در حالی متقاضیان خرید پژو پارس همچنان بلاتکلیف هستند که باید دستگاه های ذی ربط پاسخ دهند اگر در تحویل این خودرو مشکل وجود داشت چرا از ابتدا اقدام به عرضه در سامانه یکپارچه کردند؟

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، از زمستان پارسال خودرو به صورت نوبت‌دهی از طریق سامانه یکپارچه فروخته می‌شود؛ یکی از خودروهای عرضه‌شده در این سامانه، خودروی پژوپارس بود؛ خودرویی که به دلیل تفاوت قیمت زیاد با بازار برای عموم خریداران جذابیت بسیاری دارد و می‌توان گفت یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران محسوب می‌شود. بر همین اساس هم در زمان ثبت‌نام حدود 100 هزار نفر برای خرید این خودرو متقاضی شدند.
 
با ورود به فصل زمستان که نوبت تحویل خودروهای پژوپارس به متقاضیان بود به دلیل عدم ارسال پیامک و فراخوان مبنی بر زمان تحویل، کم‌کم سروصداها در مورد تأخیر در تحویل این خودرو بلند شد؛ تا جایی که طی تقریباً دو ماه گذشته شاهد تجمعات زیادی مقابل نهادهای دولتی از جمله وزارت صمت بودیم.
 
در این بحبوحه بود که مشخص شد به دلیل عدم انطباق این خودرو با استانداردهای 85 گانه در تداوم تولید پژوپارس شک و شبهه ایجاد شده و باید خط تولید این خودرو متوقف شود. مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: «از سال 1401 ما در قالب اعلام‌های رسمی به ایران‌خودرو اعلام کردیم که این خودرو نمی‌تواند استانداردهای 85 گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد، اما متأسفانه به جای بررسی این موضوع فروش این خودرو در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صنعت و خودروساز قرار گرفت و آنها خودرویی که می‌دانستند، نمی‌توانند استانداردهای آن را رعایت کنند فروختند.»
 
با توجه به عدم انطباق خودروی پژوپارس با استانداردهای 85 گانه مقرر شد که تولید این خودرو صرفاً تا نیمه اسفندماه امسال صورت گیرد، اما در ادامه به دلیل درخواست‌های متعدد و البته اعتراضات متقاضیان خرید پژوپارس، سازمان ملی استاندارد ایران چندی پیش اعلام کرد که تولید این خودرو تا پایان سال تداوم خواهد داشت. مجدد هفته گذشته مهدی اسلام‌پناه رئیس
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت‌وگو با صداوسیما تاکید کرد که به صورت مشروط تولید این خودرو در فروردین سال 1403 صورت خواهد پذیرفت. اسلام پناه گفته بود که «تولید خودروی پژوپارس تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بین‌المللی استاندارد، ادامه خواهد داشت که به احتمال زیاد نتایج آزمون استاندارد فروردین‌ماه 1403 مشخص می‌شود.»
 
با این حال 12 اسفندماه ایران‌خودرو در نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که مجوز شفاف درباره امکان تداوم تولید پارس با استانداردهای فعلی باید صادر شود، چراکه پارس استانداردهای 85 گانه را اخذ نمی‌کند.
 
در واکنش به این نامه ایران‌خودرو، اسلام پناه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «اگر ایران‌خودرو به ما نامه‌ای ارسال کرده است، حتماً پاسخ را خواهد گرفت. مصاحبه‌ام با صدا و سیما در خصوص چگونگی روند تولید پژوپارس فصل‌الخطاب بوده است.»
 
در ادامه این کشمکش‌های عباس علی آبادی وزیر صمت روز پنجشنبه در مورد تحویل پژو پارس به متقاضیان، به صورت قاطع اعلام کرد که «بعضی از خودروها ممکن است که در تطبیق با استانداردها نمره قبولی را کسب نکرده باشند، تلاش می‌کنیم که افرادی که ثبت نام کرده‌اند با اولویت، خودرو به آنها تحویل شود.»
 
بلاتکلیفی متقاضیان
 
در این بحبوحه نیز ایران‌خودرو اقدام به ارسال فراخوانی به متقاضیان پژوپارس مربوط به زمستان امسال کرد که بر اساس آن این افراد می‌توانند با تبدیل خودرو، خودروهای سورن Xu7p، 207 دستی شیشه و تارا دستی V1 کرده است.
 
نکته قابل توجه در ماجرای توقف یا تداوم تولید پژو پارس آن است که در چنین مساله پیش پا افتاده‌ای نیز هرج و مرج موج می‌زند؛ موضوعی که به سادگی می‌توان برای آن راهکار یافت و با یک هماهنگی جزئی، تکلیف متقاضیان را روشن کرد امروز تبدیل به یک هرج و مرج بزرگ شده است که هر روز هم حاشیه‌ای جدیدی را به بار می‌آورد.
 
اگرچه هنوز هم ایران‌خودرو و سازمان ملی استاندارد باید پاسخ دهند که اگر در تحویل پژو پارس مشکل وجود داشت چرا از همان ابتدا اقدام به عرضه این محصولات در سامانه یکپارچه کرده‌اند؟ اما فعلاً و در حال حاضر باید تکلیف متقاضیان روشن شود.
 
متقاضیان تقریباً یک سال است منتظر دریافت خودرو هستند و هر روز با یک بازی جدید مواجه می‌شوند.
 

لینک کوتاه
متقاضیان پژو پارس دولت ایران خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما