معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به مهم‌ترین ویژگی و اهداف اصلی برنامه اوقات‌فراغت گفت: از جمله اهداف اصلی برنامه‌های اوقات فراغت، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان به منظور رشد همه‌جانبه شخصیت آنان، ارتقاء سطح دانش و بینش اعتقادی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، تقویت هویت دینی و ملی دانش‌آموزان است.

به گزارش نسیم اقتصاد، حجت الاسلام محمدحسین پورثانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه باتوجه به همه‌جانبه بودن و مستمر بودن امر تربیت، برنامه‌ها و فعالیت‌های تابستانی بر اساس مفاهیم تربیتی و ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعیین شده است گفت: در بخش فضاها و ظرفیت‌های درون سازمانی از ظرفیت وزارت آموزش و پرورش، مدارس، کانون‌های فرهنگی تربیتی، مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی، دارالقرآن‌ها، مراکز مشاوره، پژوهش سراها، سالن‌های سینمایی مجتمع‌های فرهنگی دانش‌آموزی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تشکل‌های دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی و سازمان جوانان هلال احمر و در دستگاه‌های برون سازمانی از ظرفیت شهرداری‌ها، وزارت ارشاداسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سازمان بسیج، وزارت ورزش و جوانان، جمعیت هلال احمر، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بسیج سازندگی و... استفاده خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود 30 هزار پایگاه تابستانه برای 4 میلیون دانش‌آموز برپا شود، نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مراکز تابستانی را اینطور بیان کرد: فضاهای آموزشی، پرورشی، تربیتی و ورزشی از قبیل مدارس منتخب، کانون‌های ‌فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها، مجتمع‌های ورزشی، اردوگاه های دانش آموزی، مراکز مشاوره و... از طریق مراجعه به سایت نورینو، با ورود به پنجره فعالیت‌های تابستانی می‌توانند نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان متقاضی اقدام کنند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آمار استقبال دانش‌آموزان از برنامه‌های اوقات فراغت ادامه داد: آمار استقبال دانش آموزان از برنامه‌های اوقات فراغت در تابستان 1402 بر اساس 46 هزار و 350 پایگاه تابستانه، 2 میلیون و 413 هزار و 6 دانش‌آموز بوده است.
 
پورثانی درباره زمان آغاز و پایان برنامه‌های اوقات فراغت در سراسر کشور اظهار کرد: از ابتدای تیرماه تا بیستم شهریور ماه زمان مدنظر است تا برنامه‌ها در راستای رشد و تعالی مستمر دانش‌آموزان ایرانی در پرتو همیاری نهادهای تربیتی و مشارکت مردم اجرا شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز ثبت‌نام اوقات فراغت در اول تیر چه تعداد مدرسه برای تبدیل شدن به پایگاه‌های اوقات فراغت آماده شده‌اند؟ گفت: پیش بینی ما حدود 20 هزار مدرسه و حدود 10 هزار مراکز اوقات فراغت است.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره اینکه نیروی انسانی پایگاه‌ها چگونه تامین می‌شود؟ افزود: این بخش از طریق نیروهای رسمی و پیمانی و حق التدریس آموزش و پرورش، مربیان تشکل‌های دانش‌آموزی که دارای رابطه استخدامی با تشکل قانونی دانش آموزی دارند، عقد قرارداد با موسسات آموزش و پرورش با خرید خدمات آموزشی و پرورشی و فرهنگی، استفاده از ظرفیت مبلغان طلاب حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی مبلغان طرح امین و هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفه‌ای و کار و دانش انجام می‌شود.
 
پورثانی درباره اینکه چه برنامه‌هایی قرار است در این پایگاه‌ها برگزار شود گفت: برنامه‌ها در 6 محور قرآنی، مهارتی، ورزشی، کیفت‌بخشی، آموزشی، فرهنگی هنری، مشاوره انجام خواهد شد.
 
وی خاطر نشان کرد: قرار است طرح «شهید عجمیان» که کارجهادی برای زیباسازی و تعمیر میز و صندلی و رنگ آمیزی کلاس‌ها و محوطه مدرسه است و طرح «به وقت خدمت» که انجام کار فرهنگی جهادی برای ارائه خدمات فرهنگی، هنری، مهارتی و ... به دانش آموزان است، توسط گروههای جهادی رخ دهد.

لینک کوتاه
ثبت‌نام دانش‌آموزان اوقات‌فراغت وزیر آموزش و پرورش