سه خودروساز بزرگ کشور گزارش عملکرد خود در نخستین ماه امسال را به اطلاع سهامداران‌ خود رساندند؛ گزارشی که نشان می‌دهد در بخش تولید دچار افت (نسبت به فروردین پارسال) شده‌اند.

به گزارش نسیم اقتصاد، با بررسی کارنامه تولید خودروسازان بزرگ کشور در نخستین ماه امسال مشخص می‌شود که ایران‌خودرو و سایپا در افتتاحیه تولید 1403 چه کرده‌اند.
 
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع حدود 42‌هزار و 400دستگاه انواع خودروی سواری را در فروردین امسال تولید کرده‌اند. این در حالی است که در ماه مشابه پارسال مجموع تولید محصولات سواری آنها حدود 55‌هزار دستگاه بود. بنابراین غول‌های جاده ‌مخصوص در ماه نخست امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، 24‌درصد افت تولید را تجربه کرده‌اند.
در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌خودرویی‌ها شده که توانسته‌اند 14‌هزار و 204دستگاه محصول را در فروردین تولید کنند. با این حال این میزان تولید سبب شده تا آبی‌های جاده‌مخصوص افت 19درصدی تولید را در بخش سواری نسبت به فروردین 1402 تجربه کنند.
سایپایی‌ها نیز به کمک زیرمجموعه خود پارس‌خودرو، تولید بالغ بر 19‌هزار دستگاهی را در ماه ابتدایی امسال ثبت کرده‌اند که نسبت به فروردین پارسال افت 29درصدی را نشان‌ می‌دهد.
 
در حالت تفکیکی، سایپا تولید 14‌هزار و 204دستگاهی در فروردین امسال داشته و این در حالی است که میزان تولید این شرکت در ماه مشابه پارسال 19‌هزار و 21دستگاه بود. بنابراین دومین خودروساز بزرگ ایران بدون احتساب آمار پارس‌خودرو، افت تولید بالغ بر 5‌هزار دستگاهی داشته است. پارس‌خودرو نیز که 4هزار و 873دستگاه تولید داشته، در مقایسه با فروردین پارسال افت تولید 2‌هزار و 790دستگاهی داشته است.

افت تولید 24درصدی خودروسازان در فروردین در حالی است که طبق اعلام وزیر صمت، تولید خودرو در سال‌جاری باید 15‌درصد افزایش یابد. با توجه به تولید بالغ بر یک‌میلیون و 300‌هزار دستگاه خودرو در سال گذشته، رشد 15درصدی به معنای افزایش تیراژ خودرو تا یک‌میلیون و 500‌هزار دستگاه است.
خودروسازان بزرگ کشور سال گذشته نتوانستند برنامه تولید مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت را عملی کنند، به نحوی که تنها 65‌درصد از این برنامه محقق شد. برنامه تولید پارسال حداقل یک‌میلیون و 700‌هزار دستگاه بود، بنابراین مشخص می‌شود که برنامه مدنظر صمت برای امسال افت حدودا 200‌هزار دستگاهی خواهد داشت. اما در کنار وعده رشد 15درصدی تولید، وزیر صمت هفته گذشته با حضور در ایران‌خودرو دیزل عنوان کرد که یک جهش اساسی در کمیت و کیفیت تولید اتقاق خواهد افتاد. به‌طور حتم این وعده وزیر بدون اصلاح قیمت خودرو همچون سال‌های گذشته تنها در حد وعده باقی خواهد ماند.

لینک کوتاه
وزیر صمت تولید خودرو افت تولید

اخبار مرتبط

نظرات شما