رسانه‌های پاکستان تصمیم کمیته انرژی کابینه این کشور برای موافقت با احداث خط لوله گاز تا مرز جمهوری اسلامی ایران را یک تصمیم بزرگ طی 15 سال اخیر درخصوص پروژه مشترک گازی دانسته و گفتند: اسلام‌آباد با بهره‌گیری از خط لوله انتقال گاز ایران قادر به صرفه جویی 5 میلیارد دلاری در هزینه‌های انرژی خواهد بود.

به گزارش نسیم اقتصاد، ناظران اقتصادی این کشور موافقت دولت اسلام‌آباد با طرح احداث خط لوله 81 کیلومتری از بندر گوادر تا مرز پاکستان با ایران را یک تصمیم مهم در راستای پیشبرد پروژه مشترک گازی عنوان کردند.

در این‌ گزارش آمده است: هزینه احداث خط لوله گاز از مرز ایران تا بندر گوادر در بلوچستان پاکستان 45 میلیارد روپیه تخمین زده شده است و پاکستان قادر خواهد بود در مقایسه با واردات گاز مایع با هزینه بالا، از ایران گاز مقرون به صرفه وارد نماید.

پایگاه خبری جیو نیوز نوشت: تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران صرفه جویی 5 میلیارد دلاری برای پاکستان خواهد داشت و علاوه بر این دیگر خطری بابت جریمه چند میلیارد دلاری به دلیل تاخیر در اجرای طرح مشترک گازی، پاکستان را تهدید نمی کند.

منابع آگاه در پاکستان گفتند که با این تحول مقامات اسلام‌آباد درپی دریافت معافیت تحریمی از آمریکا خواهند بود.

سناتور مشاهد حسین سید رئیس کمیته دفاع مجلس سنای پاکستان نیز طی پیامی با استقبال از تصمیم کمیته انرژی این کشور، تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران را برای امنیت انرژی پاکستان حائز اهمیت دانست.‌

وی افزود: اقدام کمیته انرژی پاکستان یک تصمیم مستقل و ضروری در راستای تامین نیازهای مردم کشور است و ما آن را برای استقلال اقتصادی پاکستان حیاتی می دانیم.

وزارت نفت پاکستان روز گذشته با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت امنیت انرژی آن کشور دانست و اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله 80 کیلومتری از «بندر گوادر» تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

در بیانیه مذکور افزوده شد: همه بخش‌های مربوطه در پاکستان برای پیشبرد این پروژه در راستای اطمینان از تامین گاز برای مردم پاکستان و در نتیجه رفع نیازهای فزاینده انرژی این کشور، رویکرد مثبتی دارند.

وزارت نفت پاکستان تاکید کرد: طرح مشترک گازی با ایران نه تنها امنیت انرژی پاکستان را تقویت می کند، بلکه اعتماد صنعت بومی را که با افزایش عرضه گاز تضمین می شود، افزایش می دهد. همچنین این امر موجب تسریع فعالیت های اقتصادی در ایالت بلوچستان شده و به پیشرفت اقتصادی پاکستان کمک خواهد کرد.
اواسط آبانماه امسال وزیر انرژی پاکستان طی سفر به تهران و شرکت در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق، با طرف‌های ایرانی پیرامون آخرین تحولات مرتبط با طرح خط لوله انتقال گاز ایران موسوم به خط لوله صلح رایزنی کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران 12 مردادماه امسال در جریان سفر رسمی‌ خود به پاکستان اعلام کرد: گفت‌وگوهای مهمی با همتای پاکستانی خود درباره طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان انجام داده و معتقد است که تکمیل این پروژه در راستای منافع دو ملت است.

 

لینک کوتاه
پاکستان انتقال گاز ایران