در نشست تخصصی بهداشت روانی در محیط کار در ایران پتروکم، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر اهمیت بهداشت روانی در محیط کار و تأثیر افسردگی نیروها بر روی کار بر کنترل این مسئله در شرکت‌ها تأکید و عنوان شد، چنانچه نیروی کار از استرس بالایی برخوردار باشد انگیزه خود را در محیط کار از دست می‌دهد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ستاد خبری رویداد پتروکم، نشست تخصصی بهداشت روانی در محیط کار، آخرین نشست برگزار شده در نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم 1402، بود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اقدامات انجام شده در پتروکم مدیون نیروی کار سالم است، اظهار داشت: برای داشتن توسعه پایدار نیازمند نیروی انسانی سالم هستیم، ازاین‌رو باید آنها را از مخاطراتی که بهداشت روانی را به خطر می‌اندازند، محافظت کنیم.
دکتر مهدی جهانگیری افزود: بهداشت روانی از جمله حلقه‌های مفقوده در توسعه پایدار در شرکت‌هاست، درحالی‌که بی‌توجهی به این امر منجر به استرس و بیماری‌های روانی و جسمی می‌شود.
عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، توجه به ریسک‌های روانی در محیط کار را بسیار مهم ذکر کرد و گفت: بر اساس آمار جهانی 32 درصد افراد تحت‌تأثیر استرس ناشی از کار هستند و از هر پنج نفر یک نفر در سال، بیماری روانی را تجربه می‌کند.
وی ادامه داد: هزینه غرامت ناشی از بیماری روانی در محیط کار بیشتر از اختلالات فیزیکی است؛ چراکه نیروهای دارای مشکلات روحی و روانی و همچنین استرس بالا علاوه بر این که از کار خود ناراضی هستند، انگیزه خود را از دست می‌دهند و علاقه‌ای به انجام فعالیت ندارند.
 
*استرس در محیط کار در شرکت‌های موردمطالعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در حد متوسط
 
این استاد دانشگاه از جمله عواملی را که منجر به استرس در محیط کار و در نتیجه مشکلات روحی و روانی می‌شود را مشخص نبودن نقش افراد در محل کار، تبعیض سازمانی یا عدالت در پرداخت نظام حقوق، تشویق و پاداش نامناسب و پرخاشگری در محیط کار اعلام کرد و گفت: این عوامل منجر به استرس بالا در محیط کار می‌شود و اگر به‌موقع به آن توجه نشود در بلندمدت می‌تواند منجر به افسردگی، اختلال در خواب و یا خودکشی شود.
جهانگیری ادامه داد: در تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به بررسی عوامل استرس در محیط کار پرداختیم که نتایج آن حاکی از این بود که استرس در محیط کار در این مجموعه در حد متوسط بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک یکی از مشکلات اصلی که کارفرماها با آن در محیط کار مواجه خواهند شد مسائل روحی و روانی است؛ بنابراین باید از هم اکنون به مدیریت این مسئله پرداخت.
اسماعیل سلطانی، روان‌شناس نیز در این نشست با بیان اینکه استرس از جمله عوامل بروز بسیاری از بیمارهای جسمی است، تصریح کرد: چنانچه استرس مزمن و ادامه‌دار باشد، حالت فرسودگی شغلی ایجاد کرده و افراد دیگر انگیزه‌ای برای انجام فعالیت در محیط کار خود ندارند که این امر هزینه مالی و اجتماعی زیادی برای شرکت ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه نمی‌توان استرس را به طور کامل از میان‌برد اما می‌شود آن را تا حدودی مدیریت کرد، ادامه داد: با توانمندسازی نیروی کار در مقابله با استرس می‌توانیم تاب‌آوری نیروی انسانی خود را در مقابل این مسئله افزایش دهیم.
سلطانی، ترغیب کارکنان به دریافت حمایت اجتماعی از یکدیگر در محیط کار، پیش‌بینی‌پذیر کردن فعالیت‌ها، ایجاد توازن میان تلاش و پاداش کارکنان، ایجاد تعادل میان مسئولیت‌های کاری و خانوادگی و اجرای برنامه‌های سلامت را از جمله فعالیت‌هایی ذکر کرد که مدیریت هر مجموعه می‌تواند برای کنترل استرس نیروهای خود در محیط کار به کار ببرد.
نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم 1402 با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از 24 تا 26 بهمن‌ماه 1402 در مرکز بین‌المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌های جزیره کیش برگزار شد.

لینک کوتاه
گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نمایشگاه‌های جزیره کیش پتروکم