وزیر نیرو در آستانه بهره‌برداری از طرح‌های مهم آبی سیستان و بلوچستان، همت دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت‌های آبرسانی و رفع محرومیت‌ در این استان را بی‌سابقه دانست.

به گزارش نسیم اقتصاد، علی‌اکبر محرابیان رونق اشتغال، کشاورزی و توسعه زیرساخت‌های تامین آب شرب در نقاط شهری و روستایی سیستان و بلوچستان را رویکرد دولت مردمی عنوان و بیان کرد: اجرای طرح‌های کلان در سه مرحله از جمله‌ تأمین آب شهرهای سیستان و زاهدان، انتقال آب از مرزهای شرقی به زاهدان (تهلاب)، انتقال آب از دریای عمان، و جهاد آبرسانی به یک هزار و 751 روستای سیستان و بلوچستان از جمله گام‌های مهم و بزرگی است که در این مسیر برداشته شد.

 
وی، احداث سدها و واگذاری پساب تصفیه‌خانه فاضلاب زابل به صنعت را از دیگر اقدامات اساسی و مهم دولت رئیس‌جمهور شهید برشمرد که در 33 ماه فعالیت به سرانجام رسید.
 
تامین آب سیستان و زاهدان؛ طرح اولویت‌دار دولت
 
وی در ادامه از طرح تأمین آب منطقه سیستان و شهر زاهدان به عنوان طرحی اولویت‌دار یاد کرد و گفت: این طرح به همت همه دست‌اندرکاران در حوزه آب و برق وزارت نیرو با اعتبار 5500 میلیارد تومان شامل احداث خطوط انتقال آب، برق و کارخانه آب‌شیرین‌کن در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.
 
محرابیان بیان کرد: با توجه به کاهش منابع آبی در منطقه سیستان و شهر زاهدان و ضرورت تأمین آب شرب با تکیه بر منابع سرزمینی، این طرح با تأمین آب از منطقه دَشتَک از سال 1401 آغاز شد و نیاز آبی ساکنان را تأمین خواهد کرد.
 
وی با اشاره به سایر برنامه‌های مهم در دست اقدام به اجرای طرح انتقال آب از مرزهای شرقی به شهر زاهدان اشاره کرد و گفت: طرح انتقال آب از آبخوان شرقی استان با اجرای بیش از 260 کیلومتر لوله‌گذاری، بخشی از کمبود آب شرب زاهدان را رفع خواهد کرد.
 
جهاد آبرسانی به 401 روستا در 33 ماه فعالیت دولت
 
وزیر نیرو به طرح جهاد آبرسانی به 10 هزار روستای کشور در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای ارتقای شاخص‌های آب شرب روستایی کشور آغاز شد که 25 درصد از روستاهای هدف به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.
 
محرابیان ادامه داد: در قالب سه طرح، محرومیت‌زدایی، مجمع خیرین وزارت نیرو و ملی قرار است کلیه روستاهای تحت پوشش از نعمت آب شرب بهره‌مند شوند که در این راستا از ابتدای شروع به کار این طرح 401 روستای سیستان و بلوچستان با جمعیتی بالغ بر 148 هزار نفر آبرسانی و رفع تنش آبی شدند.
 
آبگیری دو سد مهم در جنوب و شرق سیستان و بلوچستان
 
وی با اشاره به دیگر طرح‌های مهم و زیربنایی استان، از سد کهیر در جنوب سیستان و بلوچستانی به عنوان بزرگترین سد سیستان و بلوچستان یاد کرد و گفت: این سد که طی سال گذشته آبگیری شد، تأمین آب شرب شهرها و روستاهای پایین دست تا چابهار را بر عهده دارد.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: انتقال آب از سد ماشکید علیا به شهرهای مهرستان، سوران و هیدوچ با روند اجرایی خوبی در حال تکمیل عملیات لوله‌گذاری و تصفیه‌خانه است که تاکنون آب به هیدوچ و تعدادی از روستاها رسیده و در ادامه آبرسانی به شهرهای مهرستان و سوران در سال جاری وارد مدار خواهد شد.
 
طبق اعلام وزارت نیرو، وی با اشاره به آبگیری سد شهری کور در سال جاری نیز گفت: این سد برای مهار آب‌های سطحی منطقه نقش به سزایی را ایفا می‌کند و می‌تواند سبب توسعه اشتغال و کشاورزی در منطقه و تأمین آب شرب روستاهای پایین دست شود.
 
 تأمین آب باکیفیت برای 315 روستای جنوب سیستان و بلوچستان

 
وزیر نیرو به بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب 315 روستای جنوب سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این سامانه که از چهار فیلتر رفع کدورت، سیستم هوادهی، بک‌واش و تجهیزات الکترومکانیکال لازم برای حذف کدورت و تصفیه فیزیکی آب تشکیل شده و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

لینک کوتاه
آب‌شیرین‌کن‌های ساحلی وزیر نیرو

اخبار مرتبط

نظرات شما