نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه صادرات نفت در دولت سیزدهم به دوران قبل از تحریم‌ها رسید، گفت: در مورد افزایش قابل توجه فروش نفت و رشد 4 برابری آن در شرایط تحریم هیچ کس، شبهه‌ای ندارد؛ حتی اقتصاددانان غربی نیز به این موضوع اعتراف کرده‌اند.

به گزارش نسیم اقتصاد، تحریم همواره به عنوان یک واقعیت برای کشور ما مطرح بوده است. به ویژه طی سه سال گذشته و در زمان ریاست جمهوری شهید رئیسی این موضوع با شدت و جدیت بیشتری از سوی دشمنان دنبال شد؛ به نحوی که صادرات نفت و گاز کشور با مشکلات عدیده روبرو بود و دسترسی کشورمان به اقلام راهبردی در صنایع نفت و گاز مسدود شد.
 
دولت شهید رئیسی با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و استفاده از دیپلماسی فعال، صادرات نفت را به دوران قبل از تحریم‌ها رساند
 
برای حل این مشکلات دولت سیزدهم باید چاره‌اندیشی می‌کرد. با توجه به روحیه انقلابی و جهادی شخص شهید رئیسی، رویکرد خودباوری، اتکا به خود و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای بی‌اثرسازی تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت.
 
دولت در راستای هدفی خود سیاستگذاری‌هایی همچون استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، تعامل حداکثری با کشورهای همسایه، فروش نفت به مینی پالایشگاه‌ها در شرق آسیا، بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی با اتکا به توان داخلی و صدها مورد دیگر با جدیت پیگیری شد.
 
وزارت نفت نیز بیشترین استفاده را دانش‌بنیان‌ها داشت تا شرایط را برای بی‌اثرسازی تحریم‌ها و رفع نیاز کشور به اقلام راهبردی مهیا کند.
 
تحقیر تحریم‌کنندگان ایران در دولت شهید رئیسی
 

وحید احمدی، نماینده مردم در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به این موضوع که از سال‌ها پیش کشورمان تحت تحریم قرار داشته است، اظهار کرد: دو رویکرد در ارتباط با تحریم‌ها در کشور داریم. اولین نگاه این است که به نحوی با غربی ها کنار بیاییم تا تحریم‌ها رفع شود و مشکلی برای صادرات نداشته باشیم؛ به ویژه موضوع صادرات در حوزه انرژی در اینجا مطرح است.
 
یکی از بهترین مقاطعی که توانستیم از مزیت همسایگان به خوبی بهره ببریم، در زمان دولت شهید رئیسی بود
 
وی افزود: نگاه دیگر این بوده که با وجود تحریم‌ها و تنگناها، کشور می‌تواند به مسیرش ادامه دهد و نیازی به سازش با تحریم‌کنندگان به هر قیمت و با هر وضعیتی نیست.
 
این نماینده مجلس دوازدهم ادامه داد: در دولت شهید رئیسی رویکرد دوم مبنی بر خوداتکایی نشان داد که اگر خودمان اراده لازم را داشته باشیم، به ویژه با توجه به تنوعی که در حوزه‌های مختلف و به خصوص در زمینه اقتصادی وجود دارد، می‌توان تحریم‌ها را دور زد و امور کشور را پیش برد.
 
اقتصاددانان غربی هم به موفقیت دولت سیزدهم اعتراف کردند
 
احمدی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دولت قبل به طور کامل ناامید شده بود و مطرح می‌کرد که امکان فروش نفت و گاز را نداریم، اما دولت شهید رئیسی با تکیه بر توانمندی‌های خودش و به کار گرفتن یک دیپلماسی فعال به فروش این منابع هیدروکربنی کشور اقدام کرد.
 
وی ادامه داد: صادرات نفت در دولت سیزدهم به دوران قبل از تحریم‌ها رسید. در مورد افزایش قابل توجه فروش نفت کشور در شرایط تحریم هیچ کس شبک و شبهه‌ای ندارد؛ حتی اقتصاددانان غربی نیز به این موضوع مهم اذعان دارند و رساندن فروش نفت ایران را به بیش از 2 میلیون بشکه در روز، شکستی برای تحریم‌ها می‌دانند.
 
نماینده مجلس دوازدهم گفت: اگر بخواهیم واقع‌بینانه به مسائل نگاه کنیم، فروش نفت در شرایط تحریم برایمان هزینه‌هایی دارد، اما این هزینه نسبت به اینکه منتظر بمانیم تا دیگران مشکلاتمان را حل کنند و چشم‌مان به دنبال حل مشکل توسط دیگران باشد، قطعاً کمتر است؛ زیرا دیگران برای حل مشکلات ما، چند مشکل دیگر برایمان ایجاد خواهند کرد.
 
افزایش 30 درصدی صادرات گاز و 100 درصدی ال‌پی‌جی در دولت سیزدهم
 

صادرات نفت در دولت سیزدهم به دوران قبل از تحریم‌ها رسید؛ حتی اقتصاددانان غربی نیز به این موضوع اذعان دارند
 
احمدی در خصوص به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در دولت سیزدهم که بستر ساز رشد 30 درصدی صادرات گاز به کشورهای همسایه، افزایش 100 درصدی ال‌پی‌جی و بهره‌برداری از بیش از 1000 کیلومتر خط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی در دولت شهید رئیسی، خاطرنشان کرد: استفاده از فرصت‌ها یک اصل در حکمرانی است. دولت سیزدهم نیز تلاش کرد که هیچ فرصتی را از دست ندهد. این امر در سایه شناسایی فرصت‌ها محقق شد.
 
وی گفت: ما از تعدد همسایگان برخوردار هستیم و 15 کشور در همسایگی ما قرار دارند. ارتباط خوب با این کشورها مزیت بالایی برای کشور به وجود می‌آورد. دولت سیزدهم تلاش کرد از این فرصت به نحو احسنت استفاده کند که موفق هم بود.
 
دولت قبل می‌گفت امکان فروش نفت و گاز را نداریم، اما دولت شهید رئیسی با دیپلماسی فعال اینکار را انجام داد
 

نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: دولت سیزدهم توانست بر مشکلاتی که به ویژه از طریق تحریم دشمنان بین ما و همسایگان به وجود می‌آمد، فائق آید و با حل و فصل آنها گسترش تعامل با همسایگان را در دستور کار قرار دهد.
 
احمدی اظهار داشت: شواهد نشان می‌دهد یکی از بهترین مقاطعی که ما توانستیم از مزیت همسایگان به خوبی بهره ببریم، زمانی بود که دولت شهید رئیسی روی کار بود.

لینک کوتاه
تحریم‌ دولت شهید رئیسی افزایش صادرات نفت ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما