بر اساس اعلام اعضای هیئت مدیره اتاق اصناف تهران، نمایشگاه‌های بهاره از 15 تا 25 اسفندماه در پنج نقطه تهران برگزار می‌شود و واحدها امسال متعهد شدند بین 20 تا 60 درصد تخفیف بدهند.

به گزارش نسیم اقتصاد، حمیدرضا رستگار - رئیس اتاق اصناف - در نشست خبری اظهار کرد: برگزاری هر بازاری خارج از تنظیم بازار و کارگروه نمایشگاهی اتاق اصناف، خلاف قانون است و این مسیر باید از اتاق اصناف طی شود. هدف اتاق اصناف این است پایان سال بازار منصفانه و با نظارت دقیق داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برپایی نمایشگاه‌های بهاره بر اساس قانون بر اساس اتاق‌های اصناف گذاشته شده و هرگونه توزیع کالا خارج از آن ممنوع است، تصریح کرد: دستگاه‌هایی مانند وزارت ارشاد و شهرداری تهران بیشترین دخالت را در برگزاری نمایشگاه‌های بهاره داشته‌اند.

رستگار ادامه داد: هدف از برپایی نمایشگاه‌های بهاره توزیع کالا توسط خود تولیدکنندگان و واحدهای صنفی دارای مجوز است تا نیاز مردم با قیمت مناسبی به دست آنها برسد. همچنین در این نمایشگاه‌ها نظارت‌های مستقیم از سوی بازرسی اصناف صورت می‌گیرد.

به گفته رئیس اتاق اصناف تهران نمایشگاه بهاره امسال در پنج نقطه در شهر تهران از تاریخ 15 اسفند تا 25 اسفند برگزار می‌شود. بر این اساس این نمایشگاه‌ها به صورت پراکنده در نقاط مختلف شهر تهران شامل پارک ارم، فرهنگسرای اشراق، فرهنگسرای خاوران، مصلای تهران و شهرآفتاب برگزار می‌شود. همچنین واحدها امسال متعهد شدند بین 20 تا 60 درصد تخفیف بدهند. ساعت نمایشگاه نیز از ساعت 10 صبح تا 9 شب و در ماه رمضا 3 ظهر تا 10 شب خواهد بود.

رستگار با بیان اینکه در نمایشگاه‌های بهاره‌ای که به صورت غیرمجاز در سال‌های گذشته برگزار شده حتی شاهد فروش کالاهای غیرمجاز بی‌کیفیت و حتی سرقتی بوده‌ایم، گفت: شهرداری تهران دلیل برگزاری نمایشگاه‌های بهاره را مصوبه شورای شهر می‌داند، اما باید در نظر داشت که شهرداری نیز برای اجرا باید با هماهنگی و مجری‌گری اتاق اصناف نمایشگاه برگزار کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حوزه فروش قسطی لوازم خانگی و ورود شورای رقابت به این موضوع نیز گفت: استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای همه باید عادلانه باشد و اگر کسب و کاری راه اندازی شود که هزاران واحد صنفی دچار آسیب شوند، خلاف قانون است. همچنین شاهد هستیم در فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حوزه فروش قسطی لوازم خانگی، کار کارشناسی نشده و علاوه بر آسیب به صنوف، رفت و آمد مردم را هم دچار اخلال کرده است.

عرضه کالاهای اساسی در نمایشگاه بهاره

در ادامه  احمد ابوالحسنی - نایب رئیس اتاق اصناف تهران - نیز اظهار کرد: همچنین  در قسمتی از نمایشگاه، کالاهای اساسی تنظیم بازاری هم عرضه می‌شود که از سوی ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری و عرضه خواهد شد. در مجموع هم نمایشگاه‌های بهاره با محوریت صنوف پوشاک، کیف و کفش، کالای خواب، شیرینی و شکلات، آجیل و خشکبار و کالاهای اساسی برگزار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به دخالت سایر نهادها در برگزاری نمایشگاه، گفت: با مجوزی که برای برپایی نمایشگاه‌های عفاف و حجاب وجود دارد آجیل و شیرینی فروخته می‌شود. این در حالی است که برپایی نمایشگاه بهاره تنها بر عهده اصناف است

نایب رئیس اتاق اصناف تهران همچنین گفت: نمایشگاه‌های بهاره باید توسط تولیدکنندگان و اصناف دارای مجوز برگزار شود، اما نمایشگاه‌هایی که توسط وزارت ارشاد یا شهرداری برگزار می‌شود محلی برای حضور واحدهای مجوزدار صنفی یا تولیدکننده نیست. اما وزارت صمت و اداره اماکن از برگزاری نمایشگاه‌های غیرمجاز در شب عید سال جاری جلوگیری می‌کنند و به نظر می‌رسد که حتی شهرداری تهران و وزارت ارشاد امسال نتوانند نمایشگاه بهاره‌ای برگزار کنند.

وی افزود: در نمایشگاه بهاره تنها باید افراد دارای مجوزهای صنفی و تولیدی حضور یابند تا محصولات خود را به صورت مستقیم عرضه کنند. همچنین در این نمایشگاه‌ها نظارت‌های صنفی و بازرسی در آن وجود دارد تا کالاهای غیرمجاز یا گرانفروشی صورت نگیرد.

 

لینک کوتاه
نمایشگاه‌های بهاره کالاها تولیدکنندگان اصناف

اخبار مرتبط

نظرات شما