نایب رئیس هیات امنای انجمن ملی پسته ایران تولید 150 تا 200 هزار تن پسته در سال جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: امسال نیز همانند سال گذشته صادرات 120 هزارتنی پسته برآورد می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، جلیل کاربخش راوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: سال گذشته 200 هزار تن پسته در کشور تولید شد که از این میزان 120 هزار تن پسته به ارزش بین 900 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار به کشورهای هدف صادر و مابقی به مصرف داخلی رسید.
 
وی با بیان اینکه پیش از این محصول پسته در سطح حدود 450 هزار هکتار تولید می‌شد، افزود: همچنان 80 درصد پسته تولیدی کشور از باغات شهرستان رفسنجان استان کرمان و 20 درصد پسته کشور در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، یزد، مرکزی، قزوین و مناطقی از استان تهران برداشت می‌شود.
 
نایب رئیس هیات امنای انجمن ملی پسته ایران دلیل کاهش تولید پسته کشور طی سال گذشته را سرمازدگی، گرمازدگی، کاهش بارندگی، استمرار خشکسالی، کمبود منابع آبی، کاهش سطح و کیفیت آب‌های زیرزمینی اعلام کرد و گفت: 80 هزار تن پسته از سال گذشته به دلیل کاهش مصرف داخلی به دلیل افزایش قیمت و صادرات به امسال منتقل شده که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.
 
به گفته کاربخش راوری، از سال 1401 حدود 40 هزار تن محصول پسته به سال 1402 منتقل شده بود.
 
وی بر این باور است که در صورت تسهیل مشکلات صادراتی و رفع تعهدات ارزی برای تجار میزان صادرات به کشورهای هدف می‌تواند افزایش پیدا کند.
 
 پیش از این ایران در تولید و صادرات پسته به عنوان یک کالای منحصربه‌فرد در رتبه اول جهان قرار داشت، اما طی سال‌های اخیر آمریکا در تولید و صادرات جایگاه ایران را ربوده است.
 
طبق آمارهای موجود در دو ماهه نخست امسال 20 قلم نخست محصول کشاورزی به میزان یک میلیون و 562 هزار تن و به ارزش 684 میلیون دلار از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 24 درصدی در وزن و 28 درصدی در ارزش داشته است. در دو ماهه امسال پسته با پوست 74.1 میلیون دلار و مغز پسته 31.9 میلیون دلار صادر شده است.
 
 

لینک کوتاه
تولید پسته صادرات پسته

اخبار مرتبط

نظرات شما