شهردار تهران در دیدار با استاندار نجف گفت: خدمت‌رسانی به زائران اربعین افتخار ما است.

به گزارش نسیم اقتصاد، علیرضا زاکانی شهردار تهران در دیدار با یوسف مکی، استاندار نجف و هیأت همراه، ضمن بزرگداشت یاد شهدای جنگ رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین، گفت: دو ملت ایران و عراق پیوستگی‌های عمیق دینی، مذهبی و عاطفی دارند و هر دو میراث‌دار تمدن‌های بزرگ هستند. آئین تشیع این پیوستگی را تا حدی عمیق کرد که شیعیان اساساً به عراق به عنوان وطن دوم خود عشق می‌ورزند. ظرفیت‌های بی نظیری در این کشور وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های دوجانبه باشد.
 
وی با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته میان هیأت‌های کارشناسی در روزهای گذشته، اظهار کرد: باید یک کارگروه مشترک برای پیش‌برد تفاهمات و پیگیری موضوعات شکل بگیرد. آنچنان که مطرح شد، مهمترین موضوع برای استانداری نجف، مسئله خدمات شهری است؛ یعنی موضوع آراستگی شهر، مدیریت پسماند و امحای زیست‌پذیر آن و البته فضای سبز و چشم‌اندازی که شهر نجف باید داشته باشد.
 
شهردار تهران با بیان اینکه پیشنهاد ما این است در کارگروه مشترکی، بسته‌ای از فعالیت‌ها برای همکاری تعریف شود، خاطرنشان کرد: محور دومی که می‌تواند موضوع همکاری‌های دوجانبه قرار گیرد، فعالیت‌ها در قالب کالبد شهر و موضوع مسکن و شهرسازی است. ایده‌های جدیدی برای تحول کالبدی و ایمن‌سازی بافت فرسوده تهران در دست اقدام است. مثلاً همین هفته گذشته عملیات عمرانی ساخت بالغ بر 200 هزار واحد مسکونی جدید در تهران آغاز شد. بیش از 20 شهرک الگو در همین قالب احداث می‌شود که تمام سرانه‌های موردنیاز شهرک‌نشینان را پوشش می‌دهد.
 
زاکانی سرفصل بعدی همکاری‌های مشترک را موضوع حمل‌ونقل دانست و افزود: امسال، سال ِبهار حمل‌ونقل تهران است. ناوگان عمومی شهر به سمت برقی‌سازی حرکت می‌کند تا بتوان آلودگی هوا را تا حدی کنترل کرد. هدف‌گذاری ما توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به گونه‌ای است که سهم ناوگان عمومی را از سفرهای روزانه مردم از 30 درصد به 70 درصد برسانیم.
 
وی با تأکید بر آنکه با عملیاتی شدن قراردادهای مختلف خرید اتوبوس از منابع داخلی و چین، ظرفیت اتوبوس‌رانی تهران متحول خواهد شد، اضافه کرد: با عملیاتی شدن قرارداد خرید 791 دستگاه واگن نیز، ظرفیت متروی تهران تقریباً ظرف سه سال دو برابر خواهد شد. نجف نیاز به یک سند بالادستی در حوزه حمل‌ونقل دارد تا با انجام مطالعات کارشناسی بتوان بهترین مدل‌ها را برای ناوگان حمل و نقل عمومی آن شهر پیاده کرد. تهران برای همکاری و انتقال تجربه آمادگی دارد.
 
شهردار تهران اهمیت موضوع ایمنی مجاوران و زائران حرم امیرالمؤمنین (ع) را یادآوری کرد و گفت: محور چهارم همکاری‌های دوجانبه باید ناظر به حوزه ایمنی باشد. همچنین به عنوان محور پنجم همکاری‌ها، می‌توان گسترش زیرساخت‌های عمرانی شهر نجف را مورد توجه قرار داد.
 
وی انجام این اقدامات را برای تحول کالبدی در نجف ضروری دانست و اظهار داشت: می‌توان در گام‌های بعدی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه، به موضوع سلامت پرداخت. حوزه بهداشت سرفصل جدیدی برای همکاری تهران با نجف باشد. در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها می‌توان کارهای موفقی انجام داد. همچنین ما آمادگی داریم تا تجربیات خود را در زمینه گسترش ورزش همگانی و زیرساخت‌های ورزشی با همکاران خوب عراقی‌مان به اشتراک بگذاریم.
 
شهردار پایتخت موضوع خدمت‌رسانی به زائران اربعین را دیگر موضوع همکاری ضروری عنوان کرد و افزود: هر سال جمع قابل توجهی از شهروندان تهرانی در اربعین میهمان شما هستند. از این رو موظف هستیم در کنار شما برای خدمت‌رسانی به این عزیزان حضور داشته باشیم. البته که ما به گرد ِپای مردم عراق هم نمی‌رسیم. برای ما ایثار و از خودگذشتگی مردم عراق الگو است. همه همکاران من در شهرداری تهران خدمت به زائران و مجاوران عتبات عالیات را در ایام اربعین افتخار خود می‌دانند.
 
شهردار تهران در خاتمه ابراز امیدواری کرد با تشکیل کارگروه همکاری‌های دوجانبه و اشتراک تجربیات، زمینه ارتقای خدمت‌رسانی به شهروندان دو کشور فراهم شود.

لینک کوتاه
استاندار نجف زائران اربعین شهردار تهران