در پنجاهمین سالگرد تأسیس پتروشیمی بندر امام در آئینی با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام و برخی از مدیران ارشد صنعت پتروشیمی و مسئولان، نخستین موزه صنعت پتروشیمی در این شرکت افتتاح شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از روابط‌عمومی شرکت پتروشیمی بندر امام، دکتر سپهدار انصاری نیک، هدف از راه‌اندازی این موزه را ثبت تاریخ کار، تلاش و پشتکار ایرانی در پتروشیمی بندر امام به‌عنوان یک میراث فاخر و ماندگار برای آیندگان دانست.
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام، تصریح کرد: وجود تجهیزاتی با قدمت پنجاه سال در این موزه در کنار تبیین تاریخ این پتروشیمی از آغاز تا فردا و نیز تصاویر پیش‌کسوتان و مدیران ادوار در گذر زمان که مبین مجاهدت و شکوه ایثار وهمت صنعت مردان ایرانی برای پیشرفت کشور است ضرورت این اقدام ماندگار را ایجاب کرده است.
وی خاطرنشان کرد: این موزه، می‌تواند معرف سیر تاریخی و تحولات به وجود آمده در پتروشیمی بندر امام برای علاقه‌مندان و گردشگران صنعتی و غیرصنعتی کشور باشد.
مدیر طرح موزه پتروشیمی بندر امام خمینی نیز با اشاره به روند شکل‌گیری این موزه از سال گذشته، اظهار داشت: پیش‌ازاین در ایران موزه پتروشیمی وجود نداشت و بر اساس مطالعات صورت‌گرفته موزه به چهار بخش تقسیم‌بندی شده است.
جلیل نوذری ادامه داد: بخش نخست موزه شامل محل نمایش اشیایی است که قطعات تاریخی را شامل می‌شود. حدود چهارهزار قطعه جمع‌آوری شده که عمده این آثار در مخزن موزه نگهداری می‌شوند. بخش دوم، مرکز اسناد و عکس موزه است و عکس‌های چاپی از سال 47 تا 85، حدود 18 هزار عکس در این بخش جمع‌آوری شده است و هر کدام سندی هستند که تاریخ را روایت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: بخش سوم موزه کتابخانه تخصصی است و تمامی مطالعات و کتاب‌های مربوط به صنعت پتروشیمی بندر امام و صنعت پتروشیمی در این کتابخانه وجود دارد. علاوه بر این آثار منتشر نشده در خصوص این صنعت نیز در این بخش گنجانده شده است. بخش چهارم موزه نیز میراث ناملموس و خاطرات شفاهی بزرگان پتروشیمی بندر امام خمینی است که تاکنون هشت مصاحبه جامع به‌صورت ویدئویی انجام و همچنان نیز تکمیل این بخش در کنار دیگر بخش‌ها ادامه دارد.
 
*نیم‌قرن تلاش پتروشیمی بندر امام در قاب تصویر*
 
هم‌زمان با برگزاری جشن پنجاهمین سالروز تأسیس پتروشیمی بندر امام نمایشگاه عکس و فیلم مستند پنج دهه تلاش و پیشرفت در پتروشیمی بندر امام در مجموعه گردشی دریاچه نمک برپا شد.
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام به‌اتفاق میهمانان و مدیران شرکت‌کننده در رویداد پنجاه‌سالگی پتروشیمی بندر امام عصر دیروز از این نمایشگاه مصور بازدید کردند.
در این نمایشگاه عکس‌های مستند و تاریخی پنج دهه تلاش و مجاهدت پتروشیمی بندر امام در عرصه اشتغال، تولید و فضای کسب‌وکار برای تعالی و پیشرفت اقتصادی کشور و نقش این مجتمع در دوران هشت سال شکوه ایثار و مقاومت کارکنان صنعت نفت و پتروشیمی در ایام دفاع مقدس، و نیز تصاویر ماندگار مستند تاریخی کمتر دیده شده از آغاز تأسیس تا کنون و همچنین فیلم‌های مستند عملیاتی پروژه در دهه‌های مختلف در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
 
*رونمایی از تمبر یادبود پنجاه‌سالگی پتروشیمی بندر امام*

همچنین در آئین بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس پتروشیمی بندر امام با حضور مهندس شاه‌میرزایی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی ایران، مهندس حسن نشان‌زاده مقدم معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، استاندار خوزستان و تنی چند از مسئولان و مدیران، از تمبر یادبود پنجاه‌سالگی پتروشیمی بندر امام وهمچنین 6 جلد کتاب ارزشمند در حوزه‌های مختلف صنعت پتروشیمی رونمایی شد.

لینک کوتاه
موزه صنعت پتروشیمی پتروشیمی بندر امام تمبر یادبود پنجاه‌سالگی پتروشیمی بندر امام

اخبار مرتبط