بازار سهام در حالی معاملات چهارمین هفته دی‌ماه را به پایان رساند که حجم و ارزش معاملات خرد کاهش یافته و فضای معاملاتی بازار، در مقایسه با ابتدای هفته، تفاوت زیادی کرده بود.

به گزارش نسیم اقتصاد ، تجارت نیوز نوشت: بازار سهام این هفته شاهد نقش‌آفرینی قیمت دلار بود. رشد قیمت دلار در نیمه نخست هفته و ورود به کانال 53 هزار تومانی، بازار سهام را در مسیر صعودی قرار داد و تنور معاملات را داغ کرد.
 
با این حال، با سرکوب قیمت دلار در روز میانی هفته از سوی بانک مرکزی، که با تکیه بر سیاست ارزپاشی و خبردرمانی صورت گرفت، بازار سهام هم افت کرد و در فاز احتیاط فرو رفت. حتی پس از حملات سپاه پاسداران به مقر گروهک‌های تروریستی در عراق، سوریه و پاکستان که منجر به بازگشت دوباره قیمت دلار به کانال 53 هزار تومانی شد، بازار سهام جان نگرفت و در همان فاز احتیاط باقی ماند تا در نهایت، آخرین هفته دی‌ماه را در فضایی اصلاحی به پایان برساند.
بازدهی شاخص‌ها در آخرین هفته دی‌ماه
 
شاخص کل بورس در چهارمین هفته دی‌ماه، از سطح دو میلیون و 170 هزار واحدی به ارتفاع دو میلیون و 185 هزار واحدی رسید و بازدهی 0.7 درصدی ثبت کرد. شاخص کل این هفته تحت تاثیر معاملات سهام دلاری تقویت شده بود که البته در آخرین روز معاملاتی هفته از این اهرم شارژ استفاده نکرد.
 
این هفته با افزایش توجه معامله‌گران به نمادهای صادرات‌محور و دلاری، بازار نمادهای کوچک و متوسط کساد شد و شاخص هم‌وزن بازدهی منفی ثبت کرد. با این حال، در آخرین روز هفته، بازار روی مدار سهم‌های کوچک چرخید تا شاخص هم‌وزن در روز چهارشنبه مثبت باشد.
 
شاخص هم‌وزن در این هفته از 763 هزار و 200 واحد به 762 هزار و 340 واحد رسید و بازدهی منفی 0.11 درصدی ثبت کرد.
حجم و ارزش معاملات خرد
 
این هفته، حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به طور میانگین، 9 میلیارد برگه سهم بود. در همین حال، میانگین روزانه ارزش معاملات خرد نیز پنج هزار و 450 میلیارد تومان بود.
 
 

لینک کوتاه
شاخص بورس گرانی دلار بورس

اخبار مرتبط

نظرات شما