پتروشیمی شهید تندگویان در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید و پیاده‌سازی سیاست‌های کلان مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، برای نخستین‌بار با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش طراحی و ساخت کاتالیست پیچیده پالادیوم دست‌یافت.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل پتروشیمی شهید تندگویان، رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان با اعلام این خبر اظهار داشت: این کاتالیست که انحصار آن در جهان پتروشیمی در اختیار شرکت‌های آمریکایی و اروپایی از جمله BASF آلمان، chimet ایتالیا و Nechimcat ژاپن و... است در جریان تعمیرات اساسی فاز اول پتروشیمی شهید تندگویان یا موفقیت بارگذاری شد.
 
امین ملک‌زاده تصریح کرد: ایران در حالی به دانش فنی و تکنولوژی پیچیده این کاتالیست استراتژیک دست‌یافته که با ایرانی سازی آن در کنار افزایش پایداری تولید در شرایط تحریم‌های غیرقانونی غرب زمینه کاهش هزینه و قیمت تمام شده تولید محصولات هم فراهم شده است.
 
به گفته وی، با قیمت‌های فعلی، با ایرانی سازی این کاتالیست پیچیده سالانه 2 تا 2.5 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی نصیب پتروشیمی شهید تندگویان و سهام‌داران این زنجیره پلی‌اتیلن‌ترفتالات ایران خواهد کرد ضمن آنکه با این ایرانی سازی آن سالانه از خروج 7 تا 8 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد.
 
رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان خاطرنشان کرد: کاتالیست پالادیوم در حالی با قبول ریسک بالای مدیریتی پتروشیمی شهید تندگویان و به همت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بومی‌سازی شده که شرکت‌های خارجی با فشار دولت‌های غربی به دنبال تحریم فروش آن به ایران به امید تعطیلی و توقف تولید این پتروشیمی و ایجاد بحران و اختلال در بازار پت بطری و نساجی کشور بودند که حالا به همت دانشمندان ایرانی این رؤیای سیاه‌رنگ باخته است.

لینک کوتاه
کاتالیست ایرانی پالادیوم پتروشیمی شهید تندگویان تولید پلی‌اتیلن‌ترفتالات ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما