وزیر نیرو معتقد است: امروز سرمایه‌گذاری در صنعت تجدیدپذیر به عنوان یک شغل پرسود و اقتصادی کاملاً پویا تعریف می‌شود، به هیچ وجه نمی‌خواهیم این صنعت را در چارچوب یارانه‌ها اداره کنیم، چرا که این صنعت می‌تواند تأمین برق را بدون اینکه تابع سیاست‌های یارانه‌ای -که نمی‌تواند دائمی و پابرجا بماند- اداره نماید.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از روابط عمومی ساتبا، علی‌اکبر محرابیان در آیین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت : مهم‌ترین موضوع تقاضا است، چه کنیم که تقاضای کافی برای انرژی وجود داشته باشد؟ خوشبختانه در قوانین و مصوباتی که امروز در مجلس و دولت رقم خورده است تقاضای کافی برای تجدیدپذیر به وجود آورده، به گونه‌ای که در زمان راه‌اندازی تابلوی سبز ، تصور بر این بود که این مسئله با معاملات یکی دو روزه امکان ادامه نخواهد داشت، این در حالی است که ما تقریباً از روز نخست، روز بدون معامله نداشته‌ایم
وی ادامه داد: عرضه‌کننده و مصرف‌کننده بخش خصوصی در یک فضای کاملاً رقابتی اقدام به خرید و فروش کردند،
امروز اگر مطالعات اقتصادی و فنی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بررسی کنیم می‌بینیم که دارای سودهای قابل توجهی است، اینکه یک نیروگاه با 30 ساختگاه به صورت رونمایی در بورس عرضه شده و فعالان اقتصادی طی 3 ساعت این ساختگاه‌ها را پر می‌کنند، به معنای سودآوری است. امروز این حوزه پرسود بوده و ما از فعالان اقتصادی دعوت می‌کنیم به آن توجه ویژه داشته باشند.
وزیر نیرو تصریح کرد: موضوع صادرات برق سالهای سال مورد نقد و بررسی بوده است و در این زمینه چالش‌هایی داریم، با کارشناسی و بررسی دقیق در این حوزه، آیین‌نامه‌ای تدوین شده که این امکان را برای صادرات برق تجدیدپذیر به صورت پایدار فراهم می‌کند. قراردادی که اجازه می‌دهد طی 8 ماه در سال تولیدکنندگان ما بدون هیچگونه محدودیتی برق خودشان را صادر کنند و تمامی امکانات وزارت نیرو در خدمت تولیدکنندگان قرار دارد که از این امکانات برای صادرات استفاده کنند.
محرابیان خاطرنشان کرد: ما امروز خطوط بسیار خوبی بین کشور عزیزمان و تقریباً تمام کشورهای همسایه داریم، خطوط پایداری که از طریق آنها تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی می‌توانند به کشورهای اطراف صادرات داشته باشند. در چهار ماه از سال که ناترازی وجود دارد، از طریق تابلو سبز بورس انرژی می توانند معاملات خود را انجام دهند . طی 8 ماه می توان قراردادها را منعقد کرد. اخیراً نیز خطوطی بین ایران و پاکستان، ایران و ترکیه احداث کردیم، یک مزیت اختصاصی برای اتصال شبکه برق ایران به شبکه برق ترکیه و از آن مسیر به اتحادیه اروپا، اخیراً به بهره‌برداری رسید و مراحل رشد خود را پشت سر گذاشت.
وی یادآور شد: امروز حضور در بازار اتحادیه اروپا و بازار برق ترکیه به گونه‌ای است که می‌توانید با توجه به اختلاف نرخ برق در زمان‌های مختلف، به طور ساعتی، روزانه، هفتگی و یا ماهانه خرید و فروش نمایید و یا قراردادهای بلندمدت منعقد کرد. همچنین این امکان وجود دارد که با بهینه‌یابی، برق را صادر کرد و یا در بازار داخل به فروش رساند. استفاده از این ظرفیت‌ها به ما کمک می‌کند. هدف از ایجاد این خطوط مبادله انرژی است، طبیعتاً در زمان‌هایی که نیاز به برق بیشتری داریم دریافت کرده و در مواقع مازاد نیاز، آن را صادر می‌کنیم. تقریباً در 80 درصد ایام سال، امکان صادرات برق فراهم است، اصل بر تأمین نیاز برق داخل کشور با حفظ حقوق و سودآوری تولیدکنندگان داخلی است.
وزیر نیرو بیان کرد: بسیار خرسندیم عملیات اجرایی ساخت بیش از 10 هزار مگاوات نیروگاه شروع شده و آینده بسیار خوبی را پیش روی کشور می‌بینیم.
علی‌اکبر محرابیان اضافه کرد: موضوع بعدی، توجه به زنجیره ارزش است، ما در موضوع تجدیدپذیر قرار نیست فقط تولیدکننده و مصرف‌کننده باشیم. قرار است زنجیره ارزش را تا انتهای حلقه تأمین کنیم.‌ بسیار خوشحالیم که امروز می‌بینیم در گوشه و کنار کشور تولیدکنندگانی در حال احداث واحدهایی هستند که بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده و بخش‌هایی در حال اجراست که این امکان را می‌دهد پله به پله‌ی این صنعت را بومی نماییم، از حضور فعالان عرصه علم و فناوری خودمان استفاده کنیم و با یک کار دسته‌جمعی در تمامی بخش‌ها تولید داشته باشیم.
وی اظهار کرد: ظرفیت‌های خوبی داریم و سرمایه‌گذاری در بخش تجدیدپذیر فوق‌العاده پرسود خواهد بود. در ماده 16 دانش‌بنیان در صنعت برق، مصوب مجلس شورای اسلامی، پیش‌بینی شده که تا 5 درصد برق صنایع باید توسط تجدیدپذیرها تأمین شود، این قانون بسیار ارزشمندی است که یک بازار بسیار خوب برای تجدیدپذیرهای کشور به وجود آورده است، یعنی پا به پای صنعت، تجدیدپذیرها هم رشد می‌کنند.
این مسئول ادامه داد: در کنار این، دولت مصوب کرده که 10 درصد انرژی موردنیاز دستگاه‌های دولتی بایست از طریق تجدیدپذیر تامین شود. به این شکل که هم صنعت و هم ادارات بخش دولتی باید نیروگاه تأسیس کنند و اگر امکان ساخت نیروگاه ندارند یا رسته فعالیت آنان نیست از طریق بورس اقدام به خرید برق نمایند. این سیاست را ادامه خواهیم داد، به مرور تقاضاهایی در بخش تجاری و خانگی نیز برای تامین برق تجدیدپذیر خواهیم داشت.
وزیر نیرو افزود: به عبارتی ظرفیت تولید و مصرف تجدیدپذیر باید یک کشش رو به جلو باشد، به گونه‌ای که مطالعات فنی و اقتصادی فعالان اقتصادی کشور همواره مثبت باشد. ما به دنبال این هستیم که سودآوری در این حوزه را نسبت به دیگر حوزه‌ها افزایش دهیم چرا که ضرورت دارد.
محرابیان تأکید کرد: صنایعی که در کشور رشد کردند در روزگار خود شاهد سودهای آنچنانی بودند، فعالان اقتصادی در زمان خود در مقایسه و رقابت با صنایع، رویکردشان، صنعت پرسودتر بود و امروز صنعت تجدیدپذیر به یک صنعت پرسود تبدیل شده است. ما از این بابت خوشحال هستیم و از این بخش حمایت خواهیم کرد تا زمانی که بتوانیم ناترازی‌ها را رفع کرده و شرایط به گونه‌ای شود که امکان تأمین برق کشور خودمان و هر واردکننده برق از جمهوری اسلامی را داشته باشیم. استراتژی توسعه کشور مبتنی بر تقویت انرژی و حوزه‌های مربوطه است.
وی عنوان کرد: در زمینه برق اتفاقات خوبی رخ می‌دهد، مصرف‌کنندگان صنعتی در دی ماه امسال به شدت افزایش مصرف داشته‌اند که این به معنای رشد تولید است، ان‌شالله تلاش کنیم این شرایط حفظ بشود و روز به روز انرژی موردنیاز بخش تولید نسبت به گذشته بیشتر تأمین شود و شاهد رشد و بالندگی کل کشور به ویژه بخش صنعت باشیم.
گفتنی است سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق پیش از ظهر امروز با حضور وزیر نیرو افتتاح گردید و تا 5 بهمن ماه 1402 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

لینک کوتاه
سرمایه‌گذاری وزیر نیرو

اخبار مرتبط

نظرات شما