یکی از شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری کرمان کولرهای گازی و خورشیدی را عرضه کرده که قادر به کاهش برق مصرفی در بخش خانگی هستند.

به گزارش نسیم اقتصاد، مرتضی احمدیه، مدیر عامل این شرکت فناور در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ما در زمینه سیستم‌های خورشیدی و پیاده‌سازی نیروگاه‌های خورشیدی فعالیت داریم؛ چرا که وزارت نیرو تصویب کرده هر شرکتی که بتواند نیروگاه‌های خورشیدی در هر مدل را احداث کند، برق آن را خریداری می‌کند.
 
وی اضافه کرد: در این زمینه کولرهای گازی-خورشیدی از محصولات ما به شمار می‌رود که در سال 86 تاکنون تنها تولیدکننده این نوع کولر گازی هستیم.
 
احمدیه با بیان اینکه این کولرها در زمان پیک برق از اهمیت زیادی برخوردارند، اظهار کرد: این کولرها دارای دو کلاس هستند؛ یک کلاس آن با برق و خورشید کار می‌کند و مصرف برق را به شدت کاهش می‌دهد.
 
مدیر عامل این شرکت ادامه داد: کلاس دوم این کولر، کولرهای گازی هستند که تماما با خورشید کار می‌کنند. این محصول آماده برای تجاری‌سازی است.
 
به گفته وی این دستگاه به صورت هوشمند زمانی که تابش خورشید قطع شود، در صورتی که شبکه برق به آن وصل باشد، به طور اتوماتیک به شبکه برق متصل می‌شود و نیاز به باتری ندارد.
 
به گفته وی، کاهش مصرف انرژی در کولر گازی‌های برقی - خورشیدی نقطه قوت این دستگاه‌ها به حساب می‌آید.
 
احمدیه خاطر نشان کرد: از سال 93 در حوزه برق خورشیدی وارد شدیم و در سال 94 که وزارت نیرو تصویب کرد که اگر نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث شود، خریدار برق آن است، ما در این زمینه نیز وارد شدیم و تاکنون نیروگاه‌های تجدیدپذیر را از کیلوواتی تا مگاواتی احداث کرده‌ایم.
 
احمدیه با اشاره به چالش‌های توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، گفت: از آنجایی که برق به صورت پلکانی افزایش می‌یابد، مصرف برق افزایش می‌یابد و به تدریج این حساسیت ایجاد شده که مصرف برق در کشور رو به افزایش است. ما تا چند سال قبل برق صادر می‌کردیم، ولی اکنون جزء واردکنندگان برق شدیم، در حالی که کشور مملو از منابع انرژی است که می‌توان از آنها برای تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر بهره برد.
 
وی با بیان اینکه ایران در کمربند انرژی دنیا قرار دارد، یادآور شد: از این رو است که همه دولت‌ها حساسیت‌هایی نسبت به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارند.
 
مدیرعامل این شرکت با اشاره به عوامل کمبود برق در کشور، گفت: ما در کشور نیروگاه‌هایی به صورت سیکل‌های ترکیبی داریم که چندین سال است که کار می‌کنند، در حالی که در زمان احداث آنها قرار بوده بخشی از اوج بار کشور را تامین کنند، ولی به مرور نیروگاه جدید ساخته نشده است.

لینک کوتاه
کاهش مصرف برق کولرهای خورشیدی گازی ایران‌

اخبار مرتبط

نظرات شما