تحلیلگران و منابع صنعتی می گویند کاهش قیمت فروش رسمی نفت عربستان سعودی به آسیا، ارتباطی به تغییر سیاست اوپک پلاس برای حفظ سهم بازار ندارد و تحت تاثیر تقاضای ضعیف‌تر، انجام شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، عربستان سعودی در هفتم ژانویه، قیمت فروش رسمی فوریه گرید نفتی عرب لایت خود را به آسیا، به پایین ترین حد در 27 ماه گذشته کاهش داد. آسیا بزرگترین بازاری است که بخش عمده نفت عربستان سعودی را خریداری می کند.
 
این کاهش قیمت فروش، نگرانی‌هایی را نسبت به تقاضای منطقه‌ای و جهانی در بازار ایجاد کرد و باعث شد که شاخص جهانی نفت برنت در هشتم ژانویه، سه درصد سقوط کند.
 
از نظر برخی از ناظران بازار، تعدیل قیمت، خاطرات تغییر سیاست عربستان در مارس سال 2020 و نوامبر سال 2014 زنده کرد که این کشور در تلاش برای افزایش سهمش در بازار نفت، قیمت‌ها را کاهش داد و تولید را بالا برده بود.
 
به گفته تحلیلگران و منابع صنعتی، این بار، کاهش قیمت مذکور، قیمت فروش نفت عربستان را با قیمت سایر تولیدکنندگان همسو کرد. عربستان سعودی قیمت فروش نفت خود را به مدت پنج ماه متوالی تا نوامبر 2023، افزایش داده بود.
 
هلیما کرافت از شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس در این باره اظهار کرد: کاهش اخیر قیمت فروش نفت عربستان را نشان‌دهنده تغییر سیاست این کشو نمی‌دانیم و این اقدام، قیمت‌ها را تا حد زیادی مطابق با سایر گریدهای جهانی نگه می‌دارد که منعکس‌کننده بازار ضعیف‌تر هستند.
 
عرضه نفت خام با افزایش تولید کشورهای غیراوپک نظیر برزیل و آمریکا که تاثیر کاهش تولید توسط عربستان سعودی و متحدانش در اوپک را تضعیف کرده، بالاتر رفته است.
 
در داخل اوپک، امارات عربی متحده، صادرات نفت خام موربان ابوظبی را در اوایل سال 2024 افزایش می دهد و به افزایش تولید سایر گریدهای نفتی سبک شیرین از جمله نفت نیجریه، همچنین نفت آمریکا، برزیل و آنگولا که در ابتدای سال از اوپک خارج شد، می افزاید.
 
داده‌های شرکت کپلر نشان می‌دهد که صادرات محموله‌های نفت ایران که از مشارکت در کاهش تولید اوپک معاف اسست، در دسامبر به آسیا، به طور متوسط یک میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، سه برابر شده است.
 
بر اساس گزارش رویترز، یکی دیگر از ناظران اوپک که مایل نبود نامش فاش شود، گفت این یک اشتباه است که کاهش قیمت را به عنوان نشانه ای از مبارزه بر سر سهم بازار در نظر بگیریم. قیمت‌ها افزایش بیش از حدی داشتند و اکنون به سطح عادی برگشته اند.

لینک کوتاه
کاهش قیمت فروش نفت نفت عربستان

اخبار مرتبط