ایران همچنین جزو 10 کشور مصرف کننده مصنوعات طلا محسوب می‌شود. ضمن اینکه دارای 17 درصد از معادن سنگ های قیمتی است هرچند هنوز از نظر فناوری در این عرصه نتوانسته است آنگونه که باید و شاید عمل کند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین؛ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا،‌ جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران در نشست خبری برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر، سنگ‌های قیمتی و صنایع وابسته، ‌ایران را جزو 7کشور تولیدکننده مصنوعات طلا عنوان کرد و گفت: این 7 کشور شامل ایتالیا،‌ هند، ترکیه، هنک کنگ، ‌کره‌جنوبی، ‌تایلند و ایران هستند.
 
سید حجت شفائی ادامه داد: ایران همچنین جزو 10 کشور مصرف کننده مصنوعات طلا محسوب می‌شود. ضمن اینکه دارای 17 درصد از معادن سنگ های قیمتی است هرچند هنوز از نظر فناوری در این عرصه نتوانسته است آنگونه که باید و شاید عمل کند.
 
وی ادامه داد: به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه صنعت طلا و فلزات گرانبها با مشکلات زیادی برای صادرات و همچنین حضور در نمایشگاه‌های خارجی و همچنین حضور خارجی‌ها در نمایشگاه‌های خود مواجه هستیم با این حال به تلاش خود در این عرصه ادامه داده‌ایم.
 
شفائی ادامه داد: متاسفانه به این دلایل امسال حدود 800 کیلوگرم مصنوعات طلا به کشورهای اوراسیا،‌ عراق، ترکیه و دبی صادر کردیم آن هم درحالی که بعضا مجبوریم با نام شرکت‌های خارجی صادر کنیم. درحالی که از سال 89 تا 99 تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا،‌ جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار صادرات داشتند.
 
وی درباره وضعیت بازار مصنوعات طلا در داخل نیز گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، خرید مصنوعات طلا کاهش یافته است اما از آنجا که به صورت سنتی ایرانی ها برای برخی مراسم،‌ مصرف طلا دارند،‌ همچنان در این حوزه خرید انجام می‌دهند.
 
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا،‌ جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران همچنین تاکید کرد:‌ درحال حاضر اکثر طلاهای عرضه شده در بازار، مصنوعات ایرانی است که کیفیت بالایی دارد و از لحاظ کیفیت ساخت، مصنوعات طلای ایرانی با بسیاری از کشورهای مطرح در این حوزه برابری می‌کند و حتی بالاتر است.
 
عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا،‌ جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران نیز با اشاره به اینکه در سازمان تجارت جهانی به عنوان ناظر حضور داریم و هنوز نتوانستیم به این سازمان بپیوندیم،‌گفت: به همین دلیل حضور شرکت های ما در دنیا با شرایط ویژه و رقم های کلان درصد مالیاتی مواجه می‌شود. مثلا شرکت‌های ایرانی برای حضور در نمایشگاه باید 90 درصد مالیات بپردازد درحالی مثلا یک شرکت اماراتی 5 یا کمتر از 5 درصد باید مالیات بپردازد.
 
هومن زنگنه همچنین با اشاره مشکلات برگشت ارز حاصل از صادرات طلا به دلیل تحریم ها گفت: برخی همکاران ما در این حوزه با مشکل مواجه شده‌اند.
 
وی ادامه داد: در بحث آوردن شمش به صورت فیزیکی به دلیل تحریم‌های ظالمانه با مشکلات زیادی مواجه هستیم؛ در هر مبدا شمش باید به نام شرکت خارجی باشد، چرا که شمش به نام اشخاص ایرانی طبق قوانین فدرال آمریکا ضبط می‌شود، این درحالی است که شمش در مقصد باید به نام شخص ایرانی باشد که مشکلات زیادی برای ما به وجود آورده است.
 
وی همچنین با اشاره به برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر، سنگ‌های قیمتی و صنایع وابسته ایران تاکید کرد: قیمت های عرضه شده از سوی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه به دلیل حضور تولیدکننده‌ها پایین‌ است و مردم مستقیم با تولیدکننده مواجه خواهند شد و تفاوت تولید ایرانی با کشورهای دیگر را خواهند دید.
 
پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر، سنگ های قیمتی و صنایع وابسته ایران از 11 تا 15 بهمن 1402 در سایت نمایشگاهی ایران مال برگزار می‌شود. این رویداد هر ساله در بهمن ماه اجرا می‌شود. در این نمایشگاه بیش از 140 شرکت و نمایندگی شرکت‌های خارجی از 3 کشور حضور دارند. در این نمایشگاه از چرخه کامل این صنعت همانند پژوهش،‌ اکتشاف،‌ چرخه تولید، ‌عرضه،‌ طراحی، واحدهای سنگ، ‌شرکت های دانش‌بنیان، دستگاه‌های به‌روز که توسط شرکت داخلی ایرانی و شرکت های دانش‌بنیان ساخته شد است،‌ می‌توان بازدید کرد.

لینک کوتاه
ایران مصرف‌ کنندگان طلا

اخبار مرتبط

نظرات شما