رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه پیشنهاد افزایش وام طرح نهضت ملی مسکن به 700 میلیون تومان را به شورای پول و اعتبار ارائه کرده‌ایم، گفت: واحدهای آغاز شده طرح نهضت ملی مسکن از 2.6 میلیون واحد عبور کرد و بیش از 400 هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمدرضا مهدیار اسماعیلی در نشست خبری اظهار کرد: رقم آغاز پروژه‌های نهضت ملی مسکن از 2 میلیون و 603 هزار واحد عبور کرده است. منابع جذب شده نیز به بیش از 400 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 
وی افزود: از این عدد 371 هزار میلیارد تومان آورده مردمی است که می تواند حجم قابل توجهی از اشتغال و عملیات عمرانی را رقم بزند. مسکن علاوه بر مشاغل مستقیم، مشاغل جانبی را نیز حمایت می کند. از 371 هزار میلیارد تومان 234 هزار میلیارد تومان مستقیما توسط مردم و مابقی از طریق تسهیلات بانکی تامین شده است.
 
معرفی 2 میلیون و 184 هزار نفر برای دریافت وام مسکن
 
رئیس صندوق ملی مسکن درباره تعداد نفرات معرفی شده به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات مسکن گفت: تا امروز 2 میلیون و 184 هزار نفر برای انعقاد قرارداد به بانک‌ها معرفی شدند. از این رقم 784 هزار نفر منجر به انعقاد قرارداد  شده است. 959 هزار نفر در صف انعقاد قرارداد هستند. 441 هزار نفر دچار نقص مدرک بودند که باید مجددا درخواست خود را به جریان بیندازند. از این اعداد حدود 74 هزار و 658 واحد بابت جوانی معرفی شدند. تعداد 27 هزار واحد به ایثارگران اختصاص یافته است. مسکن روستایی 29 هزار و 742 واحد و قشر محرومین نیز 33 هزار و 863 واحد بوده است. در مجموع در بخش دهک‌های کم درآمد 69 هزار و 232 واحد آغاز شده است.
 
اسماعیلی تصریح کرد: پرداخت وام دهکهای یک تا چهار آغاز شده است. کسانی که در استانها در نهادهای مخلتف هستند به سازمان بهزیستی و کمیته امداد مراجعه کنند که می‌توانند از تسهیلات 400 میلیون تومان در شهرها و 300 میلیون تومان در روستاها با سود 2 درصد استفاده کنند.
 
وی با اشاره پرداخت دو میلیارد دلار از سوی صندوق توسعه ملی به پروژه های مسکونی گفت: با تاکید رهبر معظم انقلاب از منابع نفتی مقرر شد دو میلیارد دلار از این رقم در اختیار نهضت ملی مسکن قرار گیرد. در حال حاضر بخش اول این منابع به ارزش 10 هزار و 195 میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است. رقم ریالی این عدد بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان می‌شود.
 
توزیع میلگرد دولتی از پایان اردیبهشت به پروژه‌های مسکونی
 
رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن خاطرنشان کرد: سال گذشته بزرگترین خرید فولادی تاریخ فولاد برای طرح نهضت ملی مسکن به مبلغ 2000 میلیارد تومان اختصاص یافت. از 31 اردیبهشت عملیات توزیع این میلگردها آغاز شد. بنیاد مسکن 69 هزار تن اعلام نیاز کرده و تقاضا به طور کلی بیش از 99 هزار تن واصل شده که فراتر از توان صندوق ملی است.
 
وی با بیان اینکه درخصوص فولاد یک خبر خوب داریم برای شرکتهای دانش بنیان داریم گفت: شرکتهای دانش بنیان که مبتنی بر فناوری‌های نوین فعالیت می‌کنند از این تشویق برخوردار می‌شوند که پس از تایید فناوری آنها می‌توانند از فولاد با نرخی که در اختیار پروژه‌های نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرد بهره مند شوند تاانشاءالله هزینه‌های ساخت کاهش پیدا کند.
 
به گفته اسماعیلی، مطابق برنامه هفتم توسعه با تلاشهای بی وقفه رییس‌جمهور شهید 2 درصد از زمین‌های کشور در اختیار طرحهای شهری قرار گرفت. در این برنامه حداقل 240 هزار هکتار به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص می‌یابد که این مساحت می‌تواند افزایش پیدا کند.
 
رییس صندوق ملی مسکن در پاسخ به سوالی درباره همکاری کشورهای خارجی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: در شهرهای ساحلی مکران 27 نقطه ساحلی شناسایی شده که سه شهر از جمله خلیج فارس، علوی و تیس نامزد دریافت سرمایه‌گذاری خارجی شده‌اند. تعدادی شرکتهای خارجی و همچنین شرکتهای ایرانی در تراز بین‌المللی تامین مالی ساخت شهر را بر عهده می‌گیرند. در یکی از این شهرها بانک مسکن نیز ورود کرده است.
 
وی بیان کرد: برای جلوگیری از تورم در پایان سال گذشته آسانسور بخش قابل توجهی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن خریداری شده است.
 
پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به 700 میلیون تومان

 
اسماعیلی درباره برنامه کاهش رقم اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن گفت: به نظر من متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن نیازمند این هستند که مبلغ کل وام آنها افزایش یابد؛ زیرا متاسفانه با تورم در کشور مواجهیم. به جای آنکه در دور بعدی با بانک برای کاهش رقم اقساط مذاکره کنیم باید تلاش کنیم که مبلغ وام از 550 میلیون تومان فعلی افزایش یابد. امیدواریم این رقم را 700 میلیون تومان برسانیم. صندوق ملی مسکن این پیشنهاد را به شورای پول و اعتبار ارایه کرده و در این زمینه باید شورای عالی مسکن تصمیم‌گیری کند.
 
وی با اشاره به امتناع برخی بانکها از پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بیان کرد: بانکهای سامان، سرمایه، خاورمیانه و دی عملکردشان در طرح نهضت ملی مسکن تقریبا صفر بوده است. در حالی که این بانکها در سال گذشته رقم قابل توجهی تسهیلات پرداخت کرده‌اند. مثلا یکی از بانکها بیش از 600 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده که باید 20 درصد آن معادل 120 هزار میلیارد تومان در اختیار بخش مسکن قرار می داد که این اقدام صورت نگرفت.
 
ساخت 277 هزار مسکن در بافتهای فرسوده
 
رییس صندوق ملی مسکن با اشاره به بازآفرینی شهری در قالب طرح نهضت ملی مسکن گفت:  از 2.6 میلیون واحد نهضت ملی مسکن 277 هزار واحد در بافتهای فرسوده آغاز شده است. برای احیای بازآفرینی شهری، صندوق ملی مسکن این آمادگی را دارد که پروژه‌های انبوه سازان که در بافت ساخته می‌شود، این واحدها را از آنها خریداری کند. با سرمایه‌گذار و مالک وارد مشارکت سه‌جانبه می‌شویم. اگر در پایان پروژه فرد، واحد را نخواست ما آن را برمی‌داریم و در اختیار متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌دهیم.
 
اسماعیلی، منابع در اختیار طرح نهضت ملی مسکن را حدود 13 هزار میلیارد تومان دانست و گفت: از محل منابع مستقیم صندوق تا کنون 16 هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم. 5100 میلیارد تومان هزینه ساخت فضاهای روبنایی، 3900 میلیارد تومان صرف انتقال زیرساخت پروژه های آب و برق، حدود 2000 میلیارد تومان صرف آماده سازی پروژه های مسکن مهر، 2000 میلیارد تومان در قالب خرید فولاد هزینه شده و مابقی ارقامی بوده که در قالب تسهیلات و ارقام مختلف در طرح نهضت ملی مسکن خرج شده که جمع آن به 16 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
 
 

لینک کوتاه
افزایش وام مسکن ملی طرح نهضت ملی مسکن

اخبار مرتبط

نظرات شما