قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که سرمایه گذاران سرگرم ارزیابی تصمیم اوپک پلاس برای ادامه محدودیت عرضه در سال 2025 بودند، تغییر چندانی نداشت.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در اوت، با 14 سنت معادل 0.2 درصد کاهش، به 80 دلار و 97 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئیه با 9 سنت معادل 0.1 درصد کاهش، به 76 دلار و 90 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت هفته گذشته 0.6 درصد و شاخص نفت آمریکا، یک درصد کاهش هفتگی داشت.
 
اوپک و متحدانش در حال حاضر، تولیدشان را مجموعا 5.86 میلیون بشکه در روز محدود کرده‌اند که معادل حدود 5.7 درصد از تقاضای جهانی برای نفت است. این کاهش شامل 3.66 میلیون بشکه در روز کاهش تولید اعضای اوپک پلاس است که قرار بود اجرای آن تا پایان سال 2024 خاتمه پیدا کند و 2.2 میلیون بشکه در روز هم مربوط به کاهش اضافی تولید توسط برخی از اعضای این گروه است که در پایان ژوئن، منقضی می‌شد.
 
اما وزیران این گروه در نشست روز یکشنبه خود، موافقت کردند کاهش تولید 3.66 میلیون بشکه در روز را تا پایان سال 2025 تمدید کنند و کاهش داوطلبانه تولید 2.2 میلیون بشکه در روز را تا پایان سه ماهه سوم سال 2024 ادامه دهند.
 
تحلیلگران اظهار کردند: ارزیابی این کاهش تولید و هضم این تصمیم برای سرمایه گذاران، زمان خواهد برد. واندانا هری، موسس شرکت تحلیل بازار نفت «واندا اینسایتس» در این باره گفت: به طور کلی، تصور می‌کنم این تصمیم اندکی منفی بوده است زیرا بازار انتظار نداشت اوپک پلاس، تسهیل محدودیت عرضه را در سه ماهه چهارم آغاز کند.
 
تحلیلگران گلدمن ساکس هم دیدگاه مشابهی را ابراز کرده و گفتند: این نشست با وجود تمدید کاهش تولید، بدبینانه تلقی می‌شود، زیرا هشت کشور اوپک پلاس قبلا برنامه‌هایی را برای حذف تدریجی 2.2 میلیون بشکه در روز کاهش داوطلبانه در فاصله اکتبر سال 2024 تا سپتامبر سال 2025 اعلام کرده بودند.
 
بر اساس گزارش رویترز، در خاورمیانه، میانجی‌های جنگ غزه، از رژیم صهیونیستی و حماس خواستند تا آتش‌بس و توافقنامه آزادی گروگان‌ها را که توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مشخص شده بود، نهایی کنند. یکی از دستیاران بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت اسرائیل یک توافق چارچوبی برای پایان دادن به جنگ غزه را پذیرفته است، با این حال، این توافق ناقص بوده و به کار بسیار بیشتری نیاز دارد.

لینک کوتاه
نفت کاهش قیمت تولید اوپک پلاس

اخبار مرتبط

نظرات شما