یک شرکت ایرانی با طراحی و ساخت یک شیر صنعتی موفق به کنترل و جلوگیری از هدر رفت گازهایی شده است که تاکنون هیچ استفاده بهینه ای از آن نشده و به عنوان یک سرمایه ملی در حال هدر رفت می‌باشد. حل معضل گازهای گم شده می‎تواند بخشی از ناترازی گاز در کشور را که به یک چالش برای ایران تبدیل شده حل کند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از نبض نفت، از جمله پروژه های ملی حائز اهمیت در صنعت خطوط لوله انتقال گاز که برای اولین بار در جریان صادرات گاز به کشور ترکیه مشاهده شد پروژه گم شدن حجم وسیعی از گازهای در حال انتقال از محل ایستگاه‌های شیر بین راهی در خطوط لوله گاز سراسری است.
 
از مهمترین تجهیزات دخیل در مساله گازهای گم شده، استفاده از شیرآلاتی به نام شیرهای سماوری(Plug) می‌باشد که بر اساس گزارش حاصل از پژوهش مشترک شرکت ملی گاز ایران و پژوهشگاه صنعت نفت در سال 1394، این موضوع منجر به نشتی سالیانه بالغ بر 1.800 میلیون متر مکعب گاز (معادل 300 میلیون دلار در سال) به منابع محیطی بیرونی شده است که در حال حاضر نشتی گاز طبق برخی اطلاعات بالغ بر 9 میلیارد متر مکعب در سال می‌باشد. باید تاکید شود این منبع گازی هدررفته عظیم طی سالیان متمادی، آثار مخرب زیادی بر محیط زیست داشته و عاملی برای آسیب فزاینده به لایه ازن به شمار میرود. از آنجا که این گاز دارای گاز متان است تاثیر آن بر لایه ازن به مراتب بیشتر(‌ 16 برابر) از سایر گازها میباشد.
 
 
برای حل این معضل و جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی کشور، شرکت دانش بنیان صدرا ماهان پارسیان که در زمینه تولید شیرهای صنعتی فعالیت میکند اقدام به طراحی و ساخت شیرآلاتی کرده که موفق به کاهش نشتی گازهای گم شده از محل ایستگاه‌های شیر بین راهی در خطوط لوله گاز سراسری شده است.
برای رسیدن به این هدف شرکت دانش بنیان صدرا ماهان پارسیان با تعریف کردن بیش از 48 طرح تحقیقاتی و پژوهشی موفق به ساخت نوع خاصی از  شیرآلات سماوری(Plug) شده است و با ایجاد تغییرات فنی بر روی طراحی متداول این گونه از شیرآلات، به هدف اصلی کارکرد بدون نشتی در شرایط عملیاتی شده است.
 
با توجه به اهمیت موضوع و در حالی که کشور ایران با موضوع ناترازی گاز در فصل زمستان و ناترازی برق در فصل تابستان مواجه است جلوگیری از هدررفت گاز در خطوط انتقال اهمیت دوچندانی پیدا میکند. استفاده از شیرآلات شرکت صدرا ماهان پارسیان که جز سبد محصولات مورد تایید معاونت‌ علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری می‌باشد می‌تواند بخش قابل توجهی از کسری گاز در کشور را جبران کند. در این شرایط ضروری است نهادهای مرتبط از جمله وزارت نفت همکاری لازم را با شرکت دانش بنیان صدرا ماهان پارسیان که به عنوان یک شرکت دانش بنیان دغدغه‌مند حل معضلات عملکردی شیرآلات صنعتی در حال بهره‌برداری می‌باشد به عمل آید.
 
شایان ذکر است جدیت مسئولان کشور برای حل مسائل موجود از جمله معضل گازهای گمشده به کمک شرکتهای دانش بنیان تولیدکننده بسبیار بااهمیت بوده و مزایای زیادی برای کشور به دنبال دارد. از مهمترین مزایای توجه به این موضوع افزایش اشتغال و بهره‌وری بالاتر در سیستم‌های انرژی‌های در حال انتقال از جمله مزایای حل معضل گازهای گمشده است که به مصارف خانگی به ویژه در فصل زمستان کمک خواهد کرد.

لینک کوتاه
گازهای گم شده شرکت ایرانی مصارف خانگی

اخبار مرتبط