مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، امضای قراردادهای فشارافزایی پارس جنوبی را در زمره راهبردی ترین و مهمترین طرح های صنعت نفت ایران دانست و گفت: اجرای این قراردادها ضامن تامین امنیت انرژی کشور است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته مهر در آیین امضای قراردادهای طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی که صبح امروز (یکشنبه 20 اسفندماه) در سالن همایش های کوشک شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، گفت: به دلیل اهمیت طرح فشارافزایی در افزایش قابل توجه برداشت گاز، ‌این طرح به لحاظ اقتصادی بسیار قابل اهمیت بوده و یکی از راهبردی ترین طرح های وزارت نفت تلقی می شود.
 
وی با اشاره به اینکه امروز یک رویداد بزرگ و تاریخی برای ملت ایران رقم خورد،‌ گفت: امروز فعل خواستن ها یکی پس از دیگری به منصه ظهور رسیده است و همه برنامه هایی را که دیروز ترسیم کرده ایم، عملیاتی خواهند شد.
 
معاون وزیر نفت اضافه کرد: امروز در خصوص بزرگترین رویداد ایران و در راستای امنیت انرژی،‌ یکی از بزرگترین قراردادهای ایران را به امضا می رسانیم.
 
خجسته مهر با تجلیل از پیمانکاران ایرانی که امضا کنندگان این قرارداد مهم هستند،‌ گفت: مردم ایران شاهد این باشند که شرکت ملی نفت به پیمانکاران بزرگ ایرانی اعتماد می کند تا این پیروزی توسط آنها رقم بخورد.
 
* تولد دوباره پارس جنوبی در دولت سیزدهم

 
خجسته مهر از اجرای قراردادهای فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به عنوان آغازی دوباره برای پارس جنوبی یاد کرد و گفت: این طرح به لحاظ فنی،‌ مهندسی،‌ تکنولوژی و اجرایی یک طرح بسیار بزرگ است و قرار است تا در اجرای این طرح، ظرفیت سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری را در اختیار پیمانکاران ایرانی قرار دهیم. 
 
معاون وزیر نفت با بیان اینکه با تکیه بر سیاست‌ها و راهبردهای دولت سیزدهم این طرح بزرگ به نتیجه می‌رسد، تصریح کرد: تفاوت دولت‌ها در رویکرد آنهاست؛ امروز با افتخار و با رویکرد دولت سیزدهم این حماسه‌ها به نتیجه می‌رسد.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: تمام مطالعات بین‌المللی در پروژه‌های مشابه بررسی و افزون بر آن اقتباسی از پروژه‌های بین‌المللی انجام شده است که نشان داد اجرای این پروژه در فراساحل اهمیت و درآمد بالاتری دارد و بهترین گزینه به شمار می آید.
 
وی افزود: افزون بر مهندسی رو زمینی، الگوسازی مخزنی هم به ما اعلام کرد که این طرح باید در بخش فراساحل اجرایی شود.
 
* تکیه بر تجارب پیمانکاران ایرانی
 

وی یادآور شد: نکته قابل توجه دیگر حضور پیمانکاران ایرانی در این طرح بزرگ است که امروز از تجارب بالایی برخوردارند و ما این آمادگی و تجربه را داریم که علیرغم پیچیدگی های فنی و اجرایی، این پروژه به دست توانمند مهندسان ایرانی انجام شود.
 
خجسته مهر با اشاره به ابعاد فنی این ابرطرح و اینکه در منطقه پارس جنوبی 7 منطقه یا هاب انرژی وجود دارد،‌ گفت: هر هاب دارای 4 سکو است که در مجموع 28 سکو از اقامتی تا فشارافزایی را شامل می شود که 28 جکت نیز برای استقرار این سکوها مورد نیاز است.
 
وی توضیح داد: هر سکو به 4 تربوکمپرسور نیاز دارد و هر سکو این امکان را دارد که یک میلیارد فوت مکعب را فشارافزایی کند و سکوهای مرزی و کم فشار اولویت نخست این پروژه هستند.
 
خجسته‌مهر با اشاره به کمپرسورهای مورد نیاز در این طرح ادامه داد: در پارس جنوبی، 14 سکوی فشارافزایی تعریف شده است که هر سکو به چهار کمپرسور نیاز دارد؛ هر چقدر امکان تأمین ساخت داخل وجود داشته باشد، از پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده خواهیم کرد و البته هیچ منعی برای حضور شرکت های بین المللی در این پروژه ها وجود ندارد.
 
وی تأکید کرد: وزن سکوهای پیش‌بینی شده حدود 7 هزار تن است و به گونه‌ای است که امکان ساخت در داخل کشور وجود داشته باشد.
 
* درآمد 900 میلیارد دلاری طرح فشارافزایی
 
خجسته‌مهر با اشاره به ابعاد اقتصادی این طرح گفت: به گواه مطالعات مهندسی انجام شده، با اجرای طرح فشارافزایی حداقل 90 تریلیون فوت مکعب به برداشت گازی و بالغ بر 2 میلیارد بشکه نیز به میزان برداشت میعانات گازی از پارس جنوبی اضافه خواهد شد که درنهایت درآمد 900 میلیارد دلاری را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد.
 
معاون وزیر نفت در پایان گفت: اگر کاری در شرکت ملی نفت ایران به اجرا رسیده است،‌ ناشی از کار جمعی و توفیق الهی است و بر اساس راهبردهایی است که از سوی وزیر نفت در دولت سیزدهم مطرح شده است.
 
بنابراین گزارش، قراردادهای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های صنعت نفت، صبح امروز (یکشنبه؛ 20 اسفندماه) بین محسن خجسته مهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، فرخ علیخانی؛ مدیرعامل گروه پتروپارس، محمد جواد شمس؛ مدیرعامل گروه اویک، محمد اولیا؛ مدیرعامل گروه مپنا و سردار عبدالرضا عابد؛ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حضور وزیر نفت و در مرکز همایش های کوشک امضا شد.  

لینک کوتاه
پارس جنوبی امنیت انرژی كشور طرح ملی فشارافزایی