نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برگزاری 10 جلسه و در پنج روز، جزییات لایحه بودجه سال 1403 در بخش اول را بررسی و تصویب کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، بررسی بخش اول لایحه بودجه سال 1403 کل کشور به اتمام رسید.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روی یکشنبه هفته گذشته، بررسی لایحه بودجه سال آینده را آغاز کردند و بررسی بخش اول بودجه 10 جلسه و 5 روز به طول انجامید.
 
بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جداول است که بررسی آن در مجلس، بعد از تأیید مصوبات لایحه بودجه در بخش اول از سوی شورای نگهبان خواهد بود.
 
مرحله دوم ارائه لایحه بودجه به مجلس به این صورت است که دولت موظف است حداکثر ده روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه، جداول تفصیلی بودجه را به همراه نسخه الکترونیکی به مجلس ارسال کند.
 
سنجه‌های ارزیابی برنامه‌های قوه مقننه، قوه قضائیه، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های مستقلی که عالی‌ترین مقام آن را رئیس‌جمهور منصوب می‌کند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیروهای مسلح، نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری و نهادهای مصرح در قانون اساسی باید ضمیمه جداول تفصیلی باشد.
 
هیأت رئیسه مجلس موظف است بلافاصله پس از وصول این بخش، آن را برای اطلاع نمایندگان در سامانه بارگذاری و بخش‌های مربوط به هر کمیسیون را ارجاع کند.
 
نمایندگان پنج روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در رابطه با جداول در سامانه ثبت کنند. پیشنهادهای نمایندگان در کمیسیون‌ها، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس با اولویت رسیدگی به جداول مربوط به منابع بودجه عمومی دولت و منابع و مصارف دستگاه‌ها و نهادهای مذکور، به تفکیک برنامه‌های عملیاتی آنها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
 
در این بخش فقط به ارقام و اعداد جداول بدون تفکیک کلیات و جزئیات رسیدگی می‌شود و هیچ حکمی در این مرحله قابل بررسی و تصویب نیست و پیشنهادها نیز نباید مغایر قوانین جاری و مصوبه بخش اول باشد. مهلت مجلس برای رسیدگی به بخش دوم از زمان وصول حداکثر به مدت چهل روز است.

لینک کوتاه
لایحه بودجه مجلس

اخبار مرتبط

نظرات شما