مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران از تولید گازوئیل و کربن سیاه حاصل از لجن آبگیری شده در فرآیند تصفیه فاضلاب تصفیه‌خانه‌های پایتخت برای نخستین بار در ایران خبر داد .

به گزارش نسیم اقتصاد، عباسعلی مصرزاده با بیان اینکه کربن سیاه به عنوان ماده اولیه صنایع به‌ویژه صنعت لاستیک‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: تولید این محصول در فرآیند تصفیه فاضلاب می‌تواند افزون‌بر ایجاد درآمد و ارزش افزوده از محصولی که تاکنون مخل محیط زیست بوده است، از آلودگی محیط زیست نیز پیشگیری کند.
 
به گفته مصرزاده، امسال برنامه شرکت فاضلاب در نخستین گام تبدیل روزانه 120 تن لجن به گازوئیل و کربن سیاه است که گازوئیل تولیدی می‌تواند در سیستم گرمایش تصفیه‌خانه‌ها و تأسیسات مربوط به آن مورد استفاده قرار گیرد و کربن سیاه نیز به عنوان ماده اولیه موردنیاز صنایع در بورس عرضه شود.
 
وی با بیان اینکه فاضلاب در نگاه نخست عامل آلودگی و تهدید برای جوامع انسانی محسوب می‌شود، اظهار داشت: اتفاق خوبی که در پروژه‌ها و طرح‌های جمع‌آوری اصولی و بهداشتی فاضلاب می‌افتد، آن است که تهدید فاضلاب به یک فرصت تبدیل می‌شود.
 
مصر زاده تصریح کرد: طرح‌های فاضلاب ضمن آنکه به ارتقای سلامت و حفظ محیط زیست کمک می‌کند، با عرضه محصول‌های حاصل از فرآیند تصفیه فاضلاب ازجمله پساب در یک فضای رقابتی مانند بورس، یاری‌دهنده بخش صنعت نیز خواهد بود.
 
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران یکی دیگر از محصول‌های تولیدی فرآیند تصفیه فاضلاب را برق اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون از گاز حاصل از تصفیه فاضلاب در تهران نزدیک به 15 مگاوات برق تولید می‌شود که می‌تواند برق یک شهر 120 هزار نفری را تأمین و به جبران بخشی از ناترازی برق به‌ویژه در زمان‌های پیک مصرف و پیشگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای در محیط کمک کند.
 
وی ایران را از کشورهای پیشرو غرب آسیا در تولید برق از فاضلاب نام برد و افزود: افزون‌بر تولید برق در نیروگاه‌های فاضلاب، حرارت حاصل از موتورهای گازسوز برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی جهت تأمین آب‌گرم این مجموعه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، این شرکت اردیبهشت‌ماه امسال برای نخستین‌بار پساب تولیدی حاصل از تصفیه فاضلاب دو تصفیه‌خانه بزرگ جنوب و غرب تهران را در بورس انرژی عرضه کرد. نخستین عرضه پساب به میزان 1.8 میلیون مترمکعب در سال و به مدت 15 سال به شرکت سیمان تهران واگذار شد.
 
امسال مجوز قانونی عرضه 10 میلیون مترمکعب پساب دو تصفیه‌خانه یادشده برای عرضه در بورس انرژی اخذ شده است که این موضوع، می‌تواند شروع خوب و تحولی در بخش اقتصاد آب، حفظ محیط زیست و توسعه تأسیسات فاضلاب در آینده محسوب شود.
 
هم اکنون این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا 100 میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه‌ها تحویل شود.
 
در حال حاضر نزدیک به 10 هزار لیتر بر ثانیه پساب در دو تصفیه‌خانه جنوب و غرب تهران به صورت رایگان به بخش کشاورزی تحویل می‌شود.

لینک کوتاه
تولید گازوییل کربن سیاه فاضلاب ایران