پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم شناخته می‌شود؛ براساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت ارتباطات تاکنون بیش از 98 درصد دستگاه‌های اجرایی به این پنجره متصل شده‌اند.

به گزارش نسیم اقتصاد، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارایه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به پنجره واحد خدمات هوشمند دولت شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شده است.
 
با تصویب و ابلاغ مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه سال 1401، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی مکلف‌ شدند «پنجره واحد خدمات هوشمند» خود را بر اساس الزامات مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات حداکثر تا شهریورماه سال 1401 راه‌اندازی و حداقل یک‌سوم از خدمات اختصاصی خود را با اولویت خدمات پرکاربرد از طریق این پنجره ارائه دهند.
 
به دلیل اهمیت این موضوع با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بحث دولت الکترونیکی و البته هوشمند شدن خدمات شتاب بیشتری به خود گرفت و در ماه‌های ابتدایی چندین دستگاه و سازمان اصلی مانند گمرک به این پنجره متصل شدند.
 
امسال تکلیفی که به صورت جدی دنبال می‌شود، ارائه 100 درصدی خدمات دستگاه‌ها به صورت تمام الکترونیکی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که براساس این تکلیف باید همه دستگاه‌ها تا پایان آبان‌ماه انجام می‌دادند و تا پایان آذرماه هم همه استعلامات خود را با دستگاه‌های دیگر را تمام الکترونیک انجام دهند. تکلیف سومی هم که ارائه شده این است سازمان‌ها 20 درصد خدمات خود را به شکل کاملا هوشمند ارائه کنند، این تکالیف مهلت‌های قانونی است که در قانون بودجه 1402 تدارک دیده شده تا دستگاه‌ها به سرانجام برسانند.
 
درحال حاضر براساس آخرین اظهارات وزیر ارتباطات، این پنجره بیش از 35 میلیون کاربر احراز هویت شده دارد، یعنی 35 میلیون نفر از هموطنان بالای 18 سال تاکنون حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده کرده‌اند.
 
البته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا درباره دولت هوشمند و آخرین وضعیت اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اعلام کرد که در این زمینه چهار مرحله وجود دارد. در مرحله اتصال همه سازمان‌ها متصل‌اند. بخش دیگر ارائه 100 خدمات است که تقریباً 65 درصد خدمات به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود؛ تکلیف دیگر استعلامات برخط است که در این زمینه کمی عقب هستیم و دلیل آن تعداد زیاد استعلامات هست.
 
زارع پور تشریح کرد: در زمینه هوشمندسازی 10 تا 12 درصد کل خدمات هوشمند شده است و بعضی دستگاه‌ها از سقفی که قانون برایشان مشخص کرده بیشتر کار کرده‌اند. به طور مثال وزارت آموزش و پرورش 91 درصد خدمات خود را آورده که نیمی از آن خدمات هوشمند است؛ همچنین سازمان‌های دیگر مانند وزارت نیرو، دادگستری، بهداشت، ورزش و ارتباطات دستگاه‌هایی هستند که در حال فعالیت و ارائه خدمات به صورت هوشمندند.
 
در این میان وزارت جهاد کشاورزی نیاز به کار بیشتری دارد زیرا 8 درصد خدمات خود را به صورت هوشمند ارائه می‌کند و به این ترتیب وزارت میراث 13 درصد و وزارت نفت و فرهنگ 16 درصد خدمات خود را به صورت هوشمند ارائه می‌کنند. 
 
حال بر اساس آخرین آمار اعلام شده از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون بیش از 98 درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir متصل شده‌اند که به دنبال آن بیش از 2000 خدمت و 4000 مجوز در این پنجره با هدف از بین رفتن زمینه‌های فساد و امضای طلایی و تسهیل امور مردم ارائه شده است.

لینک کوتاه
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خدمات دولتی