به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران به نقل از مریم حمیداوی رییس محیط زیست شرکت روز چهارشنبه مورخ 11 بهمن 1402 در آیینی با حضور معاون عمرانی استانداری ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری ومدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ،سادات و بزرگان روستای اطراف تالاب بامدژ «همایش تالابها »برگزارگردید.
 
حمیداوی افزود در این مراسم آقای میرشکار مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان به روند اجرایی احداث بند تاخیری برای جلوگیری از هدر رفت آب در تالاب بامدژ اشاره کرد و خواستار تامین اعتبار طرح مذکور از بودجه مسئولیت  های اجتماعی صنایع شد و گفت: تکمیل این طرح جان دوباره به تالاب بامدژ خواهد بخشید. ایشان  علت تاخیر طرح را عدم تامین مالی عنوان نمودند.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان پایین آمدن و کاهش آب تالاب‌ها را یکی از عوامل اصلی دخل و تصرف عنوان کرد و گفت مساله شکار و صید در این تالاب  به همت مردم روستاهای اطراف کمرنگ است ونمود آنچنانی ندارد.
 
میرشکاراعلام نمودند تالابها  مبالغ زیادی برای منطقه سودآوری به ارمغان می‌آورند.
 
ایشان اعلام نمودکه ظلم به تالاب‌ها و بی‌توجهی به آن‌ها عامل از بین رفتن خدمات اکوسیستمی است و معتقد است با از بین رفتن تالاب زندگی مردم آن سرزمین و جوامع محلی که در جوار تالاب در حال زیست هستند از بین خواهد رفت.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در پایان سخنان خود از اهدای سه هزار نهال مثمر به یکی روستاهای منتخب اطراف تالاب بامدژ در آینده نزدیک توسط شرکت ملی حفاری ایران خبر داد و گفت: قرار است با کاشت درخت نخل و کُناربتوانیم کمربند سبز را اجرا کنیم.
بعد از سخنرانی  ایشان مراسم نمادین کاشت یک نفر درخت خرما انجام گردید و ادامه مراسم با مسابقه نقاشی کودکان روستای سادات طواهر، اجرای گروه سرود، پذیرایی محلی با کلوچه سنتی ،چای و قهوه عربی و مراسم زیبای عروسک گردانی انجام گردید.
مریم حمیداوی افزود که این مراسم به حمایت مالی شرکت ملی حفاری ایران در راستای اجرای مسئولیتهای اجتماعی و تامین 3 هزار اصله نهال مثمر با همکاری اداره کل محیط زیست استان خوزستان در راستای حفاظت از محیط زیست انجام گردید.
حمیداوی ادامه داد که استان خوزستان دارای 6 تالاب به نام‌های تالاب هورالعظیم، شادگان، بندون، شیمبار، بامدژ و میانگران است که تالاب بامدژ سومین تالاب مهم خوزستان است که بخش وسیعی از زمین‌های این تالاب به علت کاهش آب در سال‌های اخیر به زمین‌های کشاورزی تبدیل شده است.
 
حمیداوی افزود مساحت تالاب بامدژ چهار هزار هکتار ثبت شده است. در نقشه های سازمان آب و برق هشت هزار و 300 هکتار مساحت دارد و گفته می شود که تا چند سال پیش 12 هزار هکتار بوده است.
 
234 گونه گیاهی، بیش از 40 گونه حیوانی و 148 گونه پرنده بومی و مهاجر در این تالاب شناسایی شده است.
 
زهکش «خارور» تهدید کننده اصلی بامدژ است. آب هور به دلیل خروج از زهکش های طبیعی یا کانال‌های انسان ساخت برای آبیاری مزارع اکنون بسیار کم شده است. برداشت بی رویه از منابع موجود، ورود آلاینده‌ها و پساب‌های کشاورزی شامل کودهای حیوانی و شیمیایی و سموم، همچنین ورود آلاینده‌ها و پساب‌ها و پسماندهای شهری و تخصیص اراضی حاشیه‌ای تالاب به کشاورزی در نتیجه کم آبی از دیگر عوامل تهدیدکننده این تالاب است.
 
حمیداوی در آخر بیان کرد که امسال شعار روز جهانی تالابها "حیات انسانها و تالابها با هم آمیخته شده است" میباشد.
 
 
*روابط  عمومی  شرکت ملی حفاری ایران*

لینک کوتاه
شرکت ملی حفاری ایران روز جهانی تالابها محیط زیست

اخبار مرتبط

نظرات شما