معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با حضور در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه پارک نوآوری و فناوری نفت از تازه‌ترین دستاوردهای این مجموعه با هدف انحصارشکنی و بومی‌سازی در شرکت‌های داخلی بازدید کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از شانا، روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی در حاشیه روز پایانی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت با حضور در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، ضمن بازدید از این غرفه، از تازه‌ترین دستاوردهای این مجموعه در زمینه بومی‌سازی، انحصارشکنی و بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان مطلع شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در این بازدید بر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها تأکید کرد.

پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت در دولت سیزدهم برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از مرحله شعار خارج شده و این شرکت‌ها را وارد بخش‌های نیمه‌صنعتی و صنعتی کرده است.

از مهم‌ترین این موارد می‌توان به واگذاری احیای چاه‌های کم‌بازده به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد که افزون بر ایجاد تحرک در بخش‌های دانشگاهی و دانش‌بنیانی کشور، می‌تواند تولید نفت را نیز افزایش دهد.

همچنین در طول عمر دولت سیزدهم، ساخت تجهیزات موردنیاز صنعت نفت در قالب تولید بار اول و بومی‌سازی آن‌ها در دستور کار قرار داشته است، تا آنجا که وزارت نفت در این دولت برای سومین بار پیاپی، در میان سازمان‌ها و وزاتخانه‌های دولت، رتبه نخست را در ساخت داخل کالاهای راهبردی به خود اختصاص داده است.

در بازدید معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری از غرفه پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، بعضی از این تجهیزات به نمایش درآمد.

یکی از تجهیزاتی که در بازدید دهقانی‌فیروزآبادی به نمایش درآمد، سبد (بسکت) حمل نفر سری x-904-4 بود که متخصصان ایرانی آن را بومی‌سازی کرده‌اند.

این بسکت، برای نخستین بار از سوی «گروه صنعتی پارس بسکت» و با مشارکت و نظارت شرکت‌ نفت و گاز پارس جنوبی به تولید داخل رسیده است.

این محصول که در سکوهای نفت و گاز استفاده می‌شود، با استفاده از بالگرد، شناور و جرثقیل، قابلیت جابه‌جایی نیروی انسانی را دارد و ازجمله الزام‌های ایمنی هر سکوی دریایی است.

 تهیه مواد اولیه ساخت این تجهیز ازجمله دو نوع آلومینیوم با آلیاژ ویژه دریایی، با مشکلات و موانع زیادی روبه‌رو بوده که همگی با تلاش شرکت ایرانی برطرف شده است.

لینک کوتاه
رئیس‌جمهوری پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان‌