مدیرکل فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از ذخیره 2 ماهه شیر خشک‌های عادی در کشور خبر داد و گفت: خانواده‌ها برای تهیه شیرخشک با افزایش قیمت مواجه نخواهند شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، علیرضا رستمی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: اکنون کمبود شیرخشک در داروخانه های کشور وجود ندارد و در صورت هرگونه عدم دسترسی منطقه‌ای توسط معاونت‌های غذا و دارو اعلام و به صورت شبانه روزی تامین می‌شود.

 
وی اظهار داشت: از مهرماه سال گذشته با تشکیل قرارگاه اصلاح سیاست های ارزی شیرخشک یک جراحی اقتصادی در این حوزه صورت گرفت به این مفهوم که مابه التفاوت قیمت ارزی در قالب یارانه از سوی دولت پرداخت و قیمت شیرخشک برای مصرف‌کننده ثابت باقی ماند.
 
رستمی ادامه داد: اکنون خانواده‌ها برای تهیه شیرخشک با افزایش قیمت مواجه نمی‌شوند و هر نوزاد ماهانه تا سقف 10 قوطی شیرخشک را با نرخ یارانه‌ای دریافت می‌کند.
 
وی با بیان اینکه ممکن است برخی از داروخانه‌ها برخی از برندهای شیرخشک را موجود نداشته باشند، گفت: مردم برای سهولت در دسترسی به شیرخشک می توانند برند مد نظر خود را در قسمت کمبود دارویی" کمبود شیرخشک" نرم افزار موبایلی تیتک یا سامانه تیتک جست و جو و در کوتاهترین زمان و نزدیک ترین مکان تهیه کنند.
 
شیرخشک از محصولات پرمصرف در بین کودکان با مصرف سالیانه 61 میلیون قوطی در کشور است که در ماهه گذشته کمبود آن در داروخانه‌ها، نگاه افکار عمومی را به آن جلب کرد؛ محصولی که تولید و تامین آن نیازمند هماهنگی بین دستگاهها برای تخصیص ارز تولید مواد اولیه است.
 
شیرخشک جزو محصولات راهبردی در تغذیه کودکان به شمار می‌رود که مشمول ارز یارانه‌ای است و دولت با هدف تضمین تغذیه کودکان محروم از شیرمادر، آن را در سبد محصولات مورد حمایت خود قرار داده است. با این وجود در ماههای گذشته به دلیل ناهماهنگی در تخصیص ارز واردات مواد اولیه، این محصول با کمبود در بازار روبرو شد و حتی خریداران برخی نشان‌های تجاری که همواره در بازار مصرف وجود داشتند، با دست خالی باز می‌گشتند که در نهایت با تدبیر دولت، نه تنها این مشکل حل شد، بلکه بازار شیرخشک که به دلیل تخصیص یارانه مستعد سوءاستفاده قاچاقچیان بود، تحت کنترل و نظارت درآمد.
 
آنطور که بانک مرکزی آمار داده، سال گذشته در مجموع بیش از 98 میلیون دلار برای واردات شیرخشک و مواد اولیه آن با ارز ترجیحی تامین شده که این رقم حاکی از رشد 77 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
 
حدود 20 هزار تن از مواد اولیه تولید شیر خشک اطفال سالانه از طریق واردات به کشور تامین می‌شود که دولت سیزدهم راه اندازی کارخانجات تولیدکننده موادپایه شیرخشک را در دستور کار قرار داد. آمارها بیانگر آن است که در سال گذشته 130 میلیون یورو تخصیص ارز برای واردات شیرخشک و غذای ویژه نوزادان صورت گرفته بود و شهید رئیسی هم برای کاستن از وابستگی بازار شیرخشک کودکان به واردات، راه اندازی کارخانجات تولیدکننده موادپایه شیرخشک را در دستور کار قرار داد که نخستین پروژه تولید مواد اولیه شیرخشک اطفال در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در دو بخش قرار است 100 درصد مواد اولیه تولید شیرخشک را در داخل کشور تامین کند.

لینک کوتاه
شیرخشک کشور واردات

اخبار مرتبط

نظرات شما