارش شده است.
 
وی ادامه داد: با این وجود همچنان استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، کهکیلویه وبویراحمد، گیلان، مرکزی و هرمزگان بین یک تا 30 درصد بارش کمتر از نرمال دریافت کرده اند.
 
تاج بخش مسلمان تصریح کرد: بیشترین کمبود بارش مربوط به استان های تهران، قزوین و سمنان است.
 
وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این که بارش ها عمدتاً از نوع سیلابی و با تمرکز در بازه های کوتاه مدت زمانی کوتاه مدت است که نه تنها موید افزایش رخدادهای حدی ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم است بلکه می تواند تلفات و خسارات بیشتری برای کشور و زیرساخت های آن داشته باشد.
 
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: بنابراین از یک سو ضرورت تقویت زیرساخت های فرسوده، لایروبی رودخانه ها، سازگاری بیشتر با اکوسیستم های موجود و حفظ پایداری سرمایه های زیست محیطی با هدف افزایش تاب آوری آنها در برابر مخاطرات جوی و اقلیمی بدیهی است ، از سوی دیگر باید حتما توجه داشت که علیرغم بارش های مناسب امسال، به سبب کم بارشی چهار سال گذشته و عدم جمع آوری بهینه آبهای شیرین به ویژه در پایین دست، همچنان در کشور، مدیریت مصرف آب باید در دستور کار مردم و مسئولین قرار داشته باشد.
 
تاج بخش مسلمان افزود: ضمن اینکه بر توسعه زیرساخت های جمع آوری آب در پایین دست با شیوه های سنتی و همچنین روش های به روز دنیا، با توجه به تغییر نوع بارش ها در کشور، توصیه موکد می شود.

لینک کوتاه
کشور سازمان هواشناسی بارش باران

اخبار مرتبط

نظرات شما