میزان ورود آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر 1402) تا 14 بهمن‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد کاهش را نشان می‌دهد در حالی که میزان خروج آب رشد 24 درصدی داشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، بهمن‌ماه یکی از ماه‌هایی است که انتظار رشد بارش‌ها در آن وجود دارد اما یازدهمین ماه سال در حالی به نیمه رسید که با وجود بارش‌های اخیر اما همچنان وضعیت بارندگی‌ها در کشور نامطلوب ارزیابی می‌شود.
 
کاهش بارش‌ها در حالی رخ داد که به گفته فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب، ایران وارد چهارمین سال خشک شده است.
 
با این حال تداوم خشکسالی و پدیده الگوی نامنظم بارش، وضعیت منابع آب کشور را در شرایط بسیار سخت قرار داده است.
 
اکنون و بر اساس گزارش تازه مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور وضعیت ورودی آب به سدها ناشی از کم‌بارشی‌ها نامطلوب بوده و با کاهش روبرو شده است.
 
بر اساس این گزارش و از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر 1402) میزان آب ورودی به سدها به رقم هفت میلیارد و 350 میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در هم‌سنجی با مدت مشابه در سال گذشته که هشت میلیارد و 700 میلیون مترمکعب بود، 16 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
با وجود کاهش 16 درصدی ورودی آب به سدها میزان خروج آب برای مصارف مختلف همچنان 24 درصد نسبت به سال گذشته رشدیافته است.
 
کاهش 2 درصدی آب موجود در سدهای کشور

 
بر اساس این گزارش از ابتدای سال آبی جاری 8 میلیارد و 430 میلیون مترمکعب آب از سدها برای مصارف مختلف خارج شده است.
 
این میزان خروج آب در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی 6 میلیارد و 780 میلیون مترمکعب آب برای مصارف گوناگون استفاده شده بوده است.
 
حجم آب موجود در سدهای کشور هم از ابتدای سال آبی جاری تا چهاردهم بهمن‌ماه به عدد 21 میلیارد و 30 میلیون مترمکعب رسید.
 
این میزان در هم‌سنجی با مدت مشابه در سال گذشته که 21 میلیارد و 30 میلیون مترمکعب آب در سدها موجود بوده کاهش 2درصدی را نشان می‌دهد. اکنون 58 درصد حجم سدهای کشور خالی مانده است.

لینک کوتاه
کاهش آب سدهای کشور حجم سدها

اخبار مرتبط

نظرات شما