هرچند قانون بودجه سال 1403 به صورت دو دوازدهم تصویب نشده است، اما این قانون نهایی هم نشده و عملا با توجه به تصویب بخش اول، مجلس مجوزی به دولت داده تا دولت معطل بخش دوم بودجه نماند و بر این اساس، دولت میتواند دریافتیها و پرداختیها را به صورت علیالحساب انجام دهد و مجلس هم در سال جدید بخش دوم، یعنی جداول تفصیلی را بررسی میکند.
به گزارش
نسیم اقتصاد، روند بررسی لایحه بودجه سال 1403 طبق اصلاحات انجام شده در ماده 182 آیین نامه داخلی، تغییر کرد.
بر این اساس، دولت باید بودجه را در دو بخش به مجلس تقدیم کند؛ بخش اول شامل ماده واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری داراییهای سرمایهای و مالی و اجزای اصلی آنها، ترازهای عملیاتی، سرمایهای و مالی بودجه عمومی دولت و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه است.
دولت بخش اول لایحه بودجه را به صورت رسمی در اوایل آذر سال قبل تقدیم مجلس کرد، اما مجلس کلیات را در جلسه علنی روز 21 آذر مورد بررسی قرار داد و آن را رد کرد؛ بنابراین دولت مجددا کلیات لایحه بودجه را اصلاح کرد و کلیات لایحه اصلاحیه بودجه 1403 بعد از بررسی مجدد در جلسه روز 29 آذر تصویب شد.
گفتنی است؛ در لایحه بودجه 1403، منابع عمومی دولت در بودجه با رشد 18.2 درصدی، 2462 هزار میلیارد تومان و درآمدهای پایدار نیز با رشد 41.9 درصدی به 1495 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است. همچنین در بخش درآمدهای پایدار دولت، درآمدهایی مالیاتی بیشترین سهم را دارد که با رشد 49.8 درصدی نسبت به سال جاری، 1122 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. درآمد حاصل از حقوق ورودی در رتبه بعدی قرار دارد که 140 هزار میلیارد تومان بوده که 3.8 درصد منفی بوده است.
دیده نشدن برنامه هفتم به طور کامل در لایحه، افزایش نزدیک به 50 درصدی مالیات و اثرات احتمالی آن بر تولید و معیشت مردم، افزایش حدود 36 درصدی فروش اوراق به عنوان یک منابع ناپایدار، دیده نشدن منابع همسانسازی و متناسبسازی حقوق بازنشستگان و کسری بودجه را از جمله ایرادات مجلس به لایحه بودجه سال آینده بود.
جدیدترین وضعیت لایحه بودجه سال 1403
پس از اتمام رسیدگی بخش اول لایحه بودجه، مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال شد و با تایید شورا، رئیس مجلس روز بیست و هفتم اسفند ماه بخش اول قانون بودجه سال 1403 را به رئیس جمهور ابلاغ کرد.
در مرحله بعدی دولت 10 روز وقت قانونی برای ارائه بخش دوم را دارد که با توجه به آغاز تعطیلات نوروز امکان بررسی جداول در سال 1402 وجود ندارد.
طبق توضیحات رئیس مجلس، با توجه به اینکه بخش اول لایحه بودجه تبدیل به قانون شده، مجلس مجوزی به دولت داده تا دولت معطل بخش دوم بودجه نماند و بر این اساس، دولت میتواند دریافتیها و پرداختیها را به صورت علیالحساب انجام دهد و مجلس هم بعد از عید جداول تفصیلی را بررسی میکند. بنابراین اصلاحیه مجلس درباره ایراد شورای نگهبان و دادن مجوز به دولت برای برداشت از منابع، به معنای بودجه دو دوازدهم نیست، چون بخش اول لایحه بودجه مربوط به منابع و مصارف تصویب شده که این یعنی جدول یک تا چهار تصویب شده، اما جداول مربوط به دستگاههای سیاستگذار و اجرای طرحها تصویب نشده و عملا جداول تفصیلی بعد از تعطیلات نوروز در مجلس بررسی میشود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
علی احمدنیا رئیس اطلاع رسانی شورای اطلاع رسانی دولت بر تقویت ساختاری روابط عمومی... 10 اردیبهشت 1404
2 اردیبهشت 1404
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگاه مثبت مجلس به لایحه دو فوریتی... 25 فروردین 1404
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس از لایحه دو فوریتی دولت... 24 فروردین 1404
کارشناس اقتصادی با اشاره به عقبماندگی برنامههای توسعه هشدار داد: رشد 8 درصدی برنامه... 14 فروردین 1404
شورایعالی کار پس از مذاکرات سهجانبه، حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 1404 را با 45... 27 اسفند 1403
یک هفته از مصوبه مجلس درباره تعمیم سراسری تعطیلی پنجشنبهها گذشت. به موجب این تصمیم... 23 اسفند 1403
با افزایش قیمت گوشت قرمز و کاهش قدرت خرید خانوارهای کمدرآمد، دولت با واردات و عرضه... 19 اسفند 1403
نظرات شما