مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از مصرف 23 درصد آب شرب کشور در استان تهران خبر داد و گفت: میزان مصرف آب شهروندان تهرانی فراتر از الگوی مصرف است و هر شهروند تهرانی در شبانه‌روز 250 لیتر آب مصرف می‌کند در حالیکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته که از میانگین بارندگی بالاتری در مقایسه با ایران برخوردار هستند، سرانه مصرف هر شهروند 170 لیتر در شبانه‌روز است.

به گزارش نسیم اقتصاد، محسن اردکانی در مجمع روابط عمومی‌های آبفای استان تهران گفت: مشترکان استان تهران سالانه 1.5 میلیارد مترمکعب و مشترکان شهر تهران سالانه 1.2 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کنند.
 
وی با اشاره به محدودیت‌های منابع آبی استان تهران، طولانی شدن دوره خشکسالی از دو سال به چهار سال و رشد 33 درصدی مشترکان آب استان تهران، تصریح کرد: با وجود آب کمتر، شمار مصرف‌کنندگان آب بیشتر شده اما با این حال، حتی آب شرب یک واحد مسکونی نیز قطع نشده است.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران متغیر نیروی انسانی را در جبران کمبود منابع آبی تهران تعیین‌کننده خواند و گفت: با وجود آنکه تمامی متغیرهای تامین آب در استان تهران در یک دهه اخیر ثابت بوده اما متغیر نیروی انسانی کمبودها را جبران کرده است و خانواده 12 هزار نفری آبفای استان تهران با اتکال به فضل خدا، همراهی مشترکان و توان مضاعف خود توانسته است تقاضای مصرف را مدیریت کند.
 
اردکانی تصریح کرد: موضوع آب را اولویت نخست کشور خواند و خواستار همکاری تمامی دستگاه‌های فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب شد.
 
وی اولویت فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب استان تهران در سال آبی جاری را مدیریت مصرف و تقاضا و سه رکن اساسی مدیریت تقاضا را ارکان قانونی، ابزاری و فرهنگی برشمرد و افزود: رکن قانونی شامل اقدام‌هایی نظیر تعدیل قیمت آب و رکن ابزاری شامل اقدام‌هایی چون استفاده از کاهنده‌های مصرف و شیرهای اهرمی و ... است اما رکن فرهنگی شامل فعالیت‌هایی است که بار سنگین آن بر دوش همکاران روابط عمومی شرکت‌ها قرار دارد.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با این حال فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب را یک اقدام فرابخشی خواند و تصریح کرد: امروز موضوع آب در صدر همه اولویت‌های کشور قرار دارد، بسیاری از دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی باید با تمام توان در زمینه ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب وارد میدان شوند.
 
اردکانی ماموریت و وظیفه رسانه‌ها را سنگین‌تر از سایر حوزه‌ها اعلام و تصریح کرد: کسانی که منادی مصرف بهینه آب هستند، ابتدا باید خود عامل به این حرف باشند.
 
وی با اشاره به پویش‌های موثری چون "آب بهتر است یا ثروت" و "تهران؛ شهر حساس به آب" که در ماه‌های اخیر توسط روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران شکل گرفته و به‌واسطه استقبال شهروندان، در سایر استان‌ها نیز فراگیر شده است، افزود: این اقدام‌های موثر در راستای شکل‌گیری قرارگاه رسانه و تشکیل اتاق فکر تولید محتوا در این شرکت انجام شده و ثابت کرده است اگر محتوا و سخن خوبی تولید و با لحن مناسب در زمان و مکان درستی ارائه شود، مورد پسند شهروندان خواهد بود.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: چنانچه محتواهای تولیدی و پیام‌ها هنرمندانه باشد و مورد پذیرش مردم قرار گیرد، واکنش درخوری از مصرف‌کنندگان خواهیم گرفت و اگر بتوانیم در این زمینه، 10 درصد در مصرف مشترکان اثرگذار باشیم، به اندازه دو برابر سد لتیان و یا بیش از 300 حلقه چاه از هدررفت آب جلوگیری خواهیم کرد.

لینک کوتاه
تهرانی‌ها کشورهای پیشرفته آب مصرف

اخبار مرتبط

نظرات شما