طرح پلی‌اتیلن سنگین گچساران در 9 ماه پایانی سال 1402 توانست، با 14 درصد پیشرفت به پیشرفت میانگین ماهانه 1.6 درصدی دست یابد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از شرکت صنایع پلیمر گچساران، روند اجرای این طرح در سال 1402 با تغییر پیمانکار، تمهیدهای مدیریتی در رفع مشکلات و موانع، تأمین منابع مالی و همراهی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس شتاب قابل‌توجهی یابد.
 
با تلاش‌های همه ارکان مجموعه، از ابتدای تیر تا 20 اسفند 1402، پیشرفت 39.42 درصد بخش مهندسی با 36.22 درصد رشد به 75.64 درصد و پیشرفت 15.36 درصدی کل طرح پلی‌اتیلن سنگین گچساران با 13.95 درصد رشد به 29.31 درصد رسیده است.
 
با توجه به راهبرد گروه صنایع پتـروشیمی خلیج‌فارس مبنی بر توسـعه صـنایع پایین‌دستی و تکمیل زنجیره ارزش تولیدات، در مسیر تولید اتان در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس و تبدیل آن به اتیلن در واحد الفین پتروشیمی گچساران، احداث یک واحد تولید پلی‌اتیلن سنگین برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایین‌دستی گاز اتان، تعریف و شرکت صنایع پلیمر گچساران به‌عنوان متولی و مجری واحد یادشده تعیین شد.
 
ثبت شرکت صنایع پلیمر گچساران، آبان 1396 انجام و عملیات اجرایی احداث آن در زمینی به مساحت 119 هزار مترمربع در مجاورت پتروشیمی گچساران در بام نفت ایران، از 24 شهریور 1399 آغاز شد.
 
اجرای طرح پلی‌اتیلن سنگین در شهریورماه 1399 به‌صورت پیمان EPCC از سوی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) آغاز و در سال 1402 به شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) انتقال‌یافته و در حال اجراست، شایان یادآوری است که شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی از شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس مدیریت این طرح را به‌عهده دارد.
 
شرکت صنایع پلیمر گچساران سالانه با خوراک مصرفی 305 هزار تن اتیلن، 300 هزار تن پلی‌اتیلن سنگین تولید خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود نخستین عرضه‌کننده محصولات Three Modal در کشور باشد.
 
محصولات تولیدی واحد پلی‌اتیلن سنگین صنایع پلیمر گچساران که در نیمه دوم سال 1404 به بهره‌برداری خواهد رسید شامل مواد اولیه تولید لوله با فشارهای مختلف از جمله PE-100، مواد اولیه تولید فیلم با ضخامت‌های مختلف، مواد اولیه تولید ظروف نگهداری مایعات با احجام مختلف (از چند میلی‌لیتر تا 200 لیتر) و مواد اولیه مورد استفاده در قالب‌گیری تزریقی قطعات خودرو، ظروف آشپزخانه، تأسیسات ساختمان و ... خواهد بود.
 
بهره‌برداری از واحد پلی‌اتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران، سبب ایجاد اشتغال حدود 250 نفر نیروی انسانی به‌طور مستقیم، حدود 300 نفر غیرمستقیم و ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور خواهد شد و در توسعه پایدار منطقه گچساران نقشی مؤثر خواهد داشت.

لینک کوتاه
طرح پلی‌اتیلن گچساران شرکت صنایع پلیمر گچساران