شاخص کل بورس امروز با ریزش 9931 واحدی مواجه شد و فعالان بازار سرمایه معتقدند افزایش نرخ گواهی سپرده دلیل این ریزش است.

به گزارش نسیم اقتصاد، شاخص کل بورس امروز ریزش 9931 واحدی را تجربه کرد، فعالان بازار سرمایه می‌گویند افزایش سود بانکی علت اصلی هیجان بازار امروز بود: «بر اساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص که به شبکه بانکی ابلاغ شده است بانک‌ها می‌توانند برای تأمین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق نموده و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب 30 درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود.»

ارزش معاملات خرد عدد 5,266 میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی و ماهانه، کاهش قابل توجهی نداشته است.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش 1,390 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای دومین روز متوالی با ثبت رقم 496 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از 266 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها است. خروج نقدینگی از این صندوق می‌تواند نکته مثبتی برای بازار سهام باشد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت برای چهارمین روز متوالی با ثبت رقم 375 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته شیب خروج از این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه در حال افزایش است.

ارزش صف‌های خرید 203 میلیارد تومان است که نسبت به میانگین هفتگی 33 میلیارد تومان افزایش داشته است.
از سوی دیگر ارزش صف‌های فروش با کاهش 33 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده 202 میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه انبوه سازی با ثبت رقم 653 میلیارد تومان (1.3 برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات 436 میلیارد تومان (1 برابر میانگین هفتگی) و خودرویی با ارزش معاملات 416 میلیارد تومان (1.2 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

گروه زراعت با ارزش معاملات 181 میلیارد تومان (2.4 برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه رایانه با ارزش معاملات 69 میلیارد تومان (1.9 برابر میانگین هفتگی) و گروه عرضه برق و گاز با ارزش معاملات 59 میلیارد تومان (1.7 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

 

لینک کوتاه
بورس افزایش نرخ سود ارزش معاملات

اخبار مرتبط

نظرات شما