خبرگزاری رویترز در آستانه جلسه امروز اعضای اوپک پلاس در وین به نقل از دو منبع آگاه در این گروه صادرکنندگان عمده نفت نوشت که احتمالا با کاهش داوطلبانه صادرات نفت تا سه ماهه سوم و احتمالا چهارم سال 2024 موافقت و برخی از محدودیت های صادراتی تا سال 2025 تمدید خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، رویترز نوشت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و هم پیمانانش که به اوپک پلاس مشهورند، از اواخر سال 2022 و در بحبوحه افزایش تولید کشورهای غیرعضو مانند آمریکا و نگرانی از تاثیر افزایش نرخ بهره بر میزان تقاضا، کاهش شدید صادرات را در دستور کار قرار دادند.
 
اکنون قیمت نفت نزدیک به 80 دلار در هر بشکه معامله می شود که کمتر از میزان لازم برای تراز بودجه بسیاری از کشورهای عضو اوپک پلاس است. نگرانی از رشد آهسته تقاضا در چین که بزرگترین واردکننده نفت به شمار می رود، بر قیمت ها تاثیر گذاشته و تحلیلگران بازار نفت پیش بینی می کنند که این گروه با متعادل کردن عرضه، کاهش صادرات را ادامه دهد.
 
اعضای اوپک پلاس در حال حاضر صادرات خود را به میزان 5.86 میلیون بشکه در روز یا حدود 5.7 درصد از تقاضای جهانی کاهش می دهند.
 
این کاهش شامل 3.66 میلیون بشکه در روز توسط اعضای اوپک پلاس و 2.2 میلیون بشکه در روز کاهش داوطلبانه توسط برخی اعضا است که دوره آن در پایان ژوئن (10 تیر) به پایان می رسد.
 
 
 
 

لینک کوتاه
رویترز اوپک پلاس کاهش صادرات نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما